عصر خودرو

در نشست خبری امروز فرابورس اعلام شد؛

عرضه اولیه ۲۰شرکت تا پایان سال

عصر بازار- پنجاه و هشتمین نشست خبری یک دیدار یک عرضه در آستانه گشایش نماد شرکت "فرابورس ایران" در بازار اول فرابورس ایران، امروز در محل این شرکت برگزار شد .

عرضه اولیه ۲۰شرکت تا پایان سال
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا،در آغاز این نشست خبری ،محمدحسن ابراهیمی سرو علیا رئیس هیات‌مدیره فرابورس ایران با بیان اینکه فرابورس یکی از شرکت‌های حاکمیتی بازار سرمایه است، گفت: فرابورس ایران با یک بازار فعالیت خود را آغاز کرد و اکنون 9 بازار دارد و علاوه بر اینکه از نظر بازارها و ابزارهای معاملاتی پا به پای شرکت‌های برتر دنیا حرکت می‌کند، از نظر عملکرد سهام نیز بازده مناسبی طی مدت یک دهه فعالیت خود داشته است.

    رئیس هیات مدیره فرابورس همچنین به عضویت این بورس در فدراسیون بورس‌های اروپا–آسیایی اشاره کرد.

    در ادامه این مراسم، امیر هامونی مدیرعامل فرابورس ایران جلسه حاضر را پیرو رسم فرابورس در عرضه‌های اولیه و نیز گزارش عملکرد نماد «فرابورس» به مناسبت گشایش نماد در بازار اول عنوان کرد.

    هامونی ضمن بیان تاریخچه‌ای از شکل‌گیری فرابورس گفت: این رکن بازار سرمایه با 3 نیروی انسانی آغاز به کار کرد و طی سال‌های گذشته ارزش بازاری آن از 8 میلیارد تومان به 350 هزار میلیارد تومان و نیروی انسانی آن به 133 نفر افزایش یافته است.

    فرابورس رتبه اول در بین اعضای فدراسیون جهانی با 106 درصد بازدهی

    به گفته مدیرعامل فرابورس ایران این رکن بازار سرمایه در عرصه بین‌المللی توانسته عملکرد قابل قبولی داشته باشد و در بین اعضای فدراسیون جهانی بورس‌ها با 106 درصد بازدهی، رتبه اول را در سال گذشته کسب کند.

    هامونی مهمترین برنامه‌های فرابورس را راه‌اندازی عملیات بازار باز با کمک بانک مرکزی و به منظور استفاده از ابزارهای بازارمحور سیاست‌های پولی عنوان کرد و افزود: همچنین از دیگر برنامه‌های فرابورس ادامه تمرکز بر حوزه تکنولوژی، سرمایه‌گذاری در فین‌تک‌ها و تقویت سایر تکنولوژی‌های مالی است.

    مدیرعامل فرابورس طی نشست خبری در پاسخ به سوالی پیرامون بازار SME و دلایل کوچک ماندن این بازار گفت: دو مانع اصلی برای رشد این بازار، موضوع حاکمیت شرکتی و شفافیت در ارائه صورت‌های مالی شرکت‌های SME است که موجب شده با وجود تعداد بسیار زیاد شرکت‌های در صف پذیرش تنها 18 شرکت استانداردهای مدنظر فرابورس را کسب کنند و پذیرش شوند.

    هامونی افزود: معتقدیم بازار SME یکی از بازارهای آینده‌دار و روشن خواهد بود و در این مسیر باید دستگاه‌های مختلف نظیر معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، شهرک‌های صنعتی و وزارت صنعت، معدن و تجارت همکاری‌هایی انجام دهند.

    وی همچنین در خصوص عملیات بازار باز و نقش و عملکرد بانک مرکزی و بازار سرمایه در آن گفت: عملیات بازار باز به توسعه ابزارهای بازارمحور سیاست پولی کمک می‌کند. ابزاری که تاکنون در جمهوری اسلامی ایران وجود نداشته و معتقدیم مهمترین همکاری بین بانک مرکزی و سازمان بورس، راه‌اندازی عملیات بازار باز بوده است. ابزاری که نقش به سزایی در کنترل نقدینگی خواهد داشت و البته بازارهای مختلف نظیر صکوک، بازار سهام و بازار بدهی را نیز از مزایای خود منتفع خواهد کرد.

    مدیرعامل فرابورس ایران سپس در پاسخ به این سوال که پیش از این چند استارتاپ مایل بودند وارد بورس و فرابورس شوند اما بورس اعلام کرد این شرکت‌ها صورت مالی معتبری ندارند اکنون این استارتاپ‌ها یا سرمایه‌گذاران خود را از دست داده‌اند و یا ادغام شده‌اند. بورس و فرابورس چه نقشی در زمینه استارتاپ‌ها دارند؟ گفت: پیش از این چند استارتاپی که مد نظر شما هستند تلاش‌هایی کردند اما به دلیل فقدان صورت مالی معتبر شفاف و نظام مالی مقتدر و اصولی نتوانستند به هدف خود برسند. اکنون ما از سوی این شرکت‌ها درخواستی نداریم و خودشان پیگیر ورود به بازار سرمایه نیستند.

    هامونی اظهار داشت: تا کنون 29 شرکت دانش‌بنیان در بورس و فرابورس عرضه اولیه شده‌اند و ارزش آن‌ها بالغ بر 30 هزار میلیارد تومان است. باید توجه کرد که خط قرمز  بازار سرمایه عدم شفافیت مالی و نبود حاکمیت شرکتی است و با رعایت این موارد در آینده می‌توان رشد استارتاپ‌ها در بازار سرمایه را بیش از همیشه شاهد بود.

    مدیرعامل فرابورس در پاسخ به سوالی در خصوص تامین مالی جمعی (crowed funding) و اقدامات فرابورس در این بخش به 10 درخواست دریافت شده برای راه‌اندازی سکوی عاملیت کرادفاندینگ اشاره کرد و گفت: از میان این درخواست‌ها، یک درخواست موفق به اخذ موافقت اصولی شده است.

    هامونی همچنین به موضوع فراخوان بلاک‌چین‌ اشاره کرد و گفت: مهلت ما رو به پایان است و انشالله بعد از پایان آن در 15 مرداد، نتایج نهایی اعلام خواهد شد. از سوی دیگر در زمینه asset token ها و security token ها برنامه‌های جدی داریم و توافقات و مذاکراتی با دانشگاه‌های معتبر کشور انجام شده است و امیدواریم منجر به عقد قرارداد شود.

    تغییر در سامانه معاملاتی با حذف 4 صفر از پول ملی

    وی همچنین در خصوص سیاست حذف 4 صفر از پول ملی و تاثیر آن بر اقتصاد گفت:  طعا حذف 4 صفر  باید در کنار بقیه سیاست های پولی دیده شود و تمام کشورهای موفق در اجرای این برنامه،  پیش از هرچیز به ثبات بازارهای مالی فکر کرده اند .

    مدیرعمل فرابورس ایران تصریح کرد: در بورس هم طبیعتا با اجرای سیاست حذف 4 صفر در سامانه معاملاتی تغییراتی باید رخ دهد . همچنین برای حق تقدم های کمتر از 10 تومان نیاز به اصلاحاتی وجود دارد . به گفته هامونی با توجه به جلساتی که در این خصوص برگزار می‌شود به نظر می‌رسد بانک مرکزی سیاست‌های تکمیلی نیز تعریف کرده است.

    در ادامه این مراسم، رضا غلامعلی‌پور معاون پذیرش و بازاریابی فرابورس ایران با اشاره به اینکه از ابتدای سال تا کنون تعداد 7 شرکت در فرابورس درج شده ، افزود:  درصورتی که شرکت‌ها بعد از پذیرش الزامات لازم را رعایت کنند، پیش‌بینی می‌شود حدود 20 شرکت تا پایان سال عرضه اولیه شود.

    وی همچنین به رقم 41 هزارمیلیارد تومانی انتشار اوراق در بودجه سال جاری اشاره کرد و گفت: از این میزان 31 هزار میلیارد تومان در قالب 16 نماد اسناد خزانه اسلامی در نمادهای اخزا801 تا اخزا816 به زودی در فرابورس پذیرش می‌شود.

    واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال به کجا رسید؟

    مدیرعامل فرابورس در پاسخ به این سوال که واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال چه روندی را در فرابورس طی می کند، گفت: ما از این دو باشگاه ورزشی صورت مالی دریافت کرده بودیم اما تاکنون درخواست رسمی برای ورود به فرابورس از سوی این باشگاه‌ها نداشتیم. با وزیر ورزش و جوانان نیز جلساتی داشتیم تا در این باره به جمع‌بندی برسیم.

    هامونی افزود: فرابورس ایران به طور کامل آمادگی پذیرش این دو باشگاه را دارد و به محض دریافت رسمی، بررسی شرایط آن‌ها را برای ورود به فرابورس آغاز می‌کند.

    عید قربان؛ آغاز به کار بازار متشکل ارزی

    در این مراسم همچنین مدیر عامل فرابورس ایران از راه اندازی بازار متشکل ارزی در آینده نزدیک خبر داد و گفت : مراحل ثبتی این بازار در اردیبهشت امسال انجام شده و تلاش می کنیم طی هماهنگی با بانک مرکزی،  همزمان با عید قربان این بازار که 20 درصد سهام آن متعلق به فرابورس است ، آغاز به کار کند .

    برچسب ها