عصر خودرو

خبرهای خوبی از توسعه فاز۱۱ پارس جنوبی و میدان فرزادB در راه است

عصر بازار- معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: مذاکرات با چینی‌ها برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی و هندی‌ها برای توسعه میدان فرزاد B ادامه دارد و در سال جاری اخباری در خصوص به نتیجه رسیدن مذاکرات و آغاز توسعه این دو پروژه خواهیم شنید.

خبرهای خوبی از توسعه فاز۱۱ پارس جنوبی و میدان فرزادB در راه است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، رضا دهقان در نشستی خبری با بیان اینکه طرح خط لوله گوره به جاسک یکی از مهمترین طرح‌های صنعت نفت کشور بوده، اظهار کرد: قرار است از طریق این طرح، نفت خام سبک و سنگین از میادین غرب کارون به ظرفیت روزانه یک میلیون بشکه به پایانه‌ای که در جاسک احداث می‌شود، انتقال یابد.

    وی افزود: در احداث این پروژه علاوه بر تأمین خطوط لوله، در تأمین پمپها، مخازن و سه دستگاه گوی شناور از ظرفیت شرکت‌های داخلی استفاده می‌شود.

    دهقان با اشاره به فعالیت‌های صنعت نفت برای اجرای طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک، اظهار کرد: فعالیت‌های در حال اجرا، رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی قابل‌ توجهی را در سواحل مکران به دنبال خواهد داشت.

    وی با تاکید به این مساله که این طرح، یک پروژه ملی است که برای حدود ٥۰۰۰ نفر به‌طور مستقیم و 10 هزار نفر به‌طور غیرمستقیم اشتغال‌زایی می‌کند، تصریح کرد: بخش اصلی این طرح، ساخت لوله‌ها و سپس پمپ‌ها و مخازن است که به این منظور افزون بر ساخت داخل لوله‌ها، ساخت 50 پمپ هم به سازندگان داخلی واگذار شده و فاز نخست طرح، احداث مخازن ذخیره‌سازی نفت خام هم با همکاری شرکت‌های داخلی در حال اجراست.

    معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران در خصوص رشد قابل توجه میزان تولید ورق ترش در شرکت فولاد اکسین گفت: هم‌اکنون 1200 نفر در این مجموعه و ٢۰۰۰ نفر دیگر در کارخانه لوله‌سازی اهواز مشغول به فعالیت هستند.

    وی درباره لایه نفتی پارس جنوبی گفت: با دو شرکت ایرانی سال گذشته برای مطالعه این بخش تفاهم‌نامه‌هایی امضا کردیم که نتایج یکی از مطالعات ارائه و در کمیته مشاوران مدیریت مخازن هم تایید شده است.

    دهقان با بیان اینکه در دو سال گذشته مطالعاتی برای فشارافزایی پارس جنوبی توسط یک شرکت اروپایی انجام شده و این مطالعات همچنان در جریان است، گفت: پیش‌بینی قبلی ما این بوده که در سال 2022 نیاز به سکوهای فشارافزایی در پارس جنوبی داشته باشیم که طرح توتال نیز برای پارس جنوبی و استفاده از سکوهای فشارافزایی آن همین بوده و ما هنوز فرصت برای آغاز کار اجرایی در این زمینه داریم.

    به گفته وی، در این راستا تا پایان امسال و یا در طول سال آینده احتمالا یک فاز پارس جنوبی را با سکوهای فشارافزایی مجهز می‌کنیم.

    برچسب ها