عصر خودرو

دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی تشریح کرد:

پیش شرط‌های موفقیت عرضه بنزین در بورس انرژی

عصر بازار- دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه عرضه بنزین در بورس می‌تواند به صادرات این محصولات کمک کند،‌ گفت: اگر این عرضه با تایید وزارت نفت در بورس انجام شود و رقبای خارجی نیز نتوانند حضور پیدا کنند،‌ می‌تواند موفقیت آمیز باشد.

پیش شرط‌های موفقیت عرضه بنزین در بورس انرژی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، «حمید حسینی» روز سه‌شنبه ادامه داد: ‌این موضوع که شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران پذیرفته تا محصولات صادراتی خود را در بورس عرضه کند می‌تواند به افزایش صادرات منجر شود.

    وی با بیان اینکه بورس نباید تنها واسطه معامله باشد،‌ افزود: باید امکاناتی فراهم شود تا بورس انرژی به عوان کانال صادراتی،‌ محموله‌ها را تحویل مشتری دهد تا با شفافیت یکسان،‌ پالایشگاه‌های مختلف نتوانند اعمال سلیقه کنند.

    حسینی تاکید کرد:‌ بنابراین بورس نباید فقط کاغذی باشد و در طولانی مدت باید در مرزهای کشور زیرساخت‌هایی مانند انبارهای فرآورده را ایجاد کند تا از قاچاق این محصولات جلوگیری شود.

    وی با اشاره به کیفییت بنزین و گازوئیل ایران گفت:‌ با توجه به این موارد، خرید بنزین و گازوئیل با استقبال روبرو خواهد شد.

    حسینی ادامه داد: با این حال، حضور مستقیم تجار کشورهای همسایه مانند عراق یا افغانستان،‌ فرصت تجربه آموزی را از ایرانیان می‌گیرد و اجازه رشد به شرکت‌های ایرانی  را نمی‌دهد.

    به گفته حسینی نباید تجار ایرانی را از چرخه عرضه فرآورده‌ها حذف کنیم تا مشتریان خارجی از طریق شرکت‌های ایران بحث خرید فرآورده‌ها را دنبال کنند.

    وی با اشاره به اینکه محموله‌های بنزین و گازوئیل در بورس در حجم‌های کوچک عرضه می‌شود،‌ افزود: بنابراین بخش خصوصی می‌تواند در این عرصه فعالیت مطلوب داشته باشد.

    عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی با تاکید بر اینکه تحریم‌ها فقط مربوط به نفت نیست و ضمانت‌نامه‌های بانکی با مشکل صادر می‌شود،‌ گفت: صادرات خدمات فنی و مهندسی نیازمند تامین ضمانتمنامه‌های بانکی برای شرکت در مناقصه و حسن انجام کار است و این در شرایطی است که حتی در کشور عراق نیز به دلیل تحریم امکان صدور ضمانتنامه از سوی بانک‌ها ایرانی وجود ندارد. 

    وی از مذاکره با طرف عراقی برای پذیرش ضمانت صندوق ضمانت صادرات به جای بانک‌های ایرانی خبر داد و گفت:‌ مذاکراتی انجام شده و امیدواریم زودتر به نتجه برسد زیرا بازار عراق فرصت خوبی برای کار شرکت‌های ایرانی است.

    برچسب ها