عصر خودرو

عضو هیات رئیسه انجمن مس ایران:

هدف گذاری برای تولید ۸۰۰ هزارتن کنستانتره مس

عصر بازار- عضو هیات رئیسه انجمن مس ایران گفت: در بخش مس صادرات ما کاهش پیدا نکرده و مانند قبل است فقط مشتریان ما از اروپا به چین تغییر کرده است.

هدف گذاری برای تولید ۸۰۰ هزارتن کنستانتره مس
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا، بهرام شکوری در خصوص وضعیت تولید مس کشور گفت:‌ ما اکنون ذخائر خوبی از مس در کشور داریم و سال گذشته توانستیم 220 هزار تن کاتد مس تولید کنیم در حالی که ظرفیت ایجاد شده در کشور بیشتر از 450 هزار تن است و در صورت تولید بیشتر کنستانتره می‌توانیم کاتد بیشتری نیز تولید کنیم.

    وی ادامه داد: اکثر تولید مس در کشور توسط صنایع مس صورت می‌گیرد و آنها نیز هدف‌گذاری 800 هزار تن را تعریف کرده‌اند تا هم ظرفیت خالی شمش روی را تامین و هم مازاد آن را صادر کنند، این در حالی است که بیشتر معادن آهن نیز خطی از مس دارد و می‌توان از آنها نیز این ماده معدنی را استخراج کرد. بر همین اساس بیشتر معادن کوچک و بخش خصوصی ما فعال شدند و علاوه بر سنگ آهن،  مس نیز استخراج می‌کنند.

    شکوری ادامه داد: ما در بسیاری از نقاط کشور معادن خوب مس داریم اما اعلی‌ترین مس در استان سیستان و بلوچستان است که در صورت سرمایه‌گذاری مناسب، علاوه بر توجیه اقتصادی به لحاظ اجتماعی و امنیتی نیز کارکرد مثبتی برای کشور دارد.

    وی در خصوص صادرات مس گفت: ما در سال گذشته توانستیم بیش از یک میلیارد دلار کاتد مس صادر کنیم و این ظرفیت را داریم که با فعال‌سازی معادن کوچک و تولید کنستانتره این رقم را به پنج میلیارد دلار برسانیم، صنایع پایین دستی مس مصرف‌کننده 30 درصد تولیدات ما در این بخش هستند و 70 درصد نیز صادر می‌شوند.

    عضو هیات رئیسه انجمن مس ایران تصریح کرد: پیش از تحریم‌ها، بازارهای صادراتی ما اروپا، ژاپن و کره جنوبی بود اما با توجه به مشکلات بانکی و محدودیت‌هایی که پیش آمده، اکنون اصلی‌ترین بازار ما چین است.

    شکوری تصریح کرد: به طور کلی تحریم‌ها نتوانسته تاثیر زیادی بر روی صنایع معدنی بگذارد زیرا نمی‌توان مشخص کرد فلان کالای معدنی متعلق به کدام کشور است و به راحتی از کشور ثالث می‌توان صادرات را انجام داد، از طرف دیگر خلوص مس ما با کشورهای شیلی و مکزیک برابری می‌کند و سخت است که تفاوت آنها را تشخیص داد. در بخش مس صادرات ما کاهش پیدا نکرده و مانند قبل است فقط مشتریان ما از اروپا به چین تغییر کرده است.

    برچسب ها