عصر خودرو

توصیه کارشناسان به سرمایه‌گذاران:منتظر عقب‌گرد قیمت‌ها باشید

چرا بازارها دیگر روی خوش به سرمایه‌گذاران نشان نمی‌دهند؟

عصر بازار- رسیدن تقاضا به کف سبب شده است بازارهای ایران جذابیت لازم برای سرمایه‌گذاری را از دست بدهند.

چرا بازارها دیگر روی خوش به سرمایه‌گذاران نشان نمی‌دهند؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از خبرآنلاین، سوت رکود در حالی در بازارهای ایران به گوش می رسد که سال گذشته، عطش تبدیل نقدینگی به کالا، اقتصاد ایران را در بحرانی عجیب فرو برد.

    قیمت‌ها افزایشی دیوانه وار را در بازارها تجربه می‌کردند و داغی تنور خرید سبب شده بود، تغییرات قیمت‌ها به شکلی لحظه ای فضای اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار دهد.  هر چند جرقه اول از پس تهدید ترامپ برای خروج از برجام  تشدید تحریم های ایران خورد اما کارشناسان بر این اعتقادند که سیل نقدینگی پیش از آن به رغم هشدارهای فراوان به راه افتاده بود و صحنه گردانی اتفاقا بر عهده آن بود.

    مهدی تقوی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی در این خصوص می گوید:پیش تر بارها و بارها در خصوص رشد شتابان نقدینگی هشدارهای لازم داده شده بود اما کشیدن ترمز رشد نقدینگی نیاز به اصلاحات ساختاری پیچیده ای داشت که از قدرت اقتصاد تازه بیرون آمده از تحریم گویا خارج بود.

    وی با اشاره به تغییر ترکیب سپرده‌ها گفت: وقتی سود سپرده‌های بانکی به بزرگترین سرمایه گذاری برای مردم عادی بدل شدند، طبیعی بود که بانک ها به ماشین خلق پول بدل شوند چرا که هر روز سود بیشتری را نسبت به قبل پرداخت می کردند و در نتیجه خواب پول در بانک ها خود به خود به خلق پول در اقتصاد منجر می شد.

    وی تاکید کرد: در این فضا پیش بینی می شد کوچکترین جرقه منجر به افزایش شدید نرخ تورم شود اما با این حال دوره سرمایه گذاری در بازارهای ایران، به همان سرعتی که ایجاد شد، پایان یافت و جو روانی جامعه حالا تغییر کرده است.

    وی کاهش شدید تقاضا را از یک سو تحت تاثیر کاهش قدرت خرید می داند اما از سوی دیگر می گوید وقتی انتظارات روانی معکوس می شود و افراد انتظار ارزانی را می شکند، رکود اقتصاد ایران را فرا می گیرد چرا که تجربه ثابت کرده است هر چه کالاها گران‌تر شوند، مردم عطش بیشتری برای خرید آن کالا نشان می دهند. در ضمن باید توجه داشت تورم سال گذشته تحت تاثیر ریزش ارزش پول ملی بود و سرمایه گذاران در بازارها در نهایت در قیاس با قدرت خرید سودی نبردند بلکه ارزش سرمایه خود را حفظ کردند.  

    وی در پاسخ به این سئوال که چرا انتظارات روانی بر کاهش قیمت ها در شرایط کنونی استوار است؟ گفت: پاسخ این سئوال را باید در مدیریت بازار ارز جستجو کنید چرا که سیاستگذاران بازار ارز توانستند بالاخره از پس نوسان های گسترده دلار را مهار کنند و فعلا در قفسی اهنین گرفتار آورند اما باید مراقبت کنند تا این مهار بار دیگر سال ها به طول نیانجامد چرا که در این صورت ما در کمتر از یک دهه بار دیگر به ناچار باید تبعات جهش ارزی را پذیرا شویم.

    وی ادامه داد: من معتقدم روند کاهشی قیمت ها در بازار تداوم خواهد یافت و به تدریج در ماه های یپش رو کالاهای بادوام و سرمایه ای با کاهش قیمت روبرو می‌شوند. بنده این نکته را از منظر داده های کلان اقتصادی و نه تبارشناسی بازارهای خرد، عنوان می‌کنم.وقتی انتظارات تورمی بر کاهش قیمت استوار می شود بدان معناست که باید انتظار عقبگرد قیمت ها را داشته باشیم.

    ماشین خلق پول باید توقف کند

    از سوی دیگر آلبرت بغزیان، استاد دانشگاه تهران نیز در این خصوص گفت: اقدامات بانک مرکزی برای مهار نرخ سود سپرده و اعمال نظارت دقیق تر بر بازارها بی تردید اقدامی مناسب تلقی می‌شود اما کسانی که تا دیروز نرخ سود سپرده را به نرخ تورم مرتبط می دانستند امروز باید پاسخ دهند رد برابر رشد تورم باید چه کرد و آیا افزایش نرخ سود سپرده صحیح است؟

    این کارشناس اقتصادی با نفی ضرورت افزایش نرخ سود سپرده گفت: اگر قرار بر اصلاحات ساختاری شود، همان طور که مهار بازار ارز ضرورت دارد، مهار ماشین خلق پول نیز ضروری است  اگر سود سپرده‌ها کاهش یافته و سپرده بانکی از یک بازار برای سرمایه‌گذاری خارج شده و در جایگاه خود قرار گیرد نرخ تورم نیز در درازمدت روندی کاهشی را تجربه می‌کند.

    او در توضیح این مطلب افزود: بهعبارت دیگر هیچ کشوری سپرده بانکی را تبدیل به ابزار سرمایه گذاری نمی کند و وقتی سود سپرده مهار شود قیمت تمام شده پول نیز کاهش می یابد که این مهم با تداوم اصلاخات ساختاری محقق می شود. وی به سرمایه گذاران و سپرده گذاران توصیه کرد با توجه به سیاست های اعمالی دیگر منتظر سودهای نجومی در بازارها تحت تاثیر افازیش قیمت ها نباشند. 

    پیش از این رییس کانون بانک های خصوصی نیز از کاهش یک تا یک و نیم درصدی قیمت تمام شده پول در کشور طی 4 ماه اخیر تحت تاثیر تغییر شرایط پرداخت سود به سپرده ها خبر داد.

    برچسب ها