عصر خودرو

حفظ امنیت شغلی کارگران با سامانه روابط کار

عصر بازار- یک مقام مسئول کارگری سامانه روابط کار را در گردآوری آمار و اطلاعات مربوط به کارگران و کارفرمایان، افراد بیمه شده و نوع قراردادهای کار موثر دانست.

حفظ امنیت شغلی کارگران با سامانه روابط کار
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، ابوالفضل فتح الهی یکی از مزیت‌های راه اندازی سامانه روابط کار را جلوگیری از تخلفات کارفرمایان در برابر حقوق کارگران عنوان کرد و گفت: سامانه جامع روابط کار، ثبت هرگونه شکایت و طرح دادخواست توسط کارگران را بدون آنکه مراجعه حضوری به مراجع حل اختلاف داشته باشند امکانپذیر می کند و کارفرمایان از این طریق ملزم به ثبت قرارداد با نیروهای کار خود می‌شوند


    وی افزود این سامانه مزیتهای زیادی دارد و در گام اول یک بانک اطلاعاتی قوی در اختیار ما قرار می دهد.در حال حاضر اطلاعات دقیقی از تعداد کارگران و کارفرمایان در کشور نداریم و هرچه است آمار استناد شده به سازمان تامین اجتماعی است‌.

    فتح الهی ادامه داد: مزیت دیگر سامانه شفاف سازی در خصوص بنگاهها است. هم اکنون سیستم جامع و یکپارچه ای درباره بنگاهها به خصوص شرکت­ های پیمانکاری در کل کشور وجود ندارد که ایجاد با این سامانه به یکپارچه شدن اطلاعات بنگاهها کمک می کند.

    این مقام مسئول کارگری حذف لیست بیمه­ های بدون قرارداد را یکی دیگر از مزیتهای سامانه بزشمرد و گفت: هیچ کارفرمایی نمی ­تواند بدون انعقاد قرارداد کار با کارگر او را در لیست بیمه نیروی کار خود قرار دهد و حق بیمه رد کند لذا  تمام قراردادهای کار باید از طریق کارفرمایان در سامانه بارگذاری و ثبت شود.

    وی با بیان اینکه کارگران باید در این سامانه ثبت نام کنند گفت: با هربار ورود به سیستم امکان مشاهده قراردادکار، میزان دستمزد و حق بیمه واریزی فراهم می شود و اگر کارگری از کارفرمای خود شکایت داشت در کمترین زمان و از طریق سیستم می تواند نسبت به طرح شکایت اقدام و مراحل ثبت و رسیدگی شکایت را پیگیری کند.

    به گزارش ایسنا، سامانه جامع روابط کار از 32 زیرمجموعه تشکیل شده است که زیر سامانه جامع ثبت دادخواست‌ها، ‌ آموزش ایمنی نیروهای کار، ثبت و تایید و پیگیری قراردادهای کار،  بیمه بیکاری، حمایت از مشاغل، شناسایی واحدهای مشکل‌دار، طبقه بندی مشاغل و بیمه کارگران ساختمانی از جمله آنها به شمار می‌رود. این سامانه ابتدا در چند استان کشور از جمله تهران، ‌البرز و اردبیل به اجرا درآمده و پس از آن در سراسر کشور عملیاتی خواهد شد.

    برچسب ها