عصر خودرو

مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی:

دولت در کنار مالکیت، مدیریت شرکتها را هم به بخش خصوصی واگذار کند

عصر بازار- مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: فضا باید به سمتی پیش رود تا دولت در بخش هایی که مالکیت را واگذار می کند مدیریت را هم واگذار کند زیرا اگر بخش خصوصی در کنار مالکیت، مدیریت را در اختیار داشته باشد بهتر می تواند اقدامات مربوط به ارگان مورد نظر را انجام دهد.

دولت در کنار مالکیت، مدیریت شرکتها را هم به بخش خصوصی واگذار کند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، سید جعفر سبحانی با اشاره به موافقت سران سه قوه با واگذاری سهام دولت در ایران خودرو و سایپا افزود: تاکنون اطلاعی از مصوبه سران سه قوه به دست نیامده و ممکن است اعلام شده باشد که دولت در کنار واگذاری سهام، مدیریت را هم واگذار کند.

    سبحانی اظهار داشت: دولت با وجود محدودیت مالکیت خود در این دو شرکت خودروسازی در واقع کل مدیریت این بخش‌ها را در اختیار گرفته است.

    مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: یکی از چالش‌های منتقدان این است که درصد سهم دولت از برخی بنگاه‌ها محدود است اما کل مدیریت و تصمیم گیری ها در اختیار دولت است.

    سبحانی به آخرین وضعیت واگذاری سهام دولت به بخش خصوصی اشاره و بیان کرد: در تاریخ چهارم خرداد سال جاری مصوبه‌ای از سوی هیأت واگذاری ابلاغ و به موجب آن مقرر شد تا دولت درصد سهمی را که از ١٨ شرکت دولتی برخوردار است به بخش خصوصی واگذار کند.

    وی افزود: در 6 شرکت پالایشگاهی (پالایش نفت لاوان، پالایش نفت شیراز، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت تهران، پالایش نفت بندرعباس و پالایش نفت تبریز) بخشی از سهام در اختیار دولت است که در هر یک از آنها سهم دولت از ٢۰ درصد سهم برخوردار است.

    سبحانی سهم باقیمانده دولت از سه بانک تجارت، صادرات و ملت را به صورت جداگانه ١٧ درصد اعلام کرد و گفت: دو شرکت بیمه‌ای البرز با سهم بیش از ١٧ درصد و بیمه اتکایی امین با سهم بیش از ١١ درصد از دیگر سهم‌های است که در اختیار دولت قرار دارد.

    مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی ادامه داد: سهام باقیمانده دولت از شرکت هلدینگ خلیج فارس حدود ١۰ درصد، شرکت ملی صنایع مس ایران ١٢ درصد، فولاد مبارکه اصفهان ١٧.٢ درصد، شرکت خودروسازی ایران خودرو ١٤ درصد، سایپا ١٧ درصد، شرکت کشت و صنعت دامپروری پارس ٤۰ درصد و سرمایه گذاری ملی ایران ١٣ درصد است.

    وی با بیان اینکه از این تعداد شرکت‌ها، سه شرکت جزو گروه یک هستند که به موجب قانون باید ١۰۰ درصد از سهام آنها به بخش خصوصی واگذار شود، گفت: دولت برای بیمه اتکایی، سرمایه گذاری ملی ایران و کشت و صنعت که جزو گروه یک هستند مزایده برگزار کرد.

    سبحانی اظهار داشت: 15 شرکت دیگر جزو گروه دو بودند که دولت می‌توانست به موجب قانون سهام باقیمانده را در اختیار خود نگه دارد اما دولت در راستای کاهش تصدی گری‌ها، اقدام به واگذاری سهام خود در این ١٥ بنگاه به هیأت واگذاری کرد.

    به گفته مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی، براساس مصوبه هیأت واگذاری شرایط واگذاری این سهم‌ها در بورس و فرابورس به صورت بلوکی، یکجا و نقد است و نباید سهام این بنگاه‌ها خرد شود.

    وی گفت: سازمان خصوصی سازی پس از مصوبه هیأت واگذاری، عملیات اجرایی در خصوص این 18 شرکت را آغاز، فرآیند واگذاری را بررسی و در یک مرحله اقدام به ارائه آگهی مزایده سه بنگاه بیمه البرز، پالایش نفت شیراز و پالایش نفت لاوان کرد.

    سبحانی با بیان اینکه سازمان خصوصی سازی اکنون از ١٨ شرکت، مزایده فقط ٧ شرکت را اعلام کرده است، گفت: در روز گذشته مزایده بیمه البرز با قیمت پایه ١١۰ میلیارد تومان انجام شد که با خریدار همراه نبود.

    مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی افزود: مزایده شرکت پالایش نفت شیراز امروز با قیمت پایه حدود ٧٣۰ میلیارد تومان در فرابورس انجام می‌شود. مزایده باقی شرکت‌های پالایشی مانند پالایش نفت اصفهان با قیمت پایه چهار هزار و ٨۰۰ میلیارد تومان و پالایش نفت تهران با قیمت پایه ٤ هزار میلیارد تومان ٩ مرداد در بورس برگزار می‌شود.

    وی گفت: همچنان تاریخ مزایده پالایش نفت بندرعباس با قیمت پایه چهار هزار و ٧۰۰ میلیارد تومان و پالایش نفت تبریز با قیمت پایه ٢ هزار و ١۰۰ میلیارد تومان مشخص نیست.

    سبحانی اظهار داشت: سازمان خصوصی سازی در مورد واگذاری این شرکت پالایشگاهی اعلام آمادگی کرده است و آگهی مزایده آن در روزنامه منتشر شده اما تاریخ مزایده باید از سوی بورس که عرضه آنها از طریق این سازمان صورت می‌گیرد اعلام شود.

    مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی جمع قیمت پایه ١٨ شرکت را بیش از ٥٢ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: سازمان خصوصی سازی در تلاش است تا به مرور آگهی مزایده را اعلام و اقدامات مربوط به مراحل واگذاری را انجام دهد.

    برچسب ها