عصر خودرو

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

حل مشکل نقدینگی تولید با ابزارهای بورس کالا و انرژی

عصر بازار- سال ۹۸ در شرایطی به عنوان رونق تولید لقب گرفته که تحلیل های متفاوتی در خصوص نقش بازار سرمایه در تحقق واقعی این رونق انجام شده است که همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در این باره معتقد است که بازار سرمایه یکی از معابر و گذرگاه‌های اصلی اقتصاد کشور جهت رسیدن به رونق تولید و توسعه اقتصادی ایران امروز است.

حل مشکل نقدینگی تولید با ابزارهای بورس کالا و انرژی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، دارابی به تحقق اهداف رونق تولید از مسیر بازار سرمایه اشاره می کند. به گفته دارابی، بازار سرمایه به عنوان یکی از دو قلب پمپاژ نقدینگی در اقتصاد کشور نقشی مهم در تحقق برنامه های اقتصادی کشور می تواند ایفا کند. اگر نگاهی به نقشه راه اقتصاد کشور در خلال دو دهه اخیر بیندازیم در می یابیم که مقام معظم رهبری در دو برنامه کلی تبیین اصل 44 و اقتصاد مقاومتی مسیری را برای اقتصاد کشور ترسیم کردند که مولفه های اصلی آن ایجاد اقتصاد مردمی، مقاوم و متکی به فن آوری و دانش بنیان باشد؛ در راستای تحقق این برنامه، نقشه راه سال جاری به عنوان رونق تولید ملی نامیده شده که خود نشان دهنده ادامه مسیر تبیین شده در دو برنامه کلی یاد شده است.

    وی افزود: بازار سرمایه در این میان نقشی منحصر به فرد در تحقق دو نقشه راه کلی اقتصاد کشور داشته و می تواند با اتکا به ایجاد مشارکت گسترده مردم و توزیع ارزش افزوده، بهترین شکل اقتصاد مردمی را ایجاد کند. در همین حال بورس بهترین مکان برای تحقق اقتصاد دانش بنیان و ایجاد این گونه شرکت‌ها به صورت سهامی عام است و در نهایت جایگاهی است که می تواند با حل مشکل نقدینگی به عنوان مهمترین مشکل در مسیر رونق اقتصادی کمک شایانی به اقتصاد انجام دهد.

    بورس کالا و انرژی دوبال بازار سرمایه

    دارابی گفت: در همین حال باید توجه داشت که بازار سرمایه دو بال بورس کالا و انرژی را داد که هر دو در زمینه بنگاه‌ها و اقتصاد، می توانند با اتکا به توانایی های بالفعل و بالقوه خود اقدامات ارزشمندی انجام دهند.

    وی ادامه داد: اگر به اقتصاد بنگاه‌های امروز نگاه کنیم می بینم مشکل نقدینگی و مشکل فروش -ناشی از رکود- در صدر مشکلات قرار می گیرند هر چند مشکلاتی نظیر بیمه و مالیات نیز وجود دارد که نیازمند اصلاح قوانین و مقررات است. اما برای حل دو مشکل اولیه یعنی کمبود نقدینگی و فروش بیشتر محصولات در دو بورس کالا و انرژی امکانات وسیعی از جمله امکان فروش سلف، انتشار اوراق کالا محور، صندوق های کالایی و ابزارهای مشتقه وجود دارد که این ابزارهای مالی می تواند به میزان زیادی از مشکلات دوره رکود بنگاه‌ها بکاهد.

    به گفته این کارشناس بازار سرمایه، در این چنین شرایطی تحقق انتظارات از بازار سرمایه البته نیازمند درک درست میان مدیران کلان اقتصاد کشور در مورد توانایی‌های بازار سرمایه و محدودیت‌های پیش روی این بازار است.

    دارابی اظهار داشت: در حال حاضر بازار سرمایه پس از دهه ها در حاشیه بودن و همچنین زیر سایه نظام پولی کشور ماندن فرصتی یافته است تا در تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی دست بالاتر را داشته باشد و در شرایطی که نظام پولی درگیر مسایل و مشکلاتی است بتواند رویکرد مستقل و قابل توجه ای را ایفا کند. همچنین بازار سرمایه به مدد موقعیت خود بهترین بازار برای تامین مالی بنگاه های دانش بنیان و شرکت‌های نوپا در اقتصاد است که از سوی فارغ التحصیلان دانشگاهی و جوان کشور ایجاد می شوند؛ شرکت‌های که امکان تامین مالی آنها در سایر مراکز نظیر بانک‌ها وجود ندارد.

    وی در پایان اذعان داشت که با توجه به این شرایط، پر بیراه نیست که بگویم بدون هیچ شک و تردیدی بازار سرمایه یکی از معابر و گذرگاه‌های اصلی اقتصاد کشور جهت رسیدن به رونق تولید و توسعه اقتصادی ایران امروز است.

    برچسب ها