عصر خودرو

سرپرست سازمان توسعه تجارت:

صادرکنندگان بدون سابقه ۴.۷ میلیارد دلار ارز را بازنگرداندند

عصر بازار- سرپرست سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه صادرکنندگان خوب نگران برخورد قضایی نباشند، گفت: سال گذشته صادرکنندگان بی‌سابقه از ۵.۴ میلیارد دلار صادرات ۴.۷ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات را به کشور بازنگرداندند.

صادرکنندگان بدون سابقه ۴.۷ میلیارد دلار ارز را بازنگرداندند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، محمدرضا مودودی در مورد معرفی 150 صادرکننده متخلف به دستگاه قضا، گفت: قطعا با توجه به رویکرد بانک مرکزی در توجه به  مقوله صادرات، صادرکنندگان خوب مشمول این برخوردها نمی‌شوند.

    سرپرست سازمان توسعه تجارت افزود: در سال گذشته 6447 صادرکننده (شرکت و شخص حقیقی) اقدام به  5.4 میلیارد دلار  صادرات کردند که این صادرکنندگان پیش از این هیچ گونه سبقه صادراتی نداشته‌اند  و 4.7 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات این افراد به کشور بازنگشته است.

    * بانک مرکزی به صادرکنندگان با سابقه مهلت می‌دهد

    وی با بیان اینکه  بانک مرکزی در صورتی که صادرکنندگان شناسنامه‌دار کشور ارز حاصل از صادرات خود را به کشور بازنگردانده باشند دلیل این مساله را از آنها جویا می‌شود، بیان داشت: بنابراین اگر آنها دلیل موجهی برای عدم بازگشت ارز خود ارائه دهند و بانک مرکزی هم مطمئن شود دلیل تاخیر در بازگشت ارز قانع کننده بوده است به آنها فرصت می‌دهد و دلایل آنها از سوی بانک مرکزی پذیرفته می‌شود و به انها فرصت برای بازگشت ارز داده می‌شود.

    مودودی بیان داشت: در این مورد حتی چند صادرکننده با من تماس داشته‌اند و از نحوه برخورد بانک مرکزی با موضوع رضایت داشته‌اند بنابراین با توجه به شرایطی که در آن قرار گرفته‌ایم ممکن است به دلایل مختلفی برخی صادرکنندگان موفق به بازگشت ارز حاصل از صادرات خود  در موعد مقرر نشده باشند که با تشریح شرایط به بانک مرکزی دلایل آنها مورد بررسی و حتی پذیرفته می‌شود.

    وی افزود: بنابراین اگر تعدادی صادرکننده متخلف پیرو بازنگرداندن ارز حاصل از صادرات به دستگاه قضایی معرفی شده‌اند، احتمال می‌دهم که این افراد جزء صادرکنندگان بی سابقه‌ای بوده باشند که به تعهد ارزی خود عمل نکرده‌اند.

    مودودی بیان داشت: در مجموع سازمان توسعه تجارت معتقد است که این برخوردها نباید صورت گیرد، زیرا ممکن است منجر به سوء برداشت شود و برخی از صادرکنندگان خوب ما که به دلایلی موفق به بازگشت ارز حاصل از صادرات در موعد مقرر نشده‌اند، تصور کنند که بعدا نوبت به آنها خواهد رسید.

    * صادرکنندگانی که به دستگاه قضایی معرفی شده‌اند قصد بازگرداندن ارز خود را نداشته‌اند

    سرپرست سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: ما باید سیاست‌های ارزی را درست کنیم تا از برخورد تنبیهی جلوگیری شود  بنابراین حتما باید در مورد اینگونه برخوردها شفاف‌سازی شود تا صادرکنندگانی که صادرات را به درستی انجام می‌دهند نگران این برخوردها نباشند.

    وی با بیان اینکه با برخی برخوردها نباید منجر به نگرانی صادرکنندگان شد، گفت: اکنون آمریکا و کسانی که اقتصاد ما را نشانه گرفته‌اند، منتظر این گونه مسائل هستند و می‌خواهند نشان دهند که صادرات در ایران کاهش یافته بنابراین باید در اقداماتی که انجام می شود، منجر به نگرانی صادرکنندگان واقعی نشویم.

    سرپرست سازمان توسعه تجارت گفت: در مجموع رویکرد بانک مرکزی حمایت از صادرکنندگان است و قطعا صادرکنندگان متخلفی که به دستگاه قضایی معرفی شده‌اند جزء افرادی بوده‌اند که قصد بازگشت ارز حاصل از صادرات را نداشته‌اند.

    به گزارش فارس، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی شب گذشته در برنامه نگاه یک اعلام کرد 150 شرکت و شخص حقیقی با 4 میلیارد دلار صادرات حتی یک دلار هم به کشور برنگرداه‌اند که اسامی این شرکت‌ها و اشخاص حقیقی در اختیار قوه قضائیه قرار گرفته و پرونده‌های آنها در دستگاه قضا بررسی می‌شود.

    برچسب ها