عصر خودرو

عربستان سعودی دوباره بزرگترین تامین کننده نفت هند می شود

عصر بازار- شرکت نفت آرامکوی عربستان سعودی ۲۰ درصد سهام شرکت ریلاینس اینداستریز را می خرد که کمک می کند این شرکت جایگاه خود را به عنوان بزرگترین عرضه کننده نفت به هند را به دست آورد.

عربستان سعودی دوباره بزرگترین تامین کننده نفت هند می شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، شرکت نفت آرامکوی عربستان سعودی 20 درصد سهام شرکت هندی ریلاینس اینداستریز را می خرد که کمک می کند این شرکت جایگاه خود را به عنوان بزرگترین عرضه کننده نفت به بزرگترین بازار نفت در حال توسعه جهان به دست آورد.

    عربستان سعودی که در گذشته بزرگ‌ترین منبع نفتی هند بود، جایگاه خود را طی دو سال مالی گذشته به عراق واگذار کرده است.

    این شرایط با خرید 20 درصد شرکت ریلاینس اینداستریز تغییر خواهد کرد. ارزش این سرمایه‌گذاری 75 میلیارد دلار است با یک قرارداد برای تامین 500 هزار بشکه نفت خام در روز معادل سالانه 25 میلیون تن همراه خواهد بود.

    الن گلدر، نایب رئیس بخش پالایشگاهی و مواد شیمیایی وود مکنزی گفت:«500 هزار بشکه در روز نفت خام نشان دهنده حدود 40 درصد ورودی نفت ریلاینس است. آرامکوی عربستان قبلا 20 درصد نیاز نفت خام ریلاینس را تامین می کرد».

    عربستان سعودی در سال مالی 19-2018، 40.33 میلیون تن نفت خام به هند صادر کرد که کمتر از 46.61 میلیون تن فروخته شده توسط عراق بود.

    عرضه اضافی نفت خام پس از اجرای قرارداد ریلاینس دوباره عربستان را به جایگاه اول در صادرات نفت به هند بازمی‌گرداند.

    به گفته گلدر، این قرارداد بیش از پیش نشان می دهد که عربستان سعودی در پی اجرای استراتژی بلند مدت خود برای افزایش ظرفیت پالایشگاهی و پتروشیمی است.

    عربستان سعودی همچنان علاقه خود را به دست یابی به بازار هند نشان می‌دهد که از قوی ترین برنامه های بلند مدت این کشور است.

    در ادامه همین استراتژی، آرامکو به همراه شرکت ادناک امارات قرار است 50 درصد سهام یک پالایشگاه 60 میلیون تنی را در ساحل غربی در اختیار بگیرند و قرار است نیمی از نفت خام مورد نیاز این پالایشگاه را تامین کنند. این پروژه قبل از 2025 راه اندازی نمی شود.

    عربستان سعودی علاقه‌مند است جایگاهی در بازار سوخت سریع‌ترین اقتصاد رو به رشد دنیا به دست آورد تا یک مشتری دائم برای نفت خام خود داشته باشد. نفت خام بهترین ماده اولیه برای ساخت مواد پتروشیمی است.

    عربستان سعودی هم چنین به خرده فروشی سوخت در هند علاقه‌ دارد. یک پالایشگاه در هند می تواند پایگاهی برای صادرات سوخت این کشور به اروپا و قاره آمریکا باشد.

    ظرفیت پالایشگاهی هند 247.6 میلیون تن است که از 206.2 میلیون تن تقاضای این کشور بیشتر است.

    برچسب ها