عصر خودرو

مروری بر مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای؛

یک هفته با بورس کالا

عصر بازار- در هفته گذشته اظهار نظرهای گوناگونی پیرامون بورس کالای ایران مطرح شد که " بورس کالا ظرفیت معامله کلیه محصولات کشاورزی را داراست"، " معبر حمایت از بخش خصوصی"، "راهگشای ساماندهی بازار محصولات کشاورزی" و " مزایای عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا" از مهم ترین عناوین آنها بود.

یک هفته با بورس کالا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از کالاخبر، مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای به شرح زیر است:

    بورس کالا ظرفیت معامله کلیه محصولات کشاورزی را داراست

    در هفته گذشته شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد که بازار سرمایه و بورس کالا آمادگی و ظرفیت را برای عرضه کلیه محصولات کشاورزی را دارند که در این زمینه اولویت روی کالاهایی از قبیل کشمش، خرما و سیب است که همگن‌ترند.

    بورس کالا معبر حمایت از بخش خصوصی

    عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در شرایطی که حجم تولید بسیاری از محصولات در صنعت فلزات و پتروشیمی بیش از نیاز داخلی است و شاهد آرامش نسبی در بازارها هستیم،زمان مناسبی است تا دولت با نگاه ویژه به بورس کالا، شرایط را برای افزایش رقابت در بازار و حمایت از بخش خصوصی و کشاورزان فراهم کند.

    حمیدرضا فولادگر گفت: یکی از راه کارهای اصلاح اقتصادی کشور در این سال ها و فاصله گرفتن از رفتارهای دستوری، اعتماد به نظام عرضه و تقاضا است که با این رویکرد شاهد توسعه بخش خصوصی و پررنگ شدن نقش تولیدکنندگان و کشاورزان در بازارها می شویم. در این بین گذرگاه و معبر پیاده سازی نظام عرضه و تقاضا، بورس کالاست که دولت می تواند از این بستر معاملاتی در راستای رشد رقابت بهره ببرد.

    رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس افزود: دولت می تواند با استفاده از ظرفیت های این بازار از نقش مداخله گرانه خود و اداره امور به صورت دستوری فاصله بگیرد و با شفاف سازی سیاست ها در قبال بازارهای مختلف، علاوه بر نظارت بر تحولات و روند قیمت‌گذاری ها، مقدمات بازگشت رونق و رقابت اقتصادی را فراهم کند.

    ساختار سنتی تولید و معامله، مهم‌ترین مشکل بخش کشاورزی

    عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید بر لزوم شفافیت و جلوگیری از ایجاد فساد در اقتصاد، گفت: یکی از مشکلات ساختاری در روند تولید و فروش محصولات کشاورزی، وجود واسطه های پرشمار با منابع مالی زیاد است که این امر به کشاورز و تولید کشور ضربه می زند.

    نظر افضلی افزود: به طور یقین در صورت حمایت دولت، عرضه کالاهای اساسی به خصوص محصولات کشاورزی در بورس به یک نسخه عمومی برای اصلاح ساختارها و حمایت از تولید تبدیل خواهد شد و از همه مهمتر بستر بورس و شفافیت داده ها به سدی در برابر زیاده خواهی برخی افراد برای کسب سود های کلان از راه های غیر رسمی تبدیل خواهد شد.

    وی با بیان اینکه با عرضه محصولات در بورس کالا، قیمت‌ها براساس کیفیت کشف می‌شود، تصریح کرد: باید توجه داشت کشاورزان به دلیل نیازهای مالی و بالا بودن هزینه تولید و برداشت، امکان انبار کردن محصولات خود را ندارند و مجبور به عرضه محصول خود به بازار هستند، در این میان بورس کالا می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای داشته باشد و به ارزان فروشی محصولات به دلالان پایان دهد.

    بورس کالا راهگشای ساماندهی بازار محصولات کشاورزی

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: برای ساماندهی بازار محصولات کشاورزی نیاز به فکر نو و اقدامات جدید داریم که در این زمینه بورس کالا می‌تواند راهگشا باشد.

    سید ناصر موسوی لارگانی افزود: در ماه های اخیر از عرضه زعفران و زیره در بورس کالا و راه اندازی انواع قراردادهای روی این دو محصول می شنویم، این در شرایطی است که به مرور با آشنایی کامل کشاورزان و تولیدکنندگان با معاملات بورس شاهد بهبود روندها، واقعی شدن قیمت ها و رسیدن سود واقعی به کشاورزان خواهیم بود.

    به گفته وی، کشاورزان که با هزینه های زیاد و صرف زحمت فراوان اقدام به تولید محصول می کنند همواره از اقشار ضعیف جامعه هستند و در این بین واسطه ها و دلالان با کمترین زحمت در رفاه مادی هستند. اما در صورتیکه بورس کالا به عنوان بازاری شفاف برای انجام معامله مطرح باشد و امکانی فراهم شود تا کشاورز به طور مستقیم محصولش را روی تابلوی بورس ببرد، بدون شک تحولی مثبت در بخش کشاورزی به وجود می آید.

    مزایای عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا

    سرپرست معاونت توسعه بازار و مطالعات اقتصادی شرکت بورس‌کالای گفت: دسترسی مستقیم کشاورز به بازار، کشف قیمت با تمام مولفه‌ها و پارامترهای عرضه‌ و تقاضا، رشد کیفی محصولات، نقدشوندگی بالای معاملات و کنار رفتن واسطه های غیرضروری از جمله مزایای معامله محصولات کشاورزی در بازار فیزیکی، مشتقه و مالی بورس کالای ایران است.

    علیرضا ناصرپوردرخصوص عرضه زیره سبز در تالار نقره‌ای اظهارکرد: عرضه محصولات کشاورزی در بورس‌کالا مکانیزمی بوده که دسترسی مستقیم کشاورز به بازار را فراهم ساخته و کشاورزان می‌توانند بدون واسطه و مواجهه با دلالان، اقدام به فروش محصولات خود در بازارهای بزرگ کنند.

    وی ادامه داد: از سوی دیگر، عرضه محصولات در بورس‌کالا برای کشاورزان دارای یک نکته بسیار مهم در خصوص نقدشوندگی دارد به طوری که کشاورزان پس از یک روز کاری از معامله محصول خود، می‌توانند تسویه معامله را در حساب خود مشاهده کننداز سوی دیگر کشف قیمت نیز با تمام مولفه‌ها و پارامترهای عرضه‌وتقاضا، دیگر امتیازی است که کشاورزان با معامله در بورس‌کالا می‌توانند بدست آورند زیرا در این بستر کشف قیمت محصولات به صورت رقابتی انجام می‌شود.

    راه اندازی سررسید جدید در بازار آتی زعفران بورس کالا

    در هفته گذشته مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالا اعلام کرد که سررسید جدید قرارداد آتی زعفران نگین و پوشال تحویل آبان ماه 98 به ترتیب از روزهای 27 و 28 مردادماه جاری در بورس کالای ایران راه اندازی می شود.

    بر اساس این اطلاعیه قرارداد آتی زعفران نگین تحویل آبان 98 از روز یکشنبه 27 مرداد ماه راه اندازی می شود و تا تاریخ  18 آبان 98 قابل معامله خواهد بود.همچنین قرارداد آتی زعفران پوشال تحویل آبان 98 نیز از روز دوشنبه 28 مرداد ماه راه اندازی می شود و تا تاریخ  25 آبان 98 قابل معامله خواهد بود.

    پذیرش شمش فولادی یک شرکت در بورس کالا

    همچنین در هفته گذشته مدیریت پذیرش و بازاریابی شرکت بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که محصول شمش فولادی شرکت صنعت تجارت پردیس آذربایجان پس از بررسی مدارک و مستندات در دویست و سی و پنجمین جلسه کمیته عرضه در تاریخ 16 مرداد 1398 در بازار اصلی این بورس مورد پذیرش قرار گرفت.

    برچسب ها