عصر خودرو

معاون ارزی اسبق بانک مرکزی مطرح کرد:

لزوم حرکت به سمت یکسان سازی نرخ ارز نیما و بازار آزاد

عصر بازار- معاون ارزی اسبق بانک مرکزی بر لزوم حرکت به سمت یکسان سازی نرخ ارز نیما و بازار آزاد تاکید کرد.

لزوم حرکت به سمت یکسان سازی نرخ ارز نیما و بازار آزاد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، سیدکمال سیدعلی درباره سامانه نیما و چگونگی فعالیت در این بازار، اظهار داشت: سامانه نیما محلی برای انطباق منابع و مصارف است که خریداران و فروشندگان ارز در این محل یکدیگر را ملاقات و معامله صورت می‌گیرد. در این سامانه تمرکز بر صادرات غیرنفتی بود.

    وی افزود: این سامانه وظیفه بازارسازی را برعهده دارد و تعهد بانک مرکزی نیز به میزان ارزی که به این سامانه وارد می‌کند خواهد بود نه بیشتر. معاون ارزی اسبق بانک مرکزی با تاکید بر اینکه قیمت در این بازار توسط عوامل (صادرکنندگان و واردکنندگان) تعیین می‌شود، هرچند قیمت در این سامانه به دلیل اینکه واردکنندگان کالا واقعی با قیمت بازار امکان واردات کالا را نداشتند، قیمت این بازار پایین تر از بازار است.

    سیدعلی ادامه داد: ورود کالا قاچاق و خروج سرمایه دو دلیل عمده تفاوت قیمت بازار آزاد و سامانه نیما است و اگر سیستم قصد داشته باشد که نرخ سامانه نیما و بازار آزاد را به یک نرخ مشخص برساند، باید هم در تعرفه بر خی کالا ها بازنگری شود و هم به خروج سرمایه به خصوص با افزایش تنش های بین اللملی توجه شود.

    به گفته وی، به مروز برخی کالاها از سرفصل های ارز 4200 تومانی باید برداشته شود به سامانه نیما منتقل شود تا به مرور شاهد یکسان سازی نرخ ارز باشیم. این صاحبنظر حوزه ارزی ادامه داد: یکی از مباحث مهمی که در سامانه نیما باید به آن توجه شود نبود تفکیک اقلام ثبت سفارش شده است،‌ زیرا بانک مرکزی با توجه به اینکه وظیفه تفکیک کالای ثبت سفارش شده را ندارد، هرچه ثبت سفارش از سوی وزارت های مرتبط ارسال می شود، اعمال می شود، در صورتی که باید گروهی مشخص شود تا وظیفه چگونگی ثبت سفارش‌ها و هماهنگی میان وزارتخانه‌ها را ایجاد کنند.

    برچسب ها