عصر خودرو

نخستین قطار حامل کالاهای صادراتی افغانستان به چین رفت

عصر بازار- نخستین قطار حامل اجناس کالاهای صادراتی افغانستان بندر حیرتان در شمال افغانستان را به مقصد چین ترک کرد.

نخستین قطار حامل کالاهای صادراتی افغانستان به چین رفت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، این قطار با حضور مقام‌هایی از کشورهای چین، ازبکستان، قزاقستان و افغانستان در یک مراسم رسمی عازم شهر ایوو (Yiwu) استان چجیانگ چین شد. به گفته یما یاری، وزیر حمل و نقل افغانستان، این قطار شامل 41 واگن است و هزار و 100 تن بار دارد. بیشتر بار این قطار سنگ تالک است، علاوه بر آن سنگ مرمر و رُخام نیز از اقلام دیگر بار قطار است.

    این قطار با عبور از کشورهای ازبکستان و قزاقستان به چین خواهد رسید که رسما افغانستان را به کشورهای جنوب آسیا وصل می‌کند. افغانستان تاکنون برای صادراتش به چین به مسیرهای هوایی وابسته بود. اما خان ولی خان بشرمل، معاون نهاد ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که صادرات از مسیر خط آهن برای افغانستان به مراتب از صادرات هوایی ارزانتر خواهد شد.

    دلیل اینکه افغانستان تاکنون قادر به صادرات کالا از این مسیر نشده، نبود دستگاه‌های پیشرفته اسکن و مشکلات گمرکی در ازبکستان عنوان شده بود. براساس اطلاعات اتاق تجارت افغانستان؛ چین از بزرگترین شرکای تجارتی افغانستان است و در سال گذشته کالاهایی به ارزش بیش از یک میلیارد و 300 میلیون دلار به افغانستان صادر کرده است.

    برچسب ها