عصر خودرو

بلاتکلیفی چند ماهه محموله‌های صادراتی در گمرک

عصر بازار- عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس معتقد است به دلیل عدم شفافیت قوانین حوزه صادرات کالاهای تولیدی مدت زیادی در گمرکات معطل مانده و صادر نمی‌شود.

بلاتکلیفی چند ماهه محموله‌های صادراتی در گمرک
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از خانه ملت، محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت توسعه صادرات، گفت: اقتصاد کشور، تنها بر صادرات نفت و مواد خام متکی بوده و فقدان نگاه صادات محور مشهود است؛ در حال حاضر نیز تولیدکنندگان به دنبال تولید محصولات باکیفیت و متناسب با نیاز بازار جهانی نیستند به همین دلیل حوزه صادرات کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

    سبد صادراتی ایران تنها شامل مشتقات نفتی است

    نماینده مردم تفرش، آشتیان و فریمان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عدم‌توجه به صادرات و نگاه به بازار داخل برای عرضه محصول و عدم‌سیاست‌های حمایتی از صادرات متناسب با ارزش‌آفرینی از مشکلات بخش صنعت کشور در سطح کلان است، افزود: در حال حاضر سبد صادراتی ایران را مشتقات نفتی مانند پتروشیمی‌ها تشکیل می‌دهند.

    کالای ایرانی از نظر کیفیت توان رقابت با سایر کشورها را ندارد

    وی با بیان اینکه فقدان نگاه صادرات محور باعث شده ایران نتواند در صادرات موفقیت چندانی به دست آورد، اظهار کرد: از یک سو ایران عضو سازمان تجارت جهانی (WTO)نیست و از سوی دیگر قیمت تمام شده و کیفیت تولیدات با توجه به شرایط اقتصادی قابلیت رقابت با سایر کشورها را ندارد.

    افزایش نرخ ارز فرصت طلایی برای توسعه صادرات

    این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه تجار و پیمانکاران ایرانی در عمل به تعهدات خود موفق نبوده و نتوانستند بازار کشورهای همسایه را به دست گیرند، خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی با توجه به افزایش نرخ ارز،صادرات مقرون به صرفه است و بهتر است از این فرصت استفاده شود.

    عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نیروی انسانی موجود، مواد خام و توان تولید کشور ظرفیتی است که باید در توسعه صادرات به کار گرفته شود تا زمینه برون رفت از مشکلات اقتصادی فعلی فراهم شود.

    نیروی انسانی موجود، مواد خام و توان تولید کشور ظرفیتی است که باید در توسعه صادرات به کار گرفته شود تا زمینه برون رفت از مشکلات اقتصادی فعلی فراهم شود
    حسینی با اشاره به موانع پیش روی صادرات، تصریح کرد: به دلیل عدم شفافیت قوانین حوزه صادرات کالاهای تولیدی مدت زیادی در گمرکات معطل مانده و صادر نمی‌شود که این مشکل باید هرچه سریعتر رفع شود.

    عضو هیئت رئیسه فراکسیون توسعه صادرات غیرنفتی بیان کرد: براساس بودجه سال جاری؛ اگر فردی ارز حاصل از صادرات را به کشور باز نگردد نمی‌تواند از جایزها و مشوق‌های مالیاتی مانند معافیت از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده استفاده کند، این رفتارها مانع پیشرفت و توسعه صادرات است.

    حسینی اضافه کرد: در حال حاضر کشور به ارز برای تامین مواد اولیه نیاز دارد در نتیجه باید با رفع موانع صادرات در بازارهای هدف به ویژه کشورهای همسایه حضور پررنگ تری داشته باشیم تا بحران‌های اقتصادی موجود رفع شود.

    وی با بیان اینکه تغییر مکرر و خلق‌الساعه سیاست‌ها و مقررات را موجب سلب قدرت برنامه‌ریزی از فعالان اقتصادی و آسیب‌های جبران‌ناپذیری به آنها می‌شود، یادآور شد: اعضای اتاق بازرگانی در جهت عدم تسهیل زمینه صادرات گلایه‌مند هستند.

    عضو هیئت رئیسه فراکسیون توسعه صادرات غیرنفتی افزود:در حال حاضر بیشتر مواد صادراتی ایران از جمله خاک، سنگ و... به صورت خام صادر می‌شود در حالی که باید آنها را فرآوری کرده و با ارزش افزوده بالاتر به فروش رسانیم.

    برچسب ها