عصر خودرو

فشار سیاسی یا شرایط اقتصادی؛

بانک مرکزی آمریکا چرا نرخ بهره را کاهش داد؟

عصر بازار- فدرال رزرو، بانک مرکزی آمریکا، چند روز قبل اعلام کرد که با توجه به «پیامدهای تحولات جهانی برای چشم‌انداز اقتصادی» نرخ بهره را برای اولین بار از سال ۲۰۰۱۸ پایین می‌آورد.

بانک مرکزی آمریکا چرا نرخ بهره را کاهش داد؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، از زمان بحران مالی سال 2008 این اولین باری است که نرخ بهره در آمریکا طی 10 سال گذشته کاهش پیدا می‌کند. کاهشی که با فشارهای مداوم ریاست‌جمهوری آمریکا بر بانک مرکزی این کشور بالاخره رنگ واقعیت به خود گرفت.

    براساس تحلیل‌ها مطرح شده، با کاهش 0.25 درصدی نرخ بهره، بانک مرکزی آمریکا دامنه 2 تا 2.25 درصد را برای نرخ بهره بین بانکی اعلام کرده است. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در ماه‌های گذشته همواره خواهان کاهش نرخ بهره بود، اما جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا، گفت این نهاد مطابق ملاحظات سیاسی تصمیم نمی‌گیرد.

    درحالی که شائبه تاثیرگذاری فشار سیاسی بر فدرال رزرو برای این تصمیم‌ این روزها داغ است، جروم پاول گفته است رشد ضعیف اقتصادی در سطح جهان و همچنین تحولات مربوط به سیاست‌های تجاری در تصمیم‌گیری بانک مرکزی آمریکا نقش داشته‌اند.

    کاهش نرخ بهره از طرف بانک مرکزی آمریکا می‌تواند این امکان را برای بانک‌ها تقویت کند که از طریق قرض گرفتن، منابع خود را تقویت کنند و در نتیجه بتوانند وام‌های بیشتری بدهند. طرفداران سیاست کاهش نرخ بهره می‌گویند این کار می‌تواند باعث رشد اقتصادی شود.

    فدرال رزرو در بیانیه‌ای گفته وضعیت بازار کار در آمریکا مناسب است.

    اما از سوی دیگر، نرخ تورم بدون احتساب مواد خوراکی و همچنین انرژی، طی 12 ماهه اخیر زیر 2 درصد بوده است، که از میزان مناسب از نظر سیاست‌گذاران آمریکایی پایین‌تر است. همچنان که نرخ تورم بالا می‌تواند نشانه بی‌ثباتی و مشکلات اقتصادی باشد، نرخ تورم پایین و نزدیک به صفر هم می‌تواند نشانه رکود اقتصادی باشد که از نظر بسیاری از سیاست‌گذاران و اقتصاددانان منفی ارزیابی می‌شود.

    البته برخی اقتصاددانان هم می‌گویند تاکید بر تداوم رشد اقتصادی، به ویژه با توجه به پیامدهای زیست‌محیطی آن، درست نیست.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو