عصر خودرو

قرمزی ناپایدار صنایع بورسی

عصر بازار: روز گذشته شاخص ۲۹ گروه صنعتی در بورس تهران در شرایطی با افت مواجه شد که کارشناسان معتقدند با توجه به پتانسیل‌های قابل‌توجهی که در صنایع از بعد قیمتی و همچنین آینده این صنایع وجود دارد، انتظار می‌رود روند قرمزپوشی این گروه‌ها به‌زودی تعدیل و روند مثبت در آنها مشهود شود.

قرمزی ناپایدار صنایع بورسی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در نخستین روز از هفته معاملاتی جدید بازار سهام، شاخص کل با افت 680 واحدی به رقم 68 هزار و 148 واحد رسید. ریزش روز گذشته بورس تهران البته افت قیمت در اغلب صنایع بورسی را نیز در پی داشت، به‌طوری که از مجموع 37 گروه فعال بورسی تنها سه صنعت با رشد قیمت همراه شدند و صرف‌نظر از 5 گروهی که شاخص آنها تغییری نسبت به روز معاملاتی قبل نداشت، 29 گروه افت شاخص را در این روز تجربه کردند.

    کارشناسان معتقدند نوسان‌گیری معامله‌گران در روزهای اخیر با شناسایی سودهای مناسب از بازار عامل روند کاهشی بورس بوده است. با این حال با توجه به اینکه وضعیت قیمتی در سهام موجود جای رشد بالایی دارد همچنان وضعیت عمومی صنایع برای خرید مناسب است.

    این در شرایطی است که در حال حاضر صنایع با لغو تحریم‌ها آماده می‌شوند تا با یک روند صعودی روبه‌رو‌ شوند؛ روندی که انتظار می‌رود از محل رشد تولید و سود واقعی در این صنایع حاصل شود. با این حال روز گذشته بازار و صنایع بورسی با وضعیتی قرمز روبه‌رو‌ بود که به نظر می‌رسد چندان پایدار نباشد. در این بین ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشور در روزهای اخیر به نظر می‌رسد در کلیت بازار سهام و در صنایعی از جمله نفت و گاز، پتروشیمی، خودرو و... می‌تواند شرایط متفاوتی را در روزهای آینده در بسیاری از صنایع رقم بزند.

    دوشنبه بیشترین حجم معاملات به ترتیب در اختیار سه گروه بانک‌، خودرو و ماشین‌آلات و تجهیزات قرار داشت، ضمن اینکه ارزش مبادلات صنایع بانک، خودرو و فرآورده‌های نفتی نیز از سایر صنایع بیشتر بود.

    توقف نماد پالایشی‌ها برای برگزاری مجامع
    گروه فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای روز قبل افت 14/ 3 درصدی شاخص را به ثبت رساند. این گروه بورسی اما در 7 روز کاری گذشته و از ابتدای سال تاکنون به ترتیب سود 2 و 7/ 24 درصد را نصیب سهامداران خود کرده است. در حال حاضر اغلب نماد پالایشی‌ها به علت برگزاری مجامع سالانه به منظور تصویب صورت‌های مالی و بعضا تعدیل سود قابل توجه برخی نمادها بسته شده است.

    در این روز تنها نماد شسپا رشد قیمت 87/ 1 درصد را تجربه کرد و باقی نمادها با افت شاخصی تا کف 91/ 4 درصد روبه‌رو شدند. در این میان بیشترین حجم معاملات نیز در اختیار شپنا با مبادله 076/ 15 میلیون سهم بود و ارزش مبادلات پالایش نفت اصفهان به میزان 019/ 90 میلیارد ریال، بیشترین رقم در میان سایر نمادهای فعال این گروه بود.

    مازیار فتحی، کارشناس بازار سهام در خصوص پیش‌بینی چگونگی برگزاری مجامع پالایشی‌ها در روزهای 30 و 31 تیرماه گفت: قاعدتا ابتدا باید ابهامات شرکت‌های پالایشی‌ برطرف شده سپس مجامع آنها برگزار می‌شد، اما به دلیل برطرف نشدن ابهامات موجود تاکنون و عدم پیش‌بینی حل این مساله تا دو هفته آینده بدون اینکه زمان تنفسی برای مجامع در نظر گرفته شود طبق قانون تجارت که شرکت‌ها برای برگزاری مجامع تا 4 ماه پس از پایان سال مالی مهلت دارند این جلسات در دو روز پایانی تیرماه برگزار خواهد شد.

    وی افزود: بحث نرخ نفت تحویلی به شرکت‌های پالایشی، قیمت گذاری محصولات و فرآورده‌های این شرکت‌ها، سهم صندوق توسعه ملی از درآمد پالایشی‌ها و در نهایت سرنوشت یارانه اعطایی به این شرکت‌ها از جمله مهمترین چالش‌های این گروه مهم بورسی به شمار می‌روند که این مسائل به خصوص پس از ریزش شدید قیمت جهانی نفت برای پالایشی‌ها به وجود آمده‌‌اند.

    این کارشناس بازار چند عامل را مانع پیش‌بینی تقسیم سود بالا توسط شرکت‌های پالایشی در مجامع سالانه ذکر کرد و توضیح داد: با توجه به بخشنامه‌ای که در زمستان سال گذشته به تصویب رسید، شرکت‌های پالایشی ملزمند تا سال 98 بخشی از درآمد خود را برای کیفی‌سازی محصولات خود اختصاص دهند و پروژه‌های مرتبط با این امر را پیش ببرند، ضمن اینکه اصل سود این شرکت‌ها نیز نسبت به سال قبل کاهش یافته و در این میان متاثر از پابرجا ماندن ابهامات پالایشی‌ها به نظر می‌رسد تقسیم سود از سوی این شرکت‌ها با حالت محافظه‌کارانه‌ای همراه بوده و ارقام بالایی نباشد.

    صنایع بورسی؛ قرمز اما ناپایدار
    فتحی چشم‌انداز پالایشی‌ها را پس از توافق هسته‌ای در بلند‌مدت روشن و امیدوارکننده دانست و ادامه داد: این موضوع در حالی است که در کوتاه‌مدت انتظار تغییر و تحول خاصی در این صنعت نمی‌توان داشت. به بیان دیگر در بازه بیش از یک سال و در صورت لغو کامل تحریم‌ها به دلیل گشایش در بازارهای صادراتی می‌توان انتظار داشت بتوانیم در گام نخست بازارهای منطقه‌ای و در گام‌های بعدی به کمک کیفی‌تر کردن تولیدات و محصولات پالایشگاه‌ها، بازارهای اروپایی را در دست بگیریم.وی اثر توافق و لغو تحریم‌ها را در بُعد کلان، هموارتر کردن جذب سرمایه‌گذاران خارجی از کشورهای فرانسه، آلمان و دیگر کشورها در صنعت نفت و گاز کشور دانست و گفت: این مهم کمک می‌کند تا توسعه پالایشگاه‌ها با روند روبه رشدی همراه شده و به طور مشخص در پارس جنوبی شاهد افزایش سطح سرمایه‌گذاری‌ها و در نتیجه وارد مدار شدن سریع‌تر فازهای گوناگون این پروژها بزرگ ملی باشیم.

    به اعتراضات سهامداران سنگ‌آهنی رسیدگی می‌شود
    روز گذشته گروه استخراج کانه‌های فلزی با افت شاخصی به میزان 06/ 0 درصد روبه‌رو شد. این گروه به دلیل شرایط نامساعد معدنی در سطح داخلی و جهانی از ابتدای سال جاری و به‌طور مشخص در هفت روز کاری گذشته با ریزش قیمتی به ترتیب به میزان 9/ 13 و 1/ 0 درصد روبه‌رو شده است. دوشنبه در شرایط بسته بودن سه‌نماد کگل، کچاد و ومعادن تنها «کاما» به میزان 82/ 0 درصد افزایش یافت. بیشترین حجم و ارزش معاملات نیز در اختیار کروی با معامله 824 هزار و 753 عدد سهم به ارزش 051/ 1 میلیارد ریال بود.پس از بخشنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر کاهش قیمت فروش گندله آهن 66 درصدی برای مصرف واحدهای فولادی کشور از 23 درصد پیشین به 20 درصد قیمت شمش فولاد خوزستان، نمادهای کگل، کچاد و ومعادن به دلیل تعدیل پیش‌بینی سود هر سهم در گروه استخراج کانه‌های فلزی بسته شده‌اند.

    کاهش معنادار سودآوری این شرکت‌ها در کنار برخی اقدامات از جمله گرفتن پروانه بهره‌برداری از شرکت‌های چادرملو و گل‌گهر و قطع سهم‌الشراکه فولادسازان از پرداخت عوارض حقوق دولتی معادن سنگ‌آهن، اعتراض سهامداران صنعت سنگ‌آهن و بورس اوراق بهادار تهران را در هفته گذشته به دنبال داشته است. در پی این رخداد رئیس فراکسیون معدن و صنایع معدنی مجلس از ورود وزارت صنعت، معدن و تجارت به حوزه قیمت‌گذاری سنگ‌آهن انتقاد کرده و خبر داد به اعتراضات سهامداران سنگ‌آهنی در فراکسیون ویژه مجلس رسیدگی خواهد شد. به هر ترتیب در طول هفته‌ها و ماه‌های اخیر متاثر از شرایط نامساعد و ناخوشایند شرکت‌های معدنی به دلیل برخی فاکتورهای داخلی و جهانی، روزهای سختی به شرکت‌های سنگ‌آهنی و سهامداران آنها تحمیل شده‌ است.

    نماد رمپنا بازگشایی شد
    گروه خدمات فنی و مهندسی روز گذشته با افت 39/ 0 درصدی شاخص روبه‌رو شد. نماد معاملاتی شرکت‌های گروه مپنا در این صنعت با توجه به ارائه صورت‌های مالی حسابرسی شده سال مالی منتهی به 29 اسفند 93، روز قبل بازگشایی شد. حجم معاملات این نماد نیز بیشتر از دیگر نماد فعال این گروه و به میزان 773/ 6 میلیون سهم بود.

    ماشین‌آلات و تجهیزات، سومین گروه با بیشترین ارزش معاملات
    در حالی که روز دوشنبه حجم معاملات گروه ماشین‌آلات و تجهیزات بیشتر از اغلب صنایع بورسی بوده و در جایگاه سومین گروه با بیشترین حجم دادوستد سهام قرار داشت، اما این گروه نیز به موازات ریزش شاخص کل بازار سهام افت شاخصی به میزان 33/ 0 درصد را تجربه کرد. دوشنبه پمپ‌سازی ایران با نماد تیمپی به میزان 79/ 4 درصد و بیشتر از دیگر نمادهای این گروه رشد قیمت یافت. در سمت مقابل اما شاخص تکمبا در این روز تا سطح 61/ 4 درصد ریخت و بیشترین افت روزانه را در میان سایر نمادها تجربه کرد. این نماد(تکمبا) البته بیشترین حجم و ارزش معاملات سهام را به ترتیب به میزان 162/ 27 میلیون سهم به ارزش 86/ 25 میلیارد ریال در کارنامه معاملات روزانه خود به ثبت رساند.

    زیان 8/ 3 درصد سهامداران گروه انبوه‌سازی از ابتدای سال
    دوشنبه تمامی نمادهای فعال گروه انبوه‌سازی، املاک و مستغلات با کاهش قیمتی تا کف 91/ 2 درصد همراه شدند. این صنعت روز گذشته افت شاخصی به میزان 91/ 0 درصد را تجربه کرد و در 7 روز کاری گذشته و از ابتدای سال تاکنون زیان سهامداران خود را به ترتیب به 4/ 1 و 8/ 3 درصد رساند. بیشترین حجم معاملات این گروه روز گذشته به نماد ثاژن با مبادله 167/ 5 میلیون سهم اختصاص داشت. بیشترین ارزش معاملات نیز در اختیار این نماد به ارزش 66/ 26 میلیارد ریال بود. حقوقی‌ها 7/ 99 درصد از خرید سهام ثاژن را در این روز در اختیار داشتند، کما اینکه 8/ 99 درصد از فروش سهام این نماد نیز توسط این گروه صورت گرفت.

    برچسب ها