عصر خودرو

رشد مثبت بورس در پنجمین ماه متوالی

عصر بازار- براساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، رشد اقتصادی ایران برای سال ۲۰۱۹ منفی برآورد شده است؛ اما برای سال ۲۰۲۰ انتظار رشد مثبت وجود دارد و هرگونه گشایش در شرایط سیاست خارجی می‌تواند محرک رشد اقتصادی قلمداد شود. نرخ تورم نیز به آهستگی در حال کاهش است و مهمترین مانع در مقابل آن، اجاره مسکن است که سهمی حدود یک-سوم در سبد مصرفی خانوار دارد.

رشد مثبت بورس در پنجمین ماه متوالی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، شرکت سرمایه گذاری سامان مجد در گزارشی تحلیلی نوشت: تمهیدات موثر بانک مرکزی جهت کنترل رشد نقدینگی در محدوده میانگین بلندمدت، از اقدامات ارزنده‌ای بوده که در یک سال اخیر خطرات ابرتورم را از اقتصاد ایران دور ساخته و تداوم آن‌ها در شرایط فعلی درآمد و بودجه دولت، ضرورت داد.

    شرایط تجارت خارجی در سه ماهه نخست سال به شکلی بوده که ارزش دلاری صادرات و واردات تفاوت محسوسی با روندهای بلندمدت نداشته اما افزایش حدود 50 درصدی وزن صادرات نشان از تغییر محسوس سبد صادراتی (بیشتر شامل محصولات نفتی و معدنی خام یا نیمه ساخته) و یا اعمال تخفیف‌های قیمتی است. ترکیب مقاصد صادراتی نیز به شکلی بوده که کشور ترکیه برخلاف روندهای بلندمدت مقصد حدود یک-پنجم از کالاهای صادراتی بوده است.

    رشد حدود 300 درصدی نقدینگی در پنج سال اخیر (پس از شوک ارزی 90-91) و افزایش تقریباً متناسب در ارزش دارایی‌هایی نظیر ارز و مسکن گویای آن است که بخش عمده اثرات تورمی ناشی از نقدینگی در قیمت دارایی‌ها تخلیه شده و جهش بیشتر قیمت‌ها، دور از انتظار خواهد بود. با این وجود، رشد محدود متناسب با نقدینگی (25 تا 30 درصد سالانه) کاملا محتمل است. نشانه‌های تدریجی افزایش میزان سپرده‌های بانکی بلندمدت و کاهش سرعت گردش پول نیز در همین راستا تلقی می‌شود.

    بورس در تیرماه برای پنجمین ماه متوالی رشد مثبت را ثبت کرده و برای دومین ماه متوالی بیشترین رشد ماهانه را در میان بازارها داشته است . در مقابل، بازار ارز و طلا نیز در این دو ماه نرخ‌های رشد منفی را ثبت کرده اند. مجموع رشد بازار بورس از ابتدای سال به رقم 38.1درصد رسیده  و نکته قابل ذکر جامعیت این رشد است به شکلی که تمامی صنایع در این دوره رشد مثبت را تجربه کرده‌اند و کمترین میزان رشد صنایع نیز در محدوده 20درصد بوده است. با وجود رشد محسوس بازار و بنا به دلایلی نظیر توقف نمادها جهت برگزاری مجامع، افزایش احتیاط معامله‌گران و سامانه مدیریت ریسک خرید اعتباری، حجم معاملات با کاهش نسبی مواجه شده است.

    سود محقق‌شده شرکت‌ها در تیرماه به بیش از 800 هزار میلیارد ریال رسیده است که در نوع خود رکورد محسوب می‌شود و انتظار افزایش این رقم تا سطح 1150 هزار میلیارد ریال تا پایان سال وجود دارد. با این وجود باید توجه داشت که این ارقام همگی به قیمت جاری بوده و تعدیل آن‌ها با استفاده از شاخص قیمت نشان می‌دهد که سود حقیقی شرکت‌ها تغییر چندانی نداشته است.

    بازار اوراق تامین مالی نیز در چهارماهه ابتدای سال و متاثر از ثبات نسبی سایر بازارها، نوسان چندانی نداشته و نرخ بازده اوراق در این بازار در محدوده ارقام بلندمدت یعنی 22.5درصد قرار دارد. عرضه تدریجی اوراق دولتی مربوط به قانون بودجه سال 98 و افزایش نوسانات در سایر بازارها دو عاملی است که می‌تواند نرخ بازده این بازار را افزایش دهد.

    تصویر کلی بازارها

    روند تغییرات بازار سرمایه در کنار بازارهای جایگزین سرمایه گذاری به شرح زیر است:

    بازده بورس در تیرماه 98 همچنان از کلیه بازارهای جایگزین بیشتر بوده است. تغییرات قیمت طلا و ارز در این ماه همچنان کاهشی بوده است.

    اقتصاد جهانی

    بررسی چشم انداز رشد اقتصادی جهان که در آخرین گزارش بانک جهانی در ژوئن 2019 ارائه شده است نشان می‌دهد با توجه به نرخ پایین تورم جهانی و کاهش چشم انداز رشد اقتصاد جهان، به نظر می‌رسد که بانک‌های مرکزی امریکا و اروپا  و سایر اقتصادهای بزرگ به سمت سیاست‌های پولی انبساطی روی بیاورند. پیش‌بینی این موسسه از رشد اقتصادی جهان در سال 2019 به 2.6درصد رسیده است که براساس شرایط اقتصاد جهان در نیمه اول 2019 این برآورد انجام شده و کمتر از پیش‌بینی‌های قبلی است. همچنین با انتظار ادامه دار بودن شرایط فعلی نرخ رشد اقتصادی جهان در سال 2020 نیز 2.7درصد برآورد شده است. در مجموع شرایط اقتصاد جهانی در نیمه اول 2019 موجب شده است که پیش‌بینی‌ها از رشد اقتصادی برای کل سال 2019 و سال 2020 در اغلب کشورها با کاهش مواجه باشد.

    پیش‌بینی صندوق بین المللی پول با وجودی که کمی در نرخ‌های برآوردی با بانک جهانی متفاوت است اما نشان می‌دهد که جهت پیش‌بینی‌ها تقریباً همسو  است. انتشار نسخه جدید گزارش چشم‌انداز اقتصاد جهانی توسط صندوق بین‌المللی پول (IMF) در ماه جولای نشان می‌دهد که چشم‌انداز رشد اقتصادی جهان در سال 2019 معادل 0.1 واحد درصد کمتر از آخرین برآورد در ماه آپریل است. برای منطقه خاورمیانه نیز رشد اقتصادی معادل 1درصد (در مقابل برآورد 1.5 درصدی سه ماه قبل) در نظر گرفته شده است. بیشترین نرخ رشد اقتصادی همسایگان ایران در سال 2019 مربوط به ترکمنستان (6.3درصد) خواهد بود و کمترین نرخ رشد نیز مربوط به ترکیه (منفی 2.5درصد) خواهد بود. برای عراق و عربستان نیز به ترتیب نرخ‌های 2.8درصد و 1.8درصد برآورد می‌شود.

    بر همین اساس پیش‌بینی‌ها از رشد قیمت نفت و سایر کامادیتی‌ها در سال 2019 و 2020 نیز نسبت به پیش‌بینی‌های قبل با کاهش مواجه شده است.

    اقتصاد امریکا سال 2018 را با رشد اقتصادی 2.9درصد به پایان برد که کمتر از مقدار  3درصد وعده داده شده توسط ترامپ بود. رئیس جمهور امریکا پیش از این عنوان کرده بود که سیاست کاهش مالیات اجرا  شده در امریکا در سال 2018 موجب افزایش رشد اقتصادی این کشور به بیش از 3درصد خواهد شد.

    از سوی دیگر نرخ رشد اقتصادی فصلی امریکا نیز در فصل دوم 2019 نسبت به فصل قبل کاهش داشته و به 2.1درصد رسید. البته تحلیلگران پیش‌بینی می‌کردند که نرخ رشد فصل دوم امریکا به دلیل جنگ تجاری با چین کمتر از این مقدار اعلام شده باشد. در نتیجه ارزش دلار واکنش منفی به این خبر نشان نداد. با اینحال در چند روز اخیر ترامپ با اعلام تعرفه های جدید بر کالاهای چینی و عنوان اینکه حتی اگر تجارت با چین کلا قطع بشود مشکلی نخواهد داشت بر چشم انداز اقتصاد چین و جهان و قیمت کامادیتی ها تاثیر منفی گذاشت.

    تغییرات وضعیت شاخص PMI اقتصادهای بزرگ جهان شامل امریکا، چین و اتحادیه اروپا در جولای 2019 نسبت به ماه قبل نشان می‌دهد  که براساس اعلام اولیه این شاخص برای امریکا، مقدار آن هم نسبت به ماه قبل و هم نسبت به پیش‌بینی‌ها کمتر بوده و بر روی مرز 50 ایستاده است. چشم انداز اروپا و چین نیز همچنان در محدوده نامطلوب قرار دارد.

    شاخص S&P500 به عنوان یک شاخص اصلی نشان دهنده وضعیت بازارهای سهام امریکا و همچنین به عنوان یک شاخص پیش‌نگر از اقتصاد امریکا در ماه جولای 2019 با رشدی نزدیک به 2.7درصد مواجه بوده است که نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران انتظارات مثبتی از سودآوری شرکت‌ها دارند. البته مقدار رشد این شاخص نسبت به ماه ژوئن که نزدیک به 6.9درصد بوده کمتر شده است که نشان می‌دهد سرمایه گذاران در چشم انداز رشد خود تجدید نظر کرده‌اند.

    شاخص VIX یکی از شاخص‌های استرس بازار سرمایه است که نشان دهنده انتظارات سهامداران از نوسانات سهام موجود در S&P500  طی 30 روز آینده است، این شاخص براساس نوسانات ادراکی با توجه به قیمت اختیارهای معامله بر روی شاخص بدست می‌آید. تغییرات این شاخص در ماه جولای 2019 نشان می‌دهد که نسبت به ماه قبل کاهش اندکی داشته است و سهامداران همچنان انتظار نوسانات چشمگیری را در آینده نزدیک بازار سهام ندارند.

    برچسب ها