عصر خودرو

آغاز مجدد خرید توافقی تخم مرغ؛

تولید تخم مرغ به یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن می‌رسد

عصر بازار- رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار گفت: با توجه به افت چشمگیر قیمت تخم مرغ، خرید توافقی محصول طی چند روز اخیر مجدد از مرغداران آغاز شد.

تولید تخم مرغ به یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن می‌رسد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ناصر نبی پور رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران  از ثبات نرخ تخم مرغ در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون متوسط نرخ هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری 5 هزار و 200 تا 5 هزار و 400 تومان معادل شانه‌ای 10 هزار و 600 تومان است.

    وی ازدیاد تولید، ممنوعیت صادرات به عراق و افت تقاضا در ایام محرم را از جمله دلایل اصلی کاهش قیمت تخم مرغ در بازار اعلام کرد و افزود: با توجه به آغاز خرید توافقی تخم مرغ طی چند روز اخیر از مرغداران انتظار می‌رود که قیمت تخم مرغ به نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار در ماه‌های آتی برسد.

    نبی پور نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار برای هر کیلو تخم مرغ را 7 هزار و 740 تومان اعلام کرد و گفت: فروش با نرخ‌های کنونی بیانگر زیان 2 هزار و 500 تومانی مرغداران در فروش هر کیلو تخم مرغ است که با خرید مازاد محصول پیش بینی می‌شود در 2 تا 3 ماه آینده به نرخ مصوب برسیم چرا که با ادامه این روند تولیدکنندگان دیگر قادر به جوجه ریزی واحد‌های مرغداری خود نیستند.

    این مقام مسئول با اشاره به اینکه مجموع تولید تخم مرغ تا پایان سال به یک میلیون و 100 هزار تن می‌رسد، بیان کرد: با احتساب مصرف رقمی حدود 250 تن مازاد بر نیاز داخل است که باید از طریق صادرات یا خرید توافقی از چرخه خارج شود.

    وی با انتقاد از نرخ بالای تخم مرغ در خرده فروشی‌ها گفت: اگرچه بار‌ها به مسئولان تنظیم بازار اعلام کرده ایم که غرفه به منظور عرضه مستقیم تخم مرغ در اختیار تشکل‌ها بگذارند تا دلالان و واسطه‌ها نتوانند تخم مرغ را در هر شرایطی با نرخ بالا در بازار عرضه کنند، اما مسئولان امر تاکنون به این موضوع توجه نکردند.

    نبی پور درباره آخرین وضعیت صادرات تخم مرغ افزود: بنابر آمار از ابتدای سال تا کنون 12 هزار تن تخم مرغ به بازار‌های هدف صادرشده که در برابر مازاد تولید بسیار ناچیز است. در حالیکه در سال 94، ماهانه حداقل 10 هزار تن صادرات تخم مرغ داشتیم.

    وی در پایان درباره آخرین وضعیت نهاده‌های دامی گفت: قیمت کنونی کنجاله سویا و ذرت به نرخ مصوب دولتی خود نزدیک شده است و تولیدکنندگان مشکلی از این حیث ندارند.

    برچسب ها