عصر خودرو

پترائوس:

خروج از برجام و تحریم‌های مجدد علیه ایران مناسبات آمریکا با اروپا را خدشه‌دار کرد

عصر بازار- رئیس اسبق سازمان سیای آمریکا خروج کشورش از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران را عامل خدشه دار شدن مناسبات دو سوی آتلانتیک دانست.

خروج از برجام و تحریم‌های مجدد علیه ایران مناسبات آمریکا با اروپا را خدشه‌دار کرد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، "دیوید پترائوس"، ژنرال بازنشسته آمریکایی و رئیس اسبق سازمان سیا در گفتگویی با رسانه (RND) آلمان تشدید تنش‌ها با ایران در منطقه خلیج فارس را امکان پذیر دانسته و تاکید کرد که به اعتقاد او خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران مناسبات واشنگتن با متحدان اروپایی اش را خدشه دار کرده است.

    وی درباره مناسبات بین آمریکا و آلمان نیز گفت که این دو کشور مناسبات بسیار عمیقی با هم دارند که از زمان پایان جنگ جهانی دوم مراحل پر تنشی را پشت سر گذاشته است. من می‌توانم به خوبی سال‌های هشتاد را به یاد بیاورم که در آن معترضان آلمانی در خیابان‌ها به استقرار موشک‌های میان برد آمریکایی در کشورشان اعتراض می‌کردند. من همچنین اختلاف نظرهای زیاد بین آلمان و آمریکا قبل از حمله به عراق را به یاد دارم. اما با وجود این گونه اختلاف نظرها مناسبات ما با آلمان همچنان قدرتمندانه است. آلمان جزو مهمترین شرکای ایالات متحده است و به اعتقاد من این گونه باقی می ماند.

    پترائوس در ادامه از درخواست ترامپ برای افزایش بودجه نظامی ارتش آلمان به 2 درصد تولید ناخالص ملی حمایت کرده و این مسئله را که وزیر دفاع جدید آلمان در اولین سخنرانی خود از این درخواست آمریکا دفاع کرد را تمجید کرده و گفت: این مسئله با توجه به نقش روزافزون اقتصاد آلمان در دنیا اهمیت زیادی دارد.

    وی در بخش دیگری از این گفتگو به مسئله مناقشات بین ایران و آمریکا در  اّب های خلیج فارس پرداخته و گفت: من فکر نمی کنم که آمریکا و ایران به سمت به راه انداختن یک جنگ حرکت می کنند. نه دونالد ترامپ و نه رهبری ایران به نظر نمی رسد خواستار وقوع درگیری باشند. با این حال این نگرانی وجود دارد که یک حادثه جزئی منجر به تشدید غیر عمد اوضاع و یک درگیری خطرناک شود.

    رئیس اسبق سازمان سیای آمریکا در ادامه ضمن درخواست از ایران برای پرهیز از اقدامات تحریک آمیز همچنین درباره عواقب اختلافات بر سر برجام بین اروپا و آمریکا و تاثیرات آن بر مناسبات دو سوی آتلانتیک نیز گفت: خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران مناسبات ما با متحدان اروپایی را البته خدشه دار کرده است. این مسئله حتی فراتر از موضوع توافق هسته ای با ایران هم دیده می شود.

    پترائوس در عین حال گفت که با این همه من مناسبات دو سوی آتلانتیک را بسیار قوی می بینم.

    برچسب ها