عصر خودرو

خودکفایی در ساخت قطعات خاص پالایشگاه سرخون و قشم

عصر بازار- برای نخستین بار قطعات خاص و پیچیده مورد نیاز شرکت پالایشگاه سرخون و قشم با تلاش متخصصان داخلی طراحی و ساخته شد.

خودکفایی در ساخت قطعات خاص پالایشگاه سرخون و قشم
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، استکبار جهانی به خیال خام خود با تحریم های ظالمانه در تلاش برای مانع تراشی در مسیر پیشرفت و توسعه ایران اسلامی است که امروز جوانان این مرز و بوم بار دیگر توانمندی خود را به اثبات رساندند و موفق به ساخت قطعاتی خاص و پیچیده در حوزه پالایشگاهی شدند.

    سه دستگاه توربین ژنراتور پالایشگاه گاز سرخون و قشم پس از انجام تعمیرات اساسی راه اندازی و وارد مدار فرآوری و تولید شد.

    ژنراتورها قلب تپنده هر پالایشگاه هستند که وجود آنان در انجام فعالیت‌های فرآوری و تولید انرژی ضروری است.

    تحریم‌ها فرصتی شدند تا جوانان متعهد و با دانش کشور به فناوری‌ ساخت قطعات خاص و پیچیده مورد نیاز این توربین ها که پیش از این در اختیار انگلستان بود، دست یابند.

    این قطعات از جمله مهمترین اقلام جهت راه اندازی توربین ژنراتورهای پالایشگاه گاز سرخون و قشم است که توسط متخصصان داخلی در شرکت های دانش بنیان ساخته شده است.

    مدیرعامل پالایشگاه گاز سرخون و قشم گفت: قطعات داخلی این توربین را شرکت‌های دانش بنیان در مدت زمان دو سال و با هزینه 28 میلیارد ریالی ساختند.

    محمد حسین نوروزی  روز پنجشنبه  اظهار داشت: اگر قطعات این توربین ژنراتور در انگلستان کشور سازنده ،ساخته و تعمیر می‌شد بیش از 300 میلیارد ریال هزینه می‌برد.

    وی خاطرنشان کرد: ساخت قطعات داخلی توربین ژنراتور در داخل حدود دو میلیون یورو صرفه جویی ارزی برای کشور داشته است .

    این مقام مسوول بیان داشت: اکنون حدود 90 درصد از قطعات سخت افزاری و نرم افزاری در این پالایشگاه داخلی و بومی سازی شده است.

    نوروزی تصریح کرد: مراحل نصب و راه اندازی این توربین‌ها نیز در کمتر از دو ماه در این پالایشگاه صورت گرفت.

    پالایشگاه گاز سرخون وقشم با تولید روزانه 18 و نیم میلیون متر مکعب گاز طبیعی، 12 هزار بشکه مایعات گازی و 90 تن گاز مایع ، پنج درصد گاز کشور را تولید می کند.

    این پالایشگاه گاز مورد نیاز نیروگاه خلیج فارس ، پالایشگاه نفت ، کارخانه سیمان بندر خمیر ، صنایع فولاد ، آلومینیوم هرمزگان و صنایع مس سرچشمه کرمان را تامین می کند.

    گاز طبیعی مورد نیاز تاسیسات این پالایشگاه از 18 حلقه چاه در منطقه سرخون بندرعباس و گورزین قشم تامین می شود .

    پالایشگاه گاز سرخون و قشم از سال 57 آغاز به کار کرد و بیش از هزار نفر در این پالایشگاه کار می کنند.

    برچسب ها