عصر خودرو

هشدار مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی:

سهام عدالت خود را نفروشید

عصر بازار- در ۱۳ سالی که از تصویب طرح سهام عدالت می گذرد، ارزش این سهام که هم اکنون ۴۹ شرکت بزرگ را در بخش های مختلف شامل می شود، افزایش قابل توجهی یافته است، به طوری که هم اکنون ارزش روز سهام عدالت به بیش از ۱۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده و سهم هر سهامدار نیز به حدود ۴.۵ میلیون تومان افزایش یافته است.

سهام عدالت خود را نفروشید
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از روزنامه ایران، با نزدیک شدن به مرحله پایانی طرح سهام عدالت یعنی آزادسازی آن، که قدرت خریدوفروش را به سهامداران می دهد، دغدغه هایی از سوی کارشناسان و اقتصاددانان مطرح شده است. به اعتقاد کارشناسان با در نظر گرفتن ارزش بالای سهام عدالت، این آزادسازی بدون برنامه ریزی دقیق ممکن است باعث برهم خوردن آرامش بازار سرمایه شود.

    سید جعفر سبحانی مشاور رئیس کل سازمان خصوصی سازی در این خصوص بیان کرد: با در نظر گرفتن ارزش روز سهام عدالت، شاید برخی دغدغه ها بابت آزادسازی معاملات سهام عدالت و برهم خوردن آرامش بازار سرمایه مطرح باشد؛ ولی دولت، سازمان خصوصی سازی و مجلس شورای اسلامی در حال بررسی جوانب کار هستند تا آزادسازی سهام عدالت به گونه ای انجام شود که بازار سرمایه دچار مشکل و تلاطم نشود.

    وی ادامه داد: البته موفقیت در آزادسازی سهام عدالت نیازمند فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در این زمینه نیز هست. ضمن اینکه یکی از اهداف تخصیص سهام عدالت به مردم، آشنایی آنها با فرهنگ سرمایه گذاری و سهامداری بوده و امیدواریم مردم با نگهداری این سرمایه ارزشمند، از مزایای آن بهره مند شوند.

    وی افزود: نگهداری سهام عدالت برای دارندگان دو مزیت مهم به همراه خواهد داشت؛ امکان بهره مندی از سود سنواتی و نیز انتفاع از افزایش ارزش آتی سهام عدالت. کما اینکه در چند سال اخیر، هم سود تقسیمی سهام عدالت و هم ارزش سبد سهام عدالت، روند افزایشی داشته است.

    سبحانی در مورد راهکارهای آزادسازی معاملات سهام عدالت، گفت: هنوز جزئیات چگونگی آزادسازی معاملات سهام عدالت در مجلس مشخص نشده؛ ولی به نظر می رسد آزادسازی تدریجی سهام عدالت و اجرای برخی ضوابط در مورد نحوه معاملات، راه حلی برای جلوگیری از فشار عرضه احتمالی سهام عدالت در بازار باشد.

    مشاور رئیس کل سازمان خصوصی سازی در مورد شرایط مشمولان دریافت سهام عدالت اظهار کرد: کل مشمولان و دارندگان سهام عدالت، حدود 49 میلیون و 200 هزار نفر بوده که از این تعداد، حدود 4.2 میلیون نفر از مشمولان فوت کرده اند و حدود 6 میلیون نفر هم جزو دهک یک و دو جمعیت (افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی) هستند. شاید این احتمال باشد که آزادسازی معاملات سهام عدالت از دهک یک و دو آغاز شود ولی باید منتظر تصویب لایحه و ابلاغان ماند.

    سبحانی در مورد تکلیف سهام عدالت متوفیان گفت: وراث متوفیان مشمول دریافت سهام عدالت می توانند با مراجعه به دفاتر منتخب پیشخوان دولت و ارائه مدارک، نسبت به تعیین تکلیف سهام عدالت متوفی خود اقدام کنند. البته با گذشت بیش از یک سال از اعلام شروع این کار، هنوز بسیاری از وراث متوفیان برای دریافت سهام عدالت مراجعه نکرده اند؛ بنابراین ممکن است در جلسات آتی شورای عالی سیاست های اصل 44، در مورد تعیین مهلتی برای مراجعه وراث مشمولان سهام عدالت و احتمالا ابطال سهام عدالت مشمولان متوفی که وراث آنها مراجعه نکرده اند، تصمیم گیری شود. اما فعلا هیچ برنامه ای برای ثبت نام جدید وجود ندارد؛ ضمن اینکه دیگر سهام عدالتی هم برای ثبت نام جدید وجود ندارد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو