عصر خودرو

رشد اقتصاد آمریکا مدیون بورس‌های کالا

عصر بازار- سرمایه‌گذاران آمریکایی بیش از ۱۵۰ سال است که در بازارهای متشکل کالا مشغول فعالیت و معامله هستند که چاک کوالسکی رئیس شرکت کارگزاری کالایی Stoic Futures در یادداشتی به اهمیت نقش بورس های کالا در اقتصاد آمریکا پرداخته است.

رشد اقتصاد آمریکا مدیون بورس‌های کالا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، چاک کوالسکی رئیس شرکت کارگزاری کالایی Stoic Futures و تحلیلگر معاملات آتی بازارهای کالا در یادداشتی که در وبسایت The Balance منتشر شده، با اعلام مطلب فوق افزود: «کالاهای کشاورزی، محصولاتی هستند که مبنای عرضه مواد غذایی را تشکیل می‌دهند. معمولا مردم عادی به درستی نمی‌دانند که چرا این کالاها در بورس‌های مختلف مورد معامله قرار می‌گیرند چون تنها تصوری که از بورس کالا دارند، فضایی شلوغ و پرسروصدا و تعداد زیادی معامله‌گر است.»

    وی در ادامه این یادداشت می‌نویسد: «در حقیقت بورس‌های کالا نقش حیاتی در اقتصاد کشورها دارند تا جایی که می‌توان گفت، اگر این بورس‌ها نبودند، طی 100 سال گذشته اقتصاد آمریکا تا این حد رشد نمی‌کرد. هدف این بورس‌ها، ایجاد بازاری متمرکز است تا تولیدکنندگان بتوانند کالاهای خود را به قیمتی مناسب به مصرف‌کنندگان و متقاضیان بفروشند. در این میان، زیبایی کار معاملات آتی کالا در این است که یک کشاورز گاهی ماه‌ها قبل از برداشت محصول خود می‌تواند روی فروش و قیمت آن حساب کند. این روند به ادامه حیات مالی کشاورزان کمک می‌کند و در همین حال، بورس‌های کالا هم تضمین می‌کنند که همیشه برای هر فروشنده یک خریدار وجود دارد.»

    کوالسکی می‌افزاید: «بدون شک وجود بورس‌های کالا به کارآمدتر شدن اقتصاد کمک می‌کنند اما عده‌ای می‌گویند، با وجود نوسان قیمت‌ها که در بورس‌های کالا به چشم می‌خورد، فعالیت آنها چه مزایایی برای اقتصاد دارد؟ در پاسخ باید گفت، طی سال هایی که از راه اندازی و توسعه بورس های کالا می گذرد، نقش این بورس ها در تجارت و رونق اقتصادی غیر قابل انکار بوده است. از سویی به طور کلی وجود بی‌ثباتی در هر بازاری به فعالیت سفته‌بازان نسبت داده می شود اما نباید فراموش کرد که وجود آنها به کارآمدتر شدن و افزایش عمق معاملات در هر بازاری کمک می‌کند. آنها بخش بزرگی از نقدینگی مورد نیاز بازار را تامین می‌کنند و این دلیل بقای بورس‌های کالا در آمریکا و به خصوص توسعه ابزارهای مالی طی 150 سال گذشته است. از سوی دیگر، با وجود فعالیت‌های سفته‌بازان، بورس‌های کالا هنوز هم همان اهداف 100 سال قبل را دنبال می‌کنند. آنها فرصت‌های بی‌شماری در اختیار تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان قرار می‌دهند تا با کمترین زیان و بیشترین سود به فعالیت تجاری بپردازند. همچنین ممکن است برخی خریداران ایراد بگیرند که سفته‌بازان بی‌دلیل موجب افزایش قیمت‌ها و زیان آنها می‌شوند. به نظر من، چنین بحث‌هایی همیشه بین خریداران، فروشندگان، سیاست‌مداران و حتی رسانه‌ها وجود داشته است. اما نکته‌ای که نباید فراموش کنیم این است که وجود بورس‌های کالا در مجموع به نفع همه بوده است. ادامه حیات بورس‌های کالا پس از 150 سال، دلیل محکمی بر این ادعاست.»

    این تحلیلگر بورس‌های کالایی در ادامه با طرح این پرسش که "اگر بورس کالا نبود، چه اتفاقی می‌افتاد؟"، می‌نویسد: «در جواب به این پرسش گمان می کنم این چند دلیل برای ضرورت وجود بورس‌های کالا کفایت می‌کند: بدون بورس کالا ارائه یک قیمت استاندارد برای کالاها غیرممکن است؛ تولیدکننده و مصرف‌کننده مجبور هستند به طور جداگانه به دنبال خریدار و فروشنده بگردند؛ بدون استفاده از سازوکارهای بورس کالا و کشف درست قیمت، بسیاری از تولیدکنندگان ورشکست خواهند شد؛ و بالاخره اینکه، بسیاری از تولیدکنندگان محصولات کشاورزی با عرضه و فروش کالای خود در بورس‌ها، نه تنها در بازار داخلی به کسب سود می‌پردازند بلکه توانسته‌اند نظر سرمایه‌گذاران خارجی را نیز جلب کنند. اینها منافعی هستند که از وجود بورس‌های کالا ناشی می‌شوند.»

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو