عصر خودرو

قائم‌مقام وزیر صمت اعلام کرد:

فعال شدن رایزنان صادراتی در ۱۵ کشور

عصر بازار- قائم مقام امور بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: صدور روادید برای تجار و صادرکنندگان در قالب روادید صادراتی تسهیل خواهد شد.

فعال شدن رایزنان صادراتی در ۱۵ کشور
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ حسین مدرس خیابانی امروز در گردهمایی معاونان امور صنایع و نمایندگان ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، گفت: با همکاری سازمان توسعه تجارت قرار است کارکرد رایزن‌ها تغییر کند و ما در 15 کشور هدف، رایزن‌های صادراتی تا پایان سال مستقر کنیم که بر این اساس، آنها موظف هستند آخرین وضعیت نفوذ در بازار کشورها، چگونگی افزایش کالاو نیازمندی‌های کالایی آن‌ها را اعلام کرده و همچنین فعالیت شرکت‌های رقیب را گزارش کنند.

    قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت، از استقرار نمایندگان تجاری در چند کشور که کالاهای صنعتی به آن‌ها صادر می‌شود، خبر داد و افزود: حمایت از تولید داخل، تنظیم سیاست‌های تجاری اعم از صادرات و واردات و نیز تنظیم بازار از جمله موضوعات در این حوزه هستند؛ به خصوص اینکه امروزه فضای کنونی کشور به لحاظ اقتصادی و سیاست‌های تجاری و ارزی، موقعیت‌های مناسبی را برای اینکه صنعت جهش قابل قبولی انجام دهد را فراهم کرده است.

    وی تصریح کرد: اختلاف قیمت نرخ ارز و ریال باعث شده است که واردات ما از توجیه و مزیت بیفتد و حتی طبق آمارهای مختلف واردات غیر رسمی که از آن به عنوان قاچاق یاد می‌شود، هم توجیه ندارد.

    مدرس خیابانی اضافه کرد: امروزه با اتخاذ سیاست‌های ارزی که رخ داده است نرخ تعرفه‌ها اتوماتیک افزایش یافته و بحث تهدید کمرنگ شده است؛ ضمن اینکه در مقابل با افزایش قیمت ارز همه مجموعه‌های صنعتی به نوعی مزیت برای صادرات پیدا کرده اند.

    قائم مقام امور بازرگانی وزارت صنعت در بخش دیگری از سخنانش گفت: حمایت از تولید داخل چندی پیش یک راهبرد و سیاست بود، ولی با نامگذاری سال به نام رونق تولید امروزه حمایت از تولید و ساخت داخل یک ضرورت است.

    مدرس خیابانی به کنترل واردات اشاره کرد و افزود: در حال حاضر واردات به کشور در سال 96 به 97، 22 درصد کاهش یافته است و در سه ماهه نخست سال 97 به 98 این رقم به 9 درصد کاهش یافته است.

    وی همچنین از پیشنهاد تشکیل ستاد توسعه صادرات خبرداد و گفت: سیاست‌های وارداتی با سیاست‌های حمایتی در کشور تنظیم می‌شود و ضمانت اجرایی پروژه ساخت داخل این است که هرواحد صنعتی که به تولید انبوه برسد و ادعا کند ما واردات آن محصول را ممنوع خواهیم کرد.

    قائم مقام امور بازرگانی وزارت صمت با اشاره به سیاست‌های صادراتی توضیح داد: بخش عمده ظرفیت‌های تولیدی خالی است که باید از این ظرفیت‌ها در جهت افزایش صادرات استفاده کنیم. با افزایش صادرات علاوه برافزایش اشتغال در کشور توانسته ایم در جنگ نا برابر اقتصادی با افزایش توان تولید پیروز شویم.

    وی به تشکل محوری به عنوان یکی دیگر از سیاست‌های حوزه تجارت و بازرگانی اشاره و گفت: واگذاری امور سرمایه گذاری، اطلاع رسانی موانع تولید، افزایش صادرات و بالا بردن توان تولید کشور از جمله ظرفیت‌هایی است که می‌توان از انجمن‌ها و تشکل‌های فعال در حوزه صنعت استفاده کرد که تاکنون واگذاری این امور به تشکل‌ها انجام نشده است. ما می‌خواهیم که تشکل‌ها و انجمن‌های مختلف وظایف مربوط به صنف خود را به دست بگیرندو به نوعی تمام زوایای آن را مدیریت کنند.

    مدرس خیابانی در بخش دیگری از صحبت هایش به افزایش حجم مبادلات به 15 کشور هدف اشاره کرد و گفت: یکی از سیاست‌های ما در حوزه تجاری و صادراتی افزایش حجم مبادلات با 15 کشور همسایه است و از این رو روادید صادراتی فعال شده است. استان‌های مختلف می‌توانند نقش به سزایی در شناسایی نیازهای وارداتی کشورهای مختلف و تامین آن ایفا کنند.

    وی ادامه داد: 60 درصد صادرات کشور ما به کشورهای چین، امارات، افغانستان، عراق است؛ که در سال 97، 44 میلیارد دلار بوده است.

    قائم مقام امور بازرگانی وزارت صمت به الویت کالایی در بخش صادرات اشاره کرد و توضیح داد: صادرات 15 کالا به عنوان هدف ما قرار گرفته اند و برای استفاده از این امکان می‌خواهیم الویت کالایی را با انجمن‌ها و تشکل‌های مختلف صنعتی جلو ببریم و در بازرگانی یکپارچگی را تقویت کنیم و از انجمن‌ها و تشکل‌ها برای حضور موثرتر در بازارهای خارجی سود ببریم.

    مدرس خیابانی با اشاره به اینکه حوزه تجارت و بازرگانی مانع تولید نیست گفت: این دو مفهوم ملزوم یکدیگر و وابسته هستند و بدون تولید، تجارت و تنظیم بازار حمایت نمی‌شود.

    وی در بخش دیگری از صحبت هایش به سکوی قیمت اشاره کرد و افزود: ما سکوی قیمت را قبول نداریم و افزایش هزینه‌ها و تنظیم بازار هیچ ورودی جز توقف تولید ندارد و مهمترین رسالت ما در تنظیم بازار این است که جریان تولید کند نشود. تنظیم بازار باید مشوق تولید باشد.

    وی در باره قیمت گذاری کالا گفت: در مورد کالاها و محصولاتی که ارز 4200 می‌گیرند قیمت تثبیتی می‌گذاریم و روی آن پافشاری می‌کنیم و محصولات و کالاهایی که با ارز 4200 به کشور می‌آیند صادرات آن‌ها را ممنوع کرده ایم.

    مدرس خیابانی در بخش دیگری از صحبت هایش درباره الویت بندی 15 کالای صادراتی به 15 کشور گفت: این سیاست نباید مانع این شود که ما صادرات به دیگر کشورها مد نظر نداشته باشیم و در نمایشگاه‌های مختلف شرکت نکنیم، ما باید تنوع صادرات به کشورهای مختلف داشته باشیم و همچنین کالاهای صنعتی ما به چند قلم کالا محدود نشود و تنوع صادرات محصول داشته باشم.

    برچسب ها