عصر خودرو

احتمال جهش دو برابری قیمت گاز مایع

عصر بازار- درگیری احتمالی میان آمریکا و ایران ممکن است برای بازار گاز، نسبت به حمل‌ونقل جهانی نفت، اختلال بیشتری ایجاد کند.

احتمال جهش دو برابری قیمت گاز مایع
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر، حدود یک‌چهارم گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) جهان از تنگه هرمز عبور می‌کند و حدود یک‌پنجم نفت جهان نیز از آن می‌گذرد. از سوی دیگر، وارکنندگان ال‌ان‌جی، آسیب‌پذیری بیشتری در برابر اختلال در عرضه این سوخت دارند، زیرا ذخیره‌سازی آن بسیار کمتر از ذخیره‌سازی نفت است.

    پس از تجاوز یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی به آب‌های ایران و سرنگونی آن به دست نظامیان ایرانی، تنش‌ها بین دو کشور بالا گرفت.

    دیوید هویت، تحلیلگر مؤسسه مک‌کوایر گفت: هر جهش قیمتی که در نفت مشاهده کنید، به احتمال زیاد دو برابر آن جهش را در قیمت تک‌محموله‌های ال‌ان‌جی مشاهده خواهید کرد.

    وی اعلام کرد که اگر ارسال محموله‌های ال‌ان‌جی از منطقه خاورمیانه متوقف شود، بازار از جبران آن ناتوان خواهد بود.

    بیشتر صادرات گاز قطر به آسیا فرستاده می‌شود و ژاپن، کره جنوبی و هند از جمله خریداران عمده ال‌ان‌جی هستند.

    اگرچه بیشتر واردکنندگان ذخیره‌سازی کافی برای گاز به اندازه نفت ندارند، آغاز پروژه‌های جدید صادراتی و آب و هوای معتدل سبب شده است تقاضا برای ال‌ان جی کاهش یابد و بازار با عرضه مازاد این سوخت روبه‌رو باشد.

    پس از سرنگونی پهپاد آمریکایی ازسوی نیروهای ایرانی، قیمت شاخص نفت خام برنت در روز پنجشنبه (30 خردادماه) 4.3 درصد افزایش یافت و به حدود 65 دلار رسید. قیمت شاخص ال‌ان‌جی کره و ژاپن نیز 1.4 درصد افزایش یافت و به چهار دلار و 61 سنت برای هر واحد بی‌تی‌یو رسید.

    برچسب ها