عصر خودرو

نرخ تورم انگلیس از محدوده هدف خارج شد

عصر بازار- تورم انگلیس تا پایان ماه ژوئیه از محدوده هدف‌گذاری شده بانک مرکزی این کشور گذشت.

نرخ تورم انگلیس از محدوده هدف خارج شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، بانک مرکزی انگلیس در گزارشی اعلام کرد که متوسط نرخ تورم این کشور در بازه زمانی 12 ماه منتهی به ژوئیه با 0.1 درصد افزایش نسبت به ماه ژوئن به 2.1 درصد رسیده است که بالاتر از نرخ دو درصدی هدف‌گذاری شده توسط این بانک است. این نرخ هم‌چنین 0.2 درصد بیش تر از نرخ پیش‌بینی شده قبلی است.

    در بین بخش های مختلف، رستوران و هتل‌داری با تورم 3.1 درصدی بیشترین تورم سالانه و هم چنین بیشترین افزایش ماهانه تا پایان ماه ژوئیه ( 0.7 درصد افزایش نسبت به ژوئن) را داشته است. تورم در بخش خدمات 1.7 درصد و لوازم خانگی 1.1 درصد اندازه‌گیری شده است. از سوی دیگر تورم آب و برق از 2.8 درصد در ماه ژوئن به 2.4 درصد در ماه ژوئیه و غذا و نوشیدنی از 1.6 درصد به 1.4 درصد کاهش پیدا کرده است.

    هسته تورمی که تغییرات قیمتی گروه انرژی و غذایی را به دلیل نوسانات بالای آن‌ها در نظر نمی گیرد تا پایان ماه ژوئیه به 1.9 درصد رسید که بالاترین نرخ ثبت شده در طول شش ماه اخیر محسوب می شود. بر مبنای ماهانه نیز نرخ تورم 0.1 درصد اندازه گیری شده است.
    متوسط نرخ تورم انگلیس در بازه زمانی 1989 تا 2019 معادل 2.57 درصد بوده است که بالاترین تورم ثبت شده مربوط به تورم 8.5 درصدی آوریل 1991 و کمترین تورم ثبت‌شده نیز مربوط به تورم منفی 0.1 درصدی آوریل 2015 بوده است. نرخ تورم انگلیس در نوامبر 2017 با رسیدن به 3.1 درصد، رکورد زد اما از آن زمان تاکنون روندی نسبتا نزولی را در پیش گرفته است.

    برخی از کارشناسان معتقدند در خصوص خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا، نرخ تورم این کشور از رقم فعلی نیز فراتر خواهد رفت. بوریس جانسون، نخست‌وزیر این کشور وعده داده است که تا پایان اکتبر انگلیس را چه با توافق و چه بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج خواهد کرد.

    برچسب ها