عصر خودرو

معاون بازارهای خارج از بورس فرابورس ایران خبر داد:

فرابورس فردا میزبان فعالان و ناشران بازار پایه است

عصر بازار- فردا یکشنبه ۲۳ تیرماه و پیش از جلسه شورای عالی بورس برای جمع‌بندی نهایی قوانین جدید بازار پایه، جلسه‌ای تبیینی و توجیهی با حضور فعالان این بازار در فرابورس برگزار می‌شود که معاون بازارهای خارج از بورس فرابورس ایران در خصوص مدعوین این نشست و معیارهای انتخاب آن‌ها و اینکه فعال بازار پایه چه کسانی هستند، جزئیاتی ارائه کرد.

فرابورس فردا میزبان فعالان و ناشران بازار پایه است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فرابورس ایران، بهنام محسنی با اعلام اینکه طبق بررسی‌های به عمل آمده، برخی از کسانی که خود را در شبکه‌های اجتماعی به عنوان فعال بازار پایه اظهار کرده و در شکل‌دهی اعتراضات اخیر این بازار نقش پررنگی ایفا کردند، دارای پرتفوی محدودی در بازار پایه هستند، گفت: برای نشست فردا، جمعی از فعالان این بازار به نحوی که بتوانند به عنوان نماینده‌ای از تمامی مخاطبان بازار پایه باشند انتخاب شده‌اند که برای این موضوع معیارهای متعددی مدنظر قرار گرفته است و در نهایت 6 گروه مختلف از فعالان و ناشران بازار پایه به این نشست دعوت شده‌اند.

    وی با اعلام اینکه رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به همراه معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار و همچنین دو تن از اعضای شورای عالی بورس برخی از مهمانان این جلسه خواهند بود، در خصوص سایر دعوت‌شدگان به این جلسه به عنوان فعالان و ناشران بازار پایه توضیح داد: گروه نخست دعوت‌شده به نشست، شفاف‌ترین ناشران تابلوهای جدید این بازار هستند که بدین ترتیب از تابلو زرد 10 ناشر، تابلو نارنجی 5 ناشر و از تابلو قرمز 2 ناشر بر اساس میزان شفافیت اطلاعاتی دعوت شده‌اند.

    به گفته محسنی کارگزاران نیز از دیگر مهمانان این نشست خواهند بود و معیار انتخاب آن‌ها بر اساس دارا بودن بالاترین ارزش معاملات در نمادهای عادی و بلوک بازار پایه از زمان راه‌اندازی دستورالعمل مصوب مورخ 23 اسفندماه 1395 بوده که تا کنون هیچگونه پرونده تخلفاتی برای آن‌ها از سوی فرابورس به مرجع رسیدگی به تخلفات ارسال نشده است.

    محسنی با بیان اینکه گروه سومی که یکشنبه مهمان فرابورس برای حضور در نشست هستند سهامداران عمده شرکت‌های بازار پایه خواهند بود، ادامه داد: بالاترین رقم ارزش معاملات سهامداران عمده در هر یک از تابلوهای مختلف بازار پایه ملاک انتخاب آن‌هاست که از میان آنان فعال‌ترین عضو انتخاب شده است.

    وی بیان کرد: طبیعتا تغییر قوانین بازار پایه بر عملکرد فعالان این بازار بیش از سایرین تاثیر خواهد داشت و برای جلسه تبیینی و توجیهی فردا نیز از تابلو زرد 11 سهامدار عمده، از تابلو نارنجی 8 و از تابلو قرمز 4 سهامدار عمده انتخاب شده‌اند.

    محسنی اعلام کرد؛ بررسی‌های صورت‌گرفته در خصوص آمار جرایم و تخلفات در بازارهای فرابورس نشان می‌دهد بیشترین پرونده‌های تخلفاتی مربوط به بازار پایه است، بر همین اساس برای انتخاب سهامداران آن‌ها اعم از حقیقی و حقوقی، عدم ثبت هرگونه رکورد تخلفاتی در سامانه نظارتی فراسا یکی از ملاک‌های دعوت به نشست بوده است.

    معاون بازارهای خارج از بورس فرابورس در این خصوص توضیح داد: بیشترین رقم مجموع ارزش معاملات سهامداران حقیقی و حقوقی در نمادهای عادی و بلوک ملاک انتخاب سهامداران حقیقی و حقوقی برای حضور در نشست بوده است با این شرط که هیچگونه رکوردی در سامانه‌های نظارتی برای آن‌ها ثبت نشده باشد.

    به گفته محسنی در پایان این بررسی برای انتخاب سهامداران حقیقی و حقوقی از میان 150 سهامداری که بالاترین ارزش معاملاتی را در بازار پایه داشتند، 19 سهامدار شامل 16 سهامدار حقیقی و 3 سهامدار حقوقی که همزمان شرط عدم ثبت رکود در سامانه‌های نظارتی را نیز داشتند، انتخاب شدند.

    وی با بیان اینکه برخی عنوان می‌کنند فرابورس مخالف کسب سود افراد در بازار پایه بوده و تغییر قوانین این بازار نیز با همین استدلال صورت گرفته است، در خصوص پنجمین گروهی که در نشست بازار پایه حضور خواهند داشت، عنوان کرد: 5 سهامدار نخستی که بالاترین میزان سود را از زمان اجرای دستورالعمل مورخ 23 اسفند 1395 در این بازار کسب کرده‌اند با این شرط که آن‌ها نیز فاقد هرگونه رکوردی در سامانه نظارتی فراسا باشند مهمان این نشست خواهند بود.

    وی با اعلام اینکه گروه ششم دعوت‌شده به نشست فردا، تنها بازارگردان بانکی در بازار پایه است، اظهار کرد: علاوه بر گروه‌های عنوان‌شده و با توجه به اهمیت نقش بازارگردانی، تنها نهاد مالی که مسئولیت بازارگردانی یکی از شرکت‌های مندرج در صنعت بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار پایه را بر عهده دارد نیز به این نشست دعوت شده است.

    برچسب ها