عصر خودرو

رئیس سازمان چای؛

خرید برگ سبز چای از ۶۳ هزار‌تن گذشت

عصر بازار- جهان ساز گفت: از ابتدای فصل برداشت تا کنون، ۶۳ هزار و ۹۰۰ تن برگ سبز چای با ارزش بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان از چایکاران خریداری شده است.

خرید برگ سبز چای از ۶۳ هزار‌تن گذشت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، حبیب جهان ساز رئیس سازمان چای درباره آخرین وضع خرید تضمینی برگ سبز چای اظهار کرد: براساس آخرین آمار از ابتدای فصل برداشت تا کنون، 63 هزار و 900 تن برگ سبز چای با ارزش بالغ بر 200 میلیارد تومان از چایکاران 2 استان گیلان و مازندران خریداری شده است.

    وی از پرداخت 60 درصد مطالبات چایکاران خبر داد و گفت: تاکنون 119.5 میلیارد تومان از مطالبات چایکاران پرداخت و مابقی به مرور پس از تخصیص اعتبار و پرداخت سهم کارخانجات به حسابشان واریز می‌شود.

    جهان ساز از افزایش 30 درصدی عملکرد باغات چای در چین اول نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و افزود: اگرچه به سبب شرایط اقلیمی و خشکی هوا در فصل تابستان امکان پیش بینی دقیق تولید نسبت به سال قبل وجود ندارد، اما برآورد‌های اولیه حاکی از آن است که امسال تولید برگ سبز با رشد 10 درصدی به 120 هزار تن برسد.

    رئیس سازمان چای ادامه داد: از مجموع بهای برگ سبز خریداری شده تا کنون 14 هزار و 300 تن چای خشک استحصال شده است که به سبب استقبال مصرف کنندگان از چای ایرانی به سبب افزایش کیفیت، مشکلی در فروش وجود ندارد.

    وی درباره آخرین وضع صادرات چای بیان کرد: بنابر آمار گمرک صادرات چای نسبت به مدت مشابه سال قبل به سبب ازدیاد تقاضا در بازار داخل، کاهش یافته و از فروردین به بعد آمار دقیقی از میزان صادرات ارایه نشده است.

    جهان ساز سرانه مصرف چای را کمتر از 90 هزار تن اعلام کرد و گفت: سال گذشته 25 هزارتن چای خشک در کشور تولید و برای تامین مابقی نیاز کشور رقمی حدود 62 هزار تن چای وارد  شد.

    رئیس سازمان چای در پایان اختصاص ارز نیما به واردات را عاملی مهم در منتفی شدن قاچاق و منطقی شدن واردات چای دانست و گفت: بنابر آمار گمرک، میزان واردات در فروردین نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش و صادرات چای به سبب ازدیاد تقاضا برای خرید چای داخل کاهش یافته است.

    برچسب ها