عصر خودرو

رشد مبادلات تجاری مناطق آزاد از مسیر بورس کالا

عصر بازار- بررسی آمار و ارقام و میزان معاملات انجام یافته در تالار نمایندگی کارگزاران بورس کالا در منطقه آزاد ارس نشان می دهد این تالار جزو فعال‌ترین تالارهای موجود در مناطق آزاد کشور است. همچنین با توجه به اینکه منطقه آزاد ارس همجوار جمهوری نخجوان و ارمنستان بوده و به کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا یعنی روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان نزدیک است، می توان از ظرفیت های بورس کالا در مناسبات تجاری منطقه نهایت بهره را برد.

رشد مبادلات تجاری مناطق آزاد از مسیر بورس کالا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، سعید حیدری، مدیر سرمایه گذاری، بانک و بیمه سازمان منطقه آزاد ارس با اشاره به اینکه تالار بورس کالای ارس از سال 1395 با اخذ مجوز از سازمان بورس ایران فعالیت خود را آغاز کرده است، گفت: رویکرد اصلی این تالار ارائه خدمات به واحدهای تولیدی است که در منطقه آزاد ارس فعالیت می‌کنند تا تولیدکنندگان بتوانند بدون واسطه از بورس کالا خریدهای خود را انجام دهند.

    وی با اعلام اینکه جهت فرهنگ سازی و آشنایی بیشتر فعالان اقتصادی منطقه با سازوکار بورس کالا، بزودی شاهد برگزاری کارگاه های آموزشی با حضور اساتید این بورس در منطقه آزاد ارس خواهیم بود، گفت: تولیدکنندگان و شرکت‌هایی که علاقمند هستند تا با بورس آشنا و از آن بهره‌مند شوند، می‌توانند در این کارگاه آموزشی شرکت کنند.

    حیدری در پاسخ به این پرسش که چه محصولات و با چه میزان در تالار معاملات بورس کالای منطقه ارس معامله می‌شود؟ گفت: به عنوان نمونه در اردیبهشت ماه امسال و در زمینه فرآورده‌های نفتی 217 میلیارد تومان در تالار بورس منطقه آزاد معامله انجام شد.

    وی گفت: در بخش پتروشیمی نیز طی اردیبهشت ماه امسال حدود 97 میلیارد تومان در این تالار معامله شده است.

    حیدری با بیان اینکه اگر معاملات شرکت‌های حاضر در منطقه ارس تنها در بورس کالای منطقه انجام شود شاهد رونق بیشتر معاملات خواهیم بود، خاطرنشان می کند: زمانی که یک شرکت می‌تواند از تالار اصلی بورس کالا محصولی را خریداری کند، رغبت جهت خرید کالای خود از تالار بورس کالای ارس کاهش می یابد که حل این موضوع نیازمند راهکارهایی بین منطقه آزاد ارس و بورس کالای ایران است.

    مدیر سرمایه گذاری، بانک و بیمه سازمان منطقه آزاد ارس در مورد اقدامات انجام شده برای حضور تعداد بیشتر کارگزاران در تالار منطقه اظهارداشت: جهت تحقق این موضوع با بورس کالای ایران در حال مذاکره هستیم و سازمان منطقه آزاد ارس راهکارها و پیشنهادهای لازم را به بورس  طی مکاتباتی اعلام کرده است.

    وی خاطرنشان کرد: چنانچه معاملات همه شرکت‌های ثبت شده در منطقه در تالار اختصاصی منطقه آزاد انجام پذیرد، از طرفی باعث اشراف کامل بر میزان خرید مواد اولیه، تاریخ سررسید معامله و نظارت کامل بر ورود و خروج مواد اولیه به خصوص مواد اولیه پلیمری شده و از طرف دیگر ثبت سفارش در تالار اختصاصی بورس کالای منطقه آزاد ارس باعث رونق مراودات بانکی منطقه خواهد شد.

    حیدری با اشاره به مهیا بودن زیرساخت‌های تالار با همت مدیران منطقه آزاد ارس، گفت: تمامی زیرساخت‌های مورد نیاز یک تالار بورس مدرن از قبیل ساختمان، ایستگاه و کارشناسان متخصص برخوردار هستیم.

    وی با بیان اینکه منطقه آزاد ارس که مساعد برای راه اندازی بورس بین المللی است، اعلام کرد: بررسی آمار و ارقام و میزان معاملات انجام یافته در تالار اختصاصی بورس کالای منطقه آزاد ارس نشان می دهد جزو فعال‌ترین تالارهای موجود در مناطق آزاد کشور هستیم.

    حیدری در مورد مزیت های این منطقه خاطرنشان کرد: منطقه آزاد ارس همجوار جمهوری نخجوان و ارمنستان بوده و به کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا یعنی روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان نزدیک است.

    وی با اشاره به قرارگیری منطقه آزاد ارس در کریدورهای بین المللی حمل و نقل و نزدیکی به ترکیه به عنوان دروازه اروپا، گفت: معافیت از مالیات به مدت 20 سال برای فعالان اقتصادی از ویژگی های منطقه است.

    حیدری در پایان اعلام کرد: به هر روی با توجه به ظرفیت‌های بالایی که در منطقه آزاد ارس وجود دارد در صورت معرفی امتیازات سرمایه گذاری در این منطقه و فراهم کردن بسترهای قانونی نرم افزاری و سخت افزاری می‌توان به رونق هر چه بیشتر معاملات کالاها در بورس کالای منطقه کمک کرد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو