عصر خودرو

مدیرعامل تامین سرمایه نوین مطرح کرد:

دیدار بازی سازان سهام در زمین ریسک و بازده

عصر بازار- در سال های اخیر، رشد بازار سهام و بازارهای رقیب آن از جمله ارز، طلا، مسکن، اتومبیل به جهت تورم (اثر نقدینگی) بوده و در حال حاضر می توان گفت که اثرات نقدینگی فزاینده اقتصاد در این بازارها تخلیه شده است.

دیدار بازی سازان سهام در زمین ریسک و بازده
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، مدیرعامل تامین سرمایه نوین با بیان این مطلب گفت: به نظر می رسد که قدم بعدی یعنی تخلیه آثار نقدینگی (تورم) روی اقلام مصرفی و نرخ خدمات نیز انجام شده است.

    ولی نادی قمی افزود: با توجه به روند رو به کاهش تورم و تخلیه آثار نقدینگی، بازار سهام توجه بیشتری به گزارش های ماهانه شرکت ها، وضعیت بازارهای جهانی (قیمت مواد خام در بازارهای بین المللی)، اخبار مرتبط با سیاست بین المللی و وضعیت صادرات نفت کشور خواهد داشت.

    این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: به نظر می رسد انتظارات تورمی چندان برجسته نیست و سرمایه گذاران معتقدند که جبران کسری بودجه برآوردی حدود 140 هزار میلیارد تومان از راه هایی صورت می گیرد که موجب شعله ور شدن تورم نمی شود.

    به گفته نادی قمی، در حال حاضر با توجه به کاهش نوسان قیمت ارز، توجه بازار سهام به نوسان قیمت مواد خام در بازارهای جهانی و شرکت های کوچک و متوسط فعال در صنایع خدماتی، دارویی و مواد غذایی جلب شده است.

    وی افزود:  البته ریسک های سیاسی و کاهش صادرات نفت نیز نزد بازار برجسته شده است و لذا ورود نقدینگی جدید چندان با اهمیت نیست. قیمت مواد خام نیز در بازارهای جهانی تحت تاثیر جنگ تجاری فی مابین امریکا و چین و ترس از کاهش رشد اقتصاد جهانی، رو به کاهش است.

    مدیرعامل تامین سرمایه نوین اظهار داشت: اگرچه بسیاری از دست اندرکاران و نظریه پردازان اقتصاد بین الملل معتقدند که قبل از شروع رقابت انتخاباتی در امریکا، بین چین و امریکا توافق تجاری صورت خواهد گرفت اما اتکا به شرایط و  واقعیت های جاری و دل نبستن به چشم-اندازهای احتمالی، موجب کاهش قیمت مواد خام و روحیه بدبینی شده است.

    نادی قمی خاطرنشان کرد: در حال حاضر زمزمه حذف دلار 4200 تومانی برای واردات برخی از کالاها نظیر دارو، شکر، روغن خوراکی، لاستیک و ... و حذف الزام شرکت ها به فروش محصولاتشان به قیمت مصوب شاید به طور کوتاه مدت منجر به ایجاد واکنش مثبت در سهام شرکت های فعال در این صنایع شود.

    این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: سیاست تخصیص ارز 4200 تومانی و به تبع آن الزام کارخانه ها به فروش محصولاتشان به قیمت مصوب که از ابتدا مورد انتقاد تحلیل گران و اقتصاددانان قرار گرفت و عملا پیامدی جز پر شدن جیب واسطه ها و دلالان نداشت، نه تنها موجب کنترل قیمت ها نشد بلکه می توان گفت انگیزه های تولید را تا حدودی سرکوب کرد.

    به گفته نادی قمی، با توجه به ضعف قیمت ها در بازارهای جهانی و عدم تحرک قیمت سهام شرکت های بزرگ وابسته به قیمت کامودیتی ها صنایعی مورد توجه قرار گرفته که بازار  فروششان عمدتاً در داخل کشور است. مضافاً با حذف تدریجی ارز 4200 تومانی برای کالاهایی نظیر روغن خوراکی، دارو و لاستیک، آزادسازی قیمت فروش برخی از کالاها، امکان افزایش قیمت مواد غذایی و آشامیدنی ها و نیز افزایش نرخ خدمات می توان انتظار داشت که قیمت سهام شرکت های فعال در این حوزه رشد کند.

    وی افزود: البته لازم به تاکید است که قیمت سهام برخی از شرکت های کوچک و متوسط در بورس و فرابورس، رشدی داشته که با هیچ استدلالی (چه سودآوری، چه ارزش جایگزینی) قابل توجیه نیست. بنابراین سرمایه گذاران برای خرید سهام فقط به بازیگران و بازی سازان سهم توجه نکنند و ریسک و بازده سرمایه گذاری و همچنین موارد بنیادی را در نظر بگیرند.

    نادی قمی در پایان خاطرنشان کرد: بازده سرمایه گذاری عمدتاً به واسطه قدرت خلق جریان های نقدی (قدرت سودآوری) شرکت ها محقق می شود و ریسک نیز برحسب میزان احتمال وقوع این جریان های نقدی مورد ارزیابی قرار می گیرد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو