عصر خودرو

رییس سازمان بورس مطرح کرد:

کشف قیمت عادلانه در بورس کالا با قراردادهای آتی

عصر بازار- رییس سازمان بورس اعلام کرد: راه‌اندازی قراردادهای آتی و مشتقه برای محصولاتی همانند زیره می‌تواند به کشف قیمت عادلانه در جهت حمایت از کشاورزان منجر شود.

کشف قیمت عادلانه در بورس کالا با قراردادهای آتی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، شاپور محمدی در مراسم راه اندازی گواهی سپرده و قرارداد آتی زیره سبز اظهار داشت: همگن بودن کالاها یکی از مزیت های معاملاتی در بورس است و زیره سبز هم از این امتیاز برخوردار است. در گام اول گواهی سپرده و در گام دوم قراردادهای مشتقه ایجاد می شود و بازار مشتقه از بازار پایه با گرفتن قیمت باعث کشف قیمت صحیح تری می شود.

    ایجاد صندوق های کالایی

    رییس سازمان بورس افزود: ایجاد صندوق های کالایی یکی از برنامه های ویژه ای است که در دستور کار قرار دارد و در کنار آن استفاده از فناوری بلاکچین و تکنولوژی های جدید باید در بورس کالا و سایر بورس ها مورد توجه قرار گیرد و عملیاتی شود.

    تعیین قیمت عادلانه

    محمدی با اعلام اینکه از ابتدای سال جاری تا به امروز 11 تُن زعفران در بورس کالا معامله شده که نشان می دهد این محصول ارزشمند از استقبال خوبی در بین سرمایه گذاران برخوردار است گفت: تعیین قیمت عادلانه محصولات در بورس که با شفافیت همراه است می تواند به کشاورزان در جهت استفاده از منافع کمک کند و این هدف برای بورس کالا یک اصل همیشگی است.

    اجرای برنامه های تعیین شده

    وی اذعان تاکید کرد: امیدواریم این کالا در کنار سایر کالا ها (زعفران، پسته، خرما و ...) در بورس کالا بتواند جایگاه مناسبی را کسب کند که مستلزم اجرای دقیق برنامه های از پیش تعیین شده و استقبال فعالان و کشاورزان است.

    جایگاه نخست بورس کالا در بین بورس ها

    رییس سازمان بورس با اعلام این مسئله که بورس کالا همیشه در بازار سرمایه پیشرو بوده است افزود : آمار معاملات بورس ها در بازار سرمایه نشان می دهد که در سال گذشته بورس کالا از نظر حجم معاملات در بین همه بورس ها (بورس اوراق، بورس انرژی و فرابورس) در صدر قرار دارد و توانسته است همانند سال های گذشته سهم بسزایی در بازار سرمایه از نظر معاملات و تامین مالی را برعهده بگیرد.

    برچسب ها