عصر خودرو

حجم ترانزیت ایران به عراق امکان افزایش پنج برابری دارد

عصر بازار- عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه حجم ترانزیت ایران به عراق می تواند تا پنج برابر میزان فعلی افزایش یابد، گفت: صادرات مواد اولیه به عراق، استفاده از مرزهای مشترک، پیگیری ایجاد مراکز تجاری در نوار مرزی، توسعه گردشگری و واردات از عراق از جمله اقدام های مهم برای حفظ و افزایش صادرات ۹ میلیارد دلاری ایران به همسایه غربی است.

حجم ترانزیت ایران به عراق امکان افزایش پنج برابری دارد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، کیوان کاشفی روز پنج شنبه در نشست مشترک فعالان اقتصادی استان‌های کرمانشاه و بابل عراق که در هتل پارسیان شهر کرمانشاه برگزار شد، افزود: سال گذشته افزایش چشمگیری در میزان صادرات ایران به کشور عراق داشتیم و برای اولین بار حجم صادرات ما به 9 میلیارد دلار رسید که حدود سه میلیارد دلار آن از از طریق کرمانشاه صورت گرفته است.

    او افزود: حفظ و افزایش صادرات ایران به عراق نیازمند رویکردها و تعاملات جدیدی است که امیدواریم با نشست ها و سفرهای مشترک فعالان اقتصادی 2 طرف عملیاتی شود.

    راهبردهای افزایش صادرات ایران به عراق

    کاشفی در ادامه به چند راهبرد برای افزایش میزان صادرات ایران به عراق اشاره و اظهار کرد: در این زمینه صادرات مواد اولیه به عراق و تلاش برای افزایش سرمایه گذاری های مشترک و نیز استفاده از مرزهای مشترک با همسابه غربی مهم است.

    عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران همچنین به سفر رئیس جمهوری ایران به عراق اشاره و عنوان کرد: ایجاد سه مرکز تجاری مشترک در سه نقطه مرز ایران و عراق یکی از توافقات روسای جمهوری 2 طرف بوده که قرار است یکی از این نقاط تجاری در مرز کرمانشاه ایجاد شود.

    او واردات کالا از عراق را برای ایران بسیار مهم دانست و گفت: ما شرکت های اقتصادی زیادی در عراق داریم و ارز لازم هم برای واردات کالا از این کشور موجود است که امیدوارم موانع و مشکلات پیش روی واردات مرتفع شود.

    کاشفی با بیان اینکه ترانزیت فعلی بین ایران و عراق می‌تواند تا پنج برابر افزایش پیدا کند، گفت: اقتصاد گردشگری بین ایران و عراق نیز با توافق های 2 طرفه و حذف ویزا رشد چشمگیری داشته است و ما در استان کرمانشاه میزبان عراقی های زیادی هستیم که با هدف زیارتی، گردشگری و سلامت وارد استان می ‌شوند.

    به اعتقاد کاشفی، با توجه به درهم تنیدگی روابط ایران و عراق به زودی شاهد حذف ویزا برای مسافران 2 طرف خواهیم بود.

    او همچنین با بیان اینکه ایران و عراق کشورهای ثروتمندی هستند، در باره استان بابل نیز گفت: این استان دارای قابلیت های اقتصادی زیادی که امیدوارم سفرهای هیئت های اقتصادی به افزایش سطح مبادلات بین 2 استان منجر شود.

    سفر هیات اقتصادی بصره به کرمانشاه

    رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه همچنین گفت: در هفته‌های آتی نیز استان کرمانشاه میزبان یک هیات اقتصادی از استان بصره است و ما در تلاشیم که در آینده پذیرای فعالان اقتصادی و تاجران سایر استان های عراق با هدف توسعه اقتصادی استان کرمانشاه باشیم.

    کاشفی از همه تاجران و فعالان اقتصادی کرمانشاه هم خواست که از فرصت تعاملات مستقیم برای ایجاد بازار فروش و تولید به خوبی استفاده کنند.

    در ادامه نشست امروز، تاجران و فعالان اقتصادی استان‌های کرمانشاه و بابل برای آشنایی با ظرفیت‌ها و نیازهای کشاورزی و صنعتی 2 طرف با هدف دستیابی به تفاهم، توافق و قرارداد به گفت و گو و رایزنی مستقیم پرداختند.

    استان 2 میلیون نفری بابل در 100 کیلومتری بغداد و حدود 500 کیلومتری مرکز کرمانشاه قرار دارد.

    جمعیت استان کرمانشاه هم 2 میلیون نفر است و حدود یک سوم از صادرات ایران به عراق از این استان صورت می گیرد.

    برچسب ها