عصر خودرو

در سومین هفته کاری تیرماه؛

حجم و ارزش مبادلات فرابورس بیش از ۴۰ درصد افزایش یافت

عصر بازار- رشد بیش از ۴۰ درصدی حجم و ارزش مبادلات فرابورس ایران، گشایش نماد یک شرکت در بازار دوم، عرضه اولیه اسناد خزانه اسلامی و درج یک شرکت در بازار دوم از مهم‌ترین رویدادهای فرابورس ایران در هفته سوم تیرماه بود.

حجم و ارزش مبادلات فرابورس بیش از ۴۰ درصد افزایش یافت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فرابورس ایران، معامله‌گران در هفته منتهی به 21 تیرماه به دادوستد 10 میلیارد و 130 میلیون ورقه بهادار به ارزش 47 هزار و 332 میلیارد ریال اقدام کردند که به رشد 47 و 41 درصدی حجم و ارزش این مبادلات انجامید.

    شاخص کل فرابورس ایران که در آخرین روز کاری هفته گذشته در ارتفاع 3 هزار و 213 واحدی قرار داشت با 41 واحد رشد در پایان این هفته در سطح 3 هزار و 254 واحدی ایستاد. از این رو آیفکس به ترتیب بازدهی 9 و 44 درصدی را از ابتدای ماه و سال جاری به ثبت رساند.

    به استثنای بازار اول که در پی مبادله 731 میلیون سهم به ارزش 3213 میلیارد ریال با کاهش 15 و 21 درصدی حجم و ارزش دادوستدی مواجه شد، تمامی بازارهای فرابورس عملکرد مثبتی را در این هفته بر جای گذاشتند.

    بازار دوم با ثبت معامله 2544 میلیون سهم به ارزش بالغ بر 12 هزار و 530 میلیارد ریال، رشد 22 و 39 درصدی حجم  ارزش معاملاتی را تجربه کرد.

    ادامه مبادلات بازار سهام به دادوستد 6670 سهم به ارزش 19 هزار و 469 میلیارد ریال انجامید که از رشد افزون بر 70 درصدی حجم و ارزش این مبادلات نسبت به هفته گذشته حکایت دارد.

    از سوی دیگر رصد مبادلات اوراق طی این هفته نشان می‌دهد که در بازار ابزارهای نوین مالی نقل‌وانتقال 185 میلیون ورقه به ارزش 12 هزار و 120 میلیارد ریال صورت گرفته است که در این میان دادوستد 11 میلیون ورقه به ارزش 9662 میلیارد ریال مربوط به اوراق بدهی بوده است.

    جابه‌جایی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله به ثبت معامله 172 میلیون ورقه به ارزش 2290 میلیارد ریال منتهی شد.

    همچنین خریداران و فروشندگان اوراق تسهیلات مسکن 370 هزار ورقه تسه به ارزش 168 میلیارد ریال را نقل‌وانتقال دادند که حجم و ارزش این دادوستدها نسبت به هفته گذشته بیش از 10 درصد افزایش یافته است.

    رویدادهای مهم هفته

    هفدهم تیرماه انتقال نماد شرکت ویتانا در نماد «غویتا» از بازار پایه ب و گشایش این نماد در بازار دوم از رویدادهای مهم این هفته بود. بدین ترتیب هر سهم این شرکت که در گروه محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر قرار دارد، 1230 تومان کشف قیمت شد.

    از سوی دیگر سه‌شنبه هفته جاری یعنی هفدهم تیرماه شاهد عرضه اولیه اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا 715» با تاریخ سررسید اردیبهشت‌ماه 99 در بازار ابزارهای نوین مالی بودیم که هر ورقه اخزا 715 با مبلغ 835 هزار ریال کشف قیمت شد.

    در همین روز، شرکت پخش هجرت با نماد «هجرت» از گروه مواد و محصولات دارویی پس از احراز تمامی شرایط پذیرش به عنوان صد و نود و هفتمین نماد معاملاتی (صد و پانزدهمین شرکت در بازار دوم) در فهرست نرخ‌های فرابورس درج شد.

    محصولات شیمیایی صدرنشین صنایع فرابورسی

    نگاهی به ارزش معاملات خرد بازار سهام و اختیار سهام به تفکیک گروه‌های صنعت نشانگر آن است که محصولات شیمیایی با در اختیار گرفتن 16 درصد بیشترین سهم را از ارزش کل معاملات خرد را به خود اختصاص داده است.

    دو گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری و این انبوه‌سازی، املاک و مستغلات نیز هر کدام 8 درصد از ارزش کل مبادلات سهام را دراختیار گرفتند. در مجموع ارزش کل معاملات خرد بازار سهام و اختیار سهام به بیش از 32 هزار و 657 میلیارد ریال رسید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو