عصر خودرو

رئیس سازمان چای مطرح کرد:

افزایش ۱۰ درصدی تولید برگ سبز چای

۷۰ درصد مطالبات چایکاران پرداخت شد

عصر بازار- جهان ساز گفت: تا کنون ۵۷ هزار تن برگ سبز چای از چایکاران خریداری شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد افزایش داده است.

افزایش ۱۰ درصدی تولید برگ سبز چای
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۷ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حبیب جهان ساز، رئیس سازمان چای درباره آخرین وضع خرید تضمینی برگ سبز چای اظهار کرد: براساس آخرین آمار 57 هزار تن برگ سبز چای با ارزش بالغ بر 194 میلیارد تومان از چایکاران 2 استان گیلان و مازندران خریداری شده است.

    وی از پرداخت 70 درصد مطالبات چایکاران خبر داد و گفت: تاکنون 110 میلیارد و 600 میلیون تومان از بهای برگ سبز چای مربوط به قدرالسهم دولت و کارخانه‌های چای سازی پرداخت شده است و مابقی به مرور به حساب چایکاران واریز می‌شود.

    جهان ساز از رشد 10 درصدی تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: از مجموع بهای برگ سبز خریداری شده 12 هزار تن چای خشک استحصال شده که در صورت استمرار شرایط مساعد اقلیمی پیش بینی می‌شود که تولید چای خشک به 27 هزار تن برسد.

    رئیس سازمان چای با اشاره به اینکه عمده چای چین بهاره از کیفیت بالایی برخوردار است، بیان کرد: با توجه به شرایط مساعد اقلیمی 84 درصد برگ سبز خریداری شده درجه یک و مابقی درجه 2 است.

    وی با بیان اینکه میزان تولید برگ سبز چای به شرایط اقلیمی بستگی دارد، گفت: با استمرار شرایط مساعد اقلیمی و بارش‌های تابستانه پیش بینی می‌شود که تا پایان فصل برداشت، میزان تولید برگ سبز چای به 115 تا 120 هزار تن برسد.

    جهان ساز سطح زیر کشت باغات فعال کشور را 25 هزار هکتار اعلام کرد و گفت: برای تمامی این باغات و چایکاران دفترچه چایکاری صادر شده است.

    این مقام مسئول با اشاره به اینکه مشکلی در فروش چای تولیدی نداریم، بیان کرد: با توجه به کیفیت چای تولیدی و رقابت فروش چای داخل با خارجی، خرید و فروش چای رونق گرفته است به طوریکه کارخانه‌ها در فروش چای مشکلی ندارند.

    جهان ساز سرانه مصرف چای را کمتر از 90 هزار تن اعلام کرد و گفت: سال گذشته 25 هزارتن چای خشک در کشور تولید و برای تامین مابقی نیاز کشور رقمی حدود 62 هزار تن چای وارد  شد.

    وی در پایان اختصاص ارز نیما به واردات را عاملی مهم در منتفی شدن قاچاق و منطقی شدن واردات چای دانست و افزود: بنابر آمار گمرک، میزان واردات در فروردین نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش و صادرات چای به سبب ازدیاد تقاضا برای خرید چای داخل کاهش یافته است.

    برچسب ها