عصر خودرو

ژاپنی ها با پیوستن کشورشان به اتئلاف آمریکا در تنگه هرمز مخالفند

عصر بازار- نتایج جدیدترین نظرسنجی از ژاپنی ها حاکی از مخالفت ۵۷.۱ درصدی آنها با پیوستن نیروی دفاع از خود این کشور به ائتلاف نظامی پیشنهادی آمریکا در تنگه هرمز است.

ژاپنی ها با پیوستن کشورشان به اتئلاف آمریکا در تنگه هرمز مخالفند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، طبق یافته های این نظرسنجی سراسری که از سوی خبرگزاری کیودوی ژاپن انجام شد، تنها 28.2 درصد ژاپنی ها موافق اعزام نیروی دفاع از خود به آب های خلیج فارس هستند.

    ژاپن که نگران تضعیف روابط دوستانه اش با ایران است، از اعزام نیروی دفاع از خود این کشور به تنگه هرمز، آبراهه ای که یک پنجم نفت دنیا از طریق آن جابجا می کند، طفره می رود.

    آمریکا در یک ماه گذشته تلاش گسترده ای برای تشکیل ائتلاف دریایی در خلیج فارس انجام داد و در همین راستا، رایزنی های سیاسی و نظامی بسیاری با متحدان خود در سراسر جهان و به ویژه اروپا و آسیا انجام داد.

    این طرح که از سوی برخی جناح های نظامی، امنیتی و سیاسی دولت ترامپ پیشنهاد شد، تاکنون نتیجه مشخصی نداشته است و حتی دوستان و متحدان آمریکا در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) و شرق آسیا به صراحت با مشارکت در ائتلاف دریایی مورد نظر آمریکا مخالفت کردند.

    تاکنون تنها انگلیس ، اسرائیل و کره جنوبی اعلام کردند، به ائتلاف آمریکا در خلیج فارس خواهند پیوست.

    این نظرسنجی همچنین نشان دهنده افزایش 1.7 درصدی مقبولیت دولت "شینزو آبه" در ماه اوت و رسیدن نرخ آن به 50.3 درصد است.

    افزون بر این، 62.4 درصد پرسش شوندگان گفتند، نگران روند آتی روابط دوجانبه ژاپن و کره جنوبی هستند.

    اختلاف نظر ژاپن و کره جنوبی بر سر پرداخت غرامت از سوی شرکت های ژاپنی به قربانیان کار اجباری در جنگ جهانی دوم و محدودیت های اعمال شده از سوی توکیو بر صادرات مواد حیاتی برای صنعت های تک کره جنوبی، سطح روابط دو کشور را به پایین ترین سطح خود پس از عادی شدن رابطه توکیو و سئول در سال 1965 رساند.

    ژاپن دلیل اعمال محدودیت بر صادرات مواد حساس مورد استفاده کره جنوبی برای تولید تراشه های حافظه(مموری) و نمایشگرهای گوشی های هوشمند را مدیریت نامناسب مواد حساس از سوی سئول اعلام کرد.
    به نظر می رسد این محدودیت ها در واکنش به رای دادگاه عالی کره جنوبی مبنی بر پرداخت غرامت از سوی شرکت های ژاپنی به قربانیان بیگاری زمان جنگ جهانی دوم اعمال شد.
    ژاپن با اشاره به حل مساله پرداخت غرامت در چارچوب معاهده 1965، رای دادگاه عالی کره جنوبی را ناقض حقوق بین الملل می داند. معاهده امضا شده بین ژاپن و کره جنوبی در سال 1965 موجب ایجاد روابط دیپلماتیک بین دو کشور پس از جنگ جهانی دوم شد.

    برچسب ها