عصر خودرو

فرابورس میزبان ۶ گروه از فعالان و ناشران بازارپایه؛

در نشست امروز بازار پایه چه گذشت؟

عصر بازار- نشست تبیینی و توجیهی بازار پایه، امروز با حضور رئیس سازمان بورس و فعالان و ناشران این بازار در فرابورس برگزار شد.

در نشست امروز بازار پایه چه گذشت؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فرابورس ایران، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در این نشست اظهار داشت: سازمان بورس هنگامی که قرار بود بحث گزارش تفسیری را جایگزین روند قبلی کند و تعداد نمادهای بسته از 60 مورد به حدود 17 نماد کاهش یابد، در همان زمان نیز نظرات فعالان بازار را جویا شد. در آن زمان دوستان به حذف EPS نیز معترض بودند که سازمان از حالت اجباری به اختیاری این موضوع را تغییر داد.

    در بازار سرمایه «اعتماد» بهترین سرمایه است

    دکتر شاپور محمدی با اشاره به اینکه در بازار سرمایه «اعتماد» بهترین سرمایه است و تحت هیچ شرایطی نباید اعتماد سهامداران مخدوش شود، افزود:در خصوص بازار پایه نیز تغییر قوانین باید به گونه‌ای باشد که اعتماد و شفافیت تامین شود و سهامداران راضی باشند.

    به گفته محمدی تاکید وزیر اقتصاد از ابتدای ماجرای بازار پایه بر رضایت سهامداران بوده است و بر همین اساس چندین جلسه در این راستا در شورای عالی بورس و کانون‌ها برگزار شده است تا نظرات فعالان بازار پایه شنیده شود.

    رئیس سازمان بورس: سهامداران دامنه نوسان یک ریال را در بازار پایه جدید منطقی نمی‌دانند

    رئیس سازمان بورس با بیان اینکه سهامداران دامنه نوسان یک ریال را در بازار پایه جدید منطقی نمی‌دانند، بیان کرد: سازمان بورس این موضوع را پذیرفته است و در این زمینه پیشنهاداتی صورت گرفته مبنی بر اینکه در تابلو زرد دامنه نوسان به 3 درصد، نارنجی 2 درصد و قرمز به یک درصد افزایش بیابد.

    در این نشست، مدیرعامل فرابورس ایران نیز نحوه انجام معاملات در تابلوهای جدید بازار پایه را توضیح داد و در ادامه تعداد شرکت‌های موجود در تابلو زرد بازار پایه را 112، تابلو نارنجی را 57 و تابلو قرمز را 13 شرکت اعلام کرد.

    امیر هامونی علت نیاز به تغییر مقررات بازار پایه را مشکلاتی همچون افزایش تعداد پرونده‌های تخلفاتی، عدم وجود شفافیت اطلاعاتی شرکت‌های بازار پایه و نبود بازیگران معتبر در این بازار عنوان کرد و افزود: همچنین تبعیت از کانال‌های تلگرامی و افزایش ضریب نفوذ تحلیل‌های بنیادی، اثر کهربایی موجود در نوسان‌های نزدیک به سقف و کف قیمت، تلاش برای تخمین عمق بازار توسط مشتریان برخط در مرحله پیش‌گشایش و... از سایر دلایلی است که به تغییر دستورالعمل بازار پایه انجامید.

    هامونی سپس عدم انتشار مظنه‌های خرید و فروش و ایجاد شبهه نسبت به غرری بودن معاملات، نوسان محدود یک ریالی و ایجاد شبهه در خصوص تعیین قیمت توسط نهاد ناظر، تعداد روزهای معاملاتی کشف قیمت محدود و کاهش امکان نوسان قیمت را از جمله ابهامات مطرح‌شده از سوی فعالان بازار در خصوص بازار پایه مطرح کرد.

    مدیرعامل فرابورس ایران در ادامه این نشست، اقدامات انجام‌شده در خصوص ابهامات سهامداران و فعالان بازار پایه را شامل برگزاری جلسه با کانون نهادها و کانون کارگزاران و پس از آن اعطای فرصت مجدد جهت گردآوری نظرات، جمع‌بندی نظرات گردآوری‌شده توسط کانون‌ها، برگزاری دو جلسه کمیته فقهی و ارائه شبهات مطروحه اعلام کرد. 

    در این جلسه همچنین یکی از فعالان بازار پیشنهاد کرد بازار سرمایه و فرابورس، شرکت‌های بازار پایه‌ای را ترغیب کنند تا بتوانند با افزایش شفافیت اطلاعاتی به بازارهای اصلی ارتقا پیدا کنند. از دیگر نظرات مطرح‌شده از سوی فعالان بازار این بود که اثر تغییرات جدید بازار پایه بر نقدشوندگی بازار سنجیده شود.

    عضو شورای عالی بورس: تغییرقوانین بازارپایه کارشناسی است

    شاهین چراغی عضو شورای عالی بورس هم در این نشست  با اشاره به اینکه شرکتی در بازار پایه است که قیمت سهام این شرکت بدون دلایل بنیادین از 40 تومان به 700 تومان افزایش پیدا کرده است، لزوم تغییر قوانین بازار پایه را یادآورد شد و گفت: متاسفانه در چند وقت اخیر هجمه‌های زیادی علیه نهاد ناظر، سازمان بورس، فرابورس و شورای عالی بورس در خصوص تغییر قوانین بازار پایه شکل گرفت و این در حالی است که در جلسه امروز نیز تمامی دوستان نسبت به تعییر قوانین هم‌نظر هستند.

    به گفته وی فعالان بازار پایه معتقدند اجرای قوانین این بازار باید با رویکرد ارتقای شرکت‌ها در این بازار باشد و رویکرد تنبیهی و مجازات در آن کمتر مدنظر قرار گیرد.

    وی با بیان اینکه متاسفانه مسائل بازار پایه بیش از 70 درصد از زمان و انرژی مدیرعامل بهترین بورس کشور را گرفته است، گفت: در زمینه تغییر قوانین این بازار چندین ماه کار کارشناسی صورت گرفته و یک شبه این تغییرات رخ نداده است و پیشنهاد می‌کنم فعالان بازار در بیان انتقادها و نقطه‌نظرات خود، شرایط نهاد ناظر را درک کنند و از جایگاه آن به مساله بنگرند.

    در این جلسه همچنین علیرضا توکلی نماینده کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران پیشنهاد کرد که با توجه به اختلاف زیادی که بین شرکت‌های بازار پایه وجود دارد در این بازار، بازارگردانی صورت بگیرد. این پیشنهاد پیش از این به عنوان یکی از محورهای اصلی تغییرات دستورالعمل بازار پایه به ‌شورای عالی بورس ارسال شده است. وی همچنین از سازمان بورس و اوراق بهادار درخواست کرد که ارائه مجوز بازارگردانی را تسهیل کند.

    بعد از بیان این دیدگاه ها، مدیرعامل فرابورس ایران به جمع‌بندی پیشنهادهای مطرح شده در این جلسه پرداخت و گفت: اجرای مقررات جدید به صورت تدریجی در مرحله اول برای دو تابلو نارنجی و قرمز- بررسی نتایج حاصله و تصمیم‌گیری در مورد اجرای مقررات برای تابلو زرد در مرحله دوم، برگزاری حراج پایانی بدون محدودیت دامنه نوسان دو روز در هفته برای تابلو زرد، یک روز در هفته برای تابلو نارنجی و یک روز در ماه برای تابلو قرمز، و اعمال محدوده دامنه نوسان به صورت درصدی در معاملات از جمله این دیدگاه ها بود.

    به گفته هامونی، عدم انتشار مظنه‌های خرید و فروش و همچنین قیمت نظری گشایش حین جلسه معاملاتی و مجوز انجام فعالیت بازارگردانی در خصوص تمامی نمادهای درج‌شده در بازار پایه از دیگر پیشنهادهایی بود که در این جلسه مطرح شده است.

    امیری: فرایند پذیرش نباید بیشتر از 75 روز به طول انجامد

    در نشست امروز، حسن امیری معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس هم با تاکید بر تحت نظارت بودن شرکت‌های موجود در بازار پایه، اظهار داشت: همان گونه که شرکت‌های پذیرش‌شده ملزم به رعایت قوانین و مقررات خاصی هستند، شرکت‌های بازار پایه‌ نیز با توجه به اینکه ثبت‌شده نزد سازمان بورس هستند، قوانینی بر آن‌ها مترتب است اما باید توجه کرد گاهی برای پیشگیری از تخلفات، قوانین باید اصلاح شود.

    امیری رنگ‌آمیزی و مقررات جدید بازار پایه را یک عامل تشویقی برای شرکت‌های موجود در این بازار عنوان کرد که می‌تواند به ارتقای آن‌ها به تابلوهای بهتر و در نهایت ورود به بازارهای اصلی منجر شود.

    وی از اقدامات انجام‌شده برای تسهیل شرایط پذیرش خبر داد و گفت: اصلاحاتی در دستورالعمل پذیرش انجام شده و شرایط مربوط به پذیرش شرکت‌ها مورد بازنگری قرار گرفته است. به گفته امیری، کل فرایند پذیرش نباید بیشتر از 75 روز به طول انجامد.

    معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس در نهایت تاکید کرد: شرکت‌های موجود در بازار پایه به سمتی حرکت کنند که در بازارهای اصلی پذیرش شوند و افکار عمومی نیز از طریق رسانه‌ها این شرکت‌ها را به ارتقای شفافیت اطلاعاتی و پذیرش تشویق کنند.

    در جلسه امروز، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به همراه معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و دو تن از اعضای شورای عالی بورس حضور داشتند. علاوه بر این 6 گروه مختلف از فعالان و ناشران بازار پایه شامل شفاف‌ترین ناشران تابلوهای جدید بازار پایه، کارگزاران برتر، سهامداران عمده و فعال در شرکت‌های بازار پایه، سهامداران حقیقی و حقوقی، پنج سهامدار نخست بازار پایه و تنها بازارگردان بانکی در بازار پایه نیز از مدعوین در نشست بازار پایه امروز بودند.

    خاطر نشان می شود: جلسه تبیینی و توجیهی  بازار پایه  فردا نیز دو دو نوبت صبح و ظهر ادامه خواهد داشت

    برچسب ها