عصر خودرو

احتمال رشد سهام ساخت و ساز مسکونی در وال استریت

عصر بازار- به دلیل کاهش نرخ رشد بهره در آمریکا انتظار می رود که سهام شرکت های املاک و مستغلات ظرف هفته آینده رشد کند.

احتمال رشد سهام ساخت و ساز مسکونی در وال استریت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، رشد میزان ساخت و ساز در آمریکا علی رغم بدبینی ها نسبت به آینده اقتصاد ملی این کشور است. 

    در سال 2018 شاخص مسکن عملکرد خوبی از خود نشان داد اما امسال تا کنون این شاخص 30 درصد رشد کرده است، تقریبا دو برابر رشد شاخص اس اند پی. نرخ وام های مسکن همراه با بازدهی اوراق خزانه آمریکا کاهش یافته است و چشم انداز نزولی نرخ های بهره نشان از آن دارد که ساخت و ساز رونق می گیرد.

    در هفته ای که گذشت، بازدهی اوراق خزانه 30 ساله آمریکا به زیر 2 درصد رسید و بازدهی اوراق 10 ساله نیز به پایین ترین سطح در سه سال اخیر رسید.

    نرخ بهره وام های مسکن 30 ساله تا 3.60 درصد کاهش یافت. به گزارش آژانس فردی مک، در ماه نوامبر این نرخ 4.94 درصد بود. معمولا نرخ بهره وام های مسکن با نرخ بازده اوراق خزانه 10 ساله همبستگی مثبت دارد.

    استراتژیست ها پیش بینی کرده اند که وضعیت موجود برای سازندگان خانه وضعیت خوبی است چراکه تا به حال این گروه به شدت در خصوص زمین و کارگر در مضیقه بوده اند و به زودی این مشکل حل خواهد شد.

    روز جمعه گزارشی منتشر شد که نشان می داد که ساخت و ساز برای سومین ماه پیاپی در ماه جولای افت کرده است، به ویژه در بخش واحدهای مسکونی بزرگ. اما هفته آینده وزارت تجارت آمریکا گزارش جدیدی از فروش خانه در ماه جولای منتشر خواهد کرد.

    مایکل جیمز، مدیرعامل شرکت ودبوش سیکیوریتیز در لس آنجلس، به رویترز گفت که انتظار می رود سهام شرکت های سازنده مسکن در هفته آینده عملکرد خوبی نشان دهند اما هنوز ریسک کمبود تقاضا پابرجا است.

    به گفته وی، "نرخ های بهره پایین سبب شده تا نرخ های بهره وام های مسکن نیز کاهش یابد و تقاضا برای سازندگان بیشتر شود. اما اگر رکودی در راه باشد، حتا اگر نرخ ها به پایین ترین سطح ممکن برسند، تقاضا برای همه چیز از جمله مسکن کاهش خواهد یافت."

    اریک مارشال، مدیر پرتفوی در شرکت مدیریت سرمایه هاجز در دالاس، می گوید کاهش نرخ بهره بانکی مزیتی برای بخش مسکن به شمار می آید به خصوص که نرخ بی کاری نیز در حال حاضر بسیار پایین آمده است.

    وی می گوید، "پس انداز خانوارها بیشتر شده و نرخ تشکیل خانواده از نرخ رشد عرضه مسکن سریع تر است. من فکر می کنم همه این موارد در کنار هم موجب پیدایش محیطی پایدار برای رشد سهام بخش مسکن باشد."

    در ضمن، نتایج بررسی های اخیر نشان می دهد عملکرد سازندگان برتر آمریکا در ماه های اخیر بهتر از پیش بینی ها بوده است. با این وجود، هنوز برخی تحلیلگران معتقدند مشکلات بخش مسکن جدی است و اگر حل نشوند همچنان مانعی بزرگ برای این بازار خواهند بود.

    برچسب ها