عصر خودرو

بررسی روند عرضه‌های اولیه؛

آمارهای جذاب از تازه‌واردهای بازار سهام

عصر بازار- عرضه‌های اولیه همواره به‌عنوان امری جذاب و فرصتی مناسب برای کسب بازدهی در بورس‌های دنیا به شمار می‌روند و از این رو از اهمیت بسزایی برای فعالان بازار سرمایه برخوردارند.

آمارهای جذاب از تازه‌واردهای بازار سهام
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، رصد شرایط حاکم بر بازار در جهت تعیین فرصت مناسب برای عرضه اولیه سهام، نشان می‌دهد که سیاست‌گذاران بازار سرمایه می‌توانند با توسعه عرضه‌های اولیه، بازویی قدرتمند در پایداری رونق سهام ایجاد کنند.

    درحالی‌که بورس تهران در ماه‌های اخیر رشد پرشتابی را تجربه کرده و توانسته از ابتدای سال جاری تاکنون به‌عنوان برترین بازار سرمایه‌گذاری شناخته شود که موج نقدینگی تازه‌وارد به رشد قیمتی سهام دامن زده است. ولی در این میان تعلل سیاست‌گذار در گسترش عرضی بازار، سبب شد تا تنها 7 عرضه اولیه در بازار سهام داشته باشیم که از این میان 4عرضه در بستر بورس تهران و مابقی در فرابورس ایران بوده است.

    در این راستا «دنیای‌اقتصاد» در گزارش‌های پیشین خود به دفعات از لزوم توجه سیاست‌گذار به روان شدن جریان نقدینگی به سمت بازار سهام سخن گفته بود. ورود پرشتاب پول به سمت بورس تهران از ابتدای سال 98 روندی جدی به خود گرفت و به‌طور میانگین ارزش معاملات خرد روزانه از ابتدای سال تا کنون به بیش از یک‌هزار میلیارد تومان رسیده است. این موضوع که نشان از نقدینگی در بازار سهام دارد، شاید با تدبیر بیشتر می‌توانست فرصت‌های مناسب‌تری را در بازار رقم زند ولی شاهد ادامه تعلل و فرصت‌سوزی از جانب سیاست‌گذار برای هموار کردن مسیر تداوم رونق بازار سهام بودیم. باید توجه داشت عرضه اولیه به‌خصوص عرضه سهام شرکت‌های بزرگ در بازار نه‌تنها سبب معرفی این بازار به افراد جدید می‌شود، بلکه جذب نقدینگی تازه و جلوگیری از حبابی شدن قیمت‌ها را به دنبال خواهد داشت.

    سیگنال رکوردشکنی‌ها در عرضه‌های اولیه
    هر چند گروهی از فعالان بازار سرمایه معتقدند که عرضه‌های اولیه عاملی برای ایجاد فشار در دیگر نمادهای بازار و تشکیل صف فروش در این نمادها به‌منظور تهیه نقدینگی است، اما می‌توان عنوان کرد که افزایش فشار بر سهام در روز عرضه اولیه یک حالت معمول و البته موقتی است.در عین حال نتایج مثبتی که عرضه‌های اولیه برای روند آتی بورس به‌دنبال دارند بر رویه یک‌روزه بازار سهام ترجیح دارد. نکته جالب توجهی که نشان از آمادگی بازار برای افزایش تعداد عرضه‌های اولیه در روند آتی دارد، رکوردشکنی‌ها در این حوزه است. به‌طوری‌که در هر عرضه اولیه، تعداد مشارکت‌کنندگان نسبت به قبل افزایش یافته و اشتیاق بیشتری برای سهامی که برای اولین بار راهی بازار می‌شود، نشان می‌دهند. آخرین عرضه اولیه امسال که مربوط به عرضه سهام پتروشیمی نوری بود با حضور بیش از 581 هزار کد معاملاتی همراه شد که یک رکورد در تاریخ بازار سرمایه، در سمت تقاضای سهام به شمار می‌رود. این عرضه نسبت به عرضه قبلی یعنی پلی پروپیلن جم با افزایش بیش از 100هزار نفری مشارکت‌کنندگان روبه‌رو شد. پیام این موضوع به سیاست‌گذار این است که نقدینگی تازه‌وارد عطش سرمایه‌گذاری در بورس را دارد و با ایجاد فضای مناسب و تعمیق بازار می‌توان از نقدینگی سرگردان در اقتصاد برای رونق‌بخشی به بورس بهره جست.

    در این میان بررسی 10 عرضه اولیه با بیشترین میزان مشارکت نشان از روند صعودی افزایش تعداد خریداران در این فرآیند دارد. به‌طوری‌که تعداد خریداران در عرضه‌های اولیه تامین سرمایه نوین و تامین سرمایه لوتوس پارسیان در محدوده بیش از 360هزار نفر قرار داشته که این امر در عرضه اولیه کشت و صنعت شریف‌آباد به 370هزار نفر افزایش یافته است. همچنین در عرضه بعدی یعنی تولید ژلاتین کپسول ایران به حدود 380هزار نفر رسید. مشارکت بیش از 427هزار نفری در عرضه سرمایه‌گذاری صدر تامین به 433هزار نفر در عرضه سیمرغ افزایش یافت. در نهایت رکورد 435هزار نفری در عرضه دارویی ره‌آورد تامین جای خود را به 581هزار نفر در عرضه «نوری» داد.

    کدام عرضه‌ها سود بیشتری دادند؟
    بارها شاهد بوده‌ایم سهامداران با اشتیاق به خرید سهام شرکت‌هایی که برای اولین بار و گاه با قیمت‌های مناسب وارد بازار می‌شوند، اقدام کرده و در بیشتر موارد نیز چند روز پس از عرضه بازدهی مناسبی را از این محل به دست آورده‌اند. در این راستا تجربه نشان داده که بیش از 90درصد از عرضه اولیه‌هایی که در بازار سهام صورت گرفته، سودآور بوده و حدود 20 تا 30 درصد بازدهی را به همراه داشته است.بررسی عرضه‌های اولیه با بیشترین بازدهی از سال 96 تا کنون نشان می‌دهد که تجارت الکترونیک پارسیان کیش توانست طی 23روز متوالی بعد از عرضه اولیه، با روندی مثبت همراه شود و در نهایت بازدهی 227درصدی را در موج اول ثبت کند. (منظور از موج اول بازدهی یعنی مرحله‌ای که یک نماد بعد از عرضه اولیه تا رسیدن به نخستین افت قیمتی سپری می‌کند). نماد «تاپکیش» در آخرین روز شهریورماه سال 97 با قیمت هر سهم 170تومان کشف قیمت شد و از 800سهم قابل تخصیص، به هر کد 235 سهم تعلق گرفت.در سال 96 نیز عرضه اولیه سهام مبین وان کیش رکوردی در ثبت بازدهی رقم زد که با سود 203درصدی در 24روز پیاپی همراه شد.

    تولید ژلاتین کپسول ایران نیز در حالی خردادماه امسال شاهد عرضه اولیه سهام خود در فرابورس ایران بود که در موج اول به بازدهی 187درصدی دست یافت. درگروه زراعت نیز سال گذشته ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس به بورس تهران وارد شد و بازدهی 174درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد. در این گروه، امسال نیز شاهد عرضه اولیه کشت و صنعت شریف‌آباد بودیم. عرضه مزبور که در فرابورس ایران صورت گرفت، بازدهی 141درصدی را برای سهامداران به دنبال داشت.در این میان یکی از شگفتی‌‌سازها نماد دارویی ره‌آورد تامین است. «درهآور» که 12تیرماه سال جاری شاهد عرضه اولیه سهام خود در فرابورس ایران بود، در حالی تاکنون 139درصد بازدهی داشته که هنوز موج اولیه آن به اتمام نرسیده است. نماد مزبور طی 17روز کاری بعد از عرضه اولیه، همچنان شاهد ثبت نوسان مثبت در کارنامه خود است. یادآور می‌شود هر سهم «درهآورد»، 315 تومان قیمت خورد و با استقبال زیاد مشارکت‌کنندگان از میزان 330کد در نظر گرفته شده تنها 92سهم به هر معامله‌گر رسید. به این ترتیب 12میلیارد و 600میلیون تومان نقدینگی جذب بازار شد.

    شکستن طلسم عرضه «نوری»
    پتروشیمی نوری در حالی یکی از عرضه‌های اولیه سال جاری بود که سهامداران از سه سال پیش، انتظار ورود این سهم را به بازار سهام داشتند. در حالی فروردین‌ماه سال 95مدیرعامل شرکت پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس از آمادگی این هلدینگ برای عرضه 5 تا ١۰ درصدی سهام پتروشیمی نوری (برزویه) در همان سال خبر داد که کش‌وقوس‌های عرضه این سهم، تاخیری بیش از سه ساله در ورود این سهم به بورس را رقم زد. اما پس از مدت‌ها انتظار، نه تنها این نماد روانه بورس شد، بلکه شاهد عرضه سهام یک شرکت بزرگ در بازار بودیم که نقدینگی قابل‌توجهی را به خود جذب کرد. امری که با ثبت 937میلیارد و 500میلیون تومان، رکوردی جدید را در جذب نقدینگی به ثبت رساند.کشف قیمت 3125تومانی هر سهم «نوری» در تیر ماه سال‌جاری، هم در جذب نقدینگی عنوان شده و هم در تعداد مشارکت‌کنندگان رکورد زد. تعداد بالای خریداران سبب شد تا حدود نیمی از 1000سهم درنظر گرفته شده برای هر کد، به سهامداران اختصاص یابد. در این میان بازدهی این سهم در موج اول به 30درصد رسید.

    بیشترین نقدینگی جذب شده
    همان‌طور که عنوان شد تاکنون نماد «نوری» بیشترین جذب نقدینگی در بازار سهام را به نام خود ثبت کرده است. در ادامه این روند نیز پتروشیمی پارس که سال گذشته شاهد عرضه اولیه سهام خود در بورس تهران بود، توانست 720میلیارد تومان پول جذب کند. نماد «پارس» نیز یکی از جذاب‌ترین عرضه‌های اولیه سال 97 بود که با کشف قیمت 2400تومانی روانه بازار شد.دو نماد پلی‌پروپیلن جم و سرمایه‌گذاری صدرتامین نیز که هر دو در سال 98 و در بورس تهران عرضه اولیه شدند نیز در این فهرست قرار گرفتند به‌طوری‌که جذب نقدینگی 450میلیارد تومانی توسط «جم‌پیلن» و 440میلیارد تومانی توسط «تاصیکو» را شاهد بودیم. «جم‌پیلن» نیز در موج اول توانست سود 31درصدی را نصیب سهامداران کند. نماد سیمرغ نیز که در تیرماه سال‌جاری روانه بورس تهران شد نیز سود 120درصدی را نصیب سهامداران کرد. این نماد نیز 66میلیارد و 300میلیون تومان نقدینگی جذب بازار کرد.به این ترتیب پرونده بازار سهام در ثلث اول سال با عرضه اولیه 7 نماد «نوری»، «تاصیکو»، «سیمرغ»، «جم‌پیلن»، «درهآور»، «دکپسول» و «زشریف» بسته شد.

    برچسب ها