عصر خودرو

شاخص آیفکس از قله‌های تاریخی عبور کرد؛

فصل ۳۲ درصدی فرابورس ایران

عصر بازار- پرونده فرابورس ایران در بهار ۹۸ در شرایطی بسته شد که نماگر این بازار در آخرین روز کاری خرداد در سطح ۱۳/ ۲۹۷۸ واحدی قرار گرفت و با ثبت رشد حدود ۳۲ درصدی معاملات این فصل از سال را به پایان رساند.

فصل ۳۲ درصدی فرابورس ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، نگاهی به آمار معاملات فرابورس در بهار 98 نشان از ثبت بیشترین رشد در خردادماه دارد. آیفکس در این ماه با ثبت بازدهی 6/ 12 درصدی توانست بهاری طلایی برای فرابورس ایران به ارمغان آورد. در این میان تلاطم شدید قیمت‌ها در بازار جهانی، بالا گرفتن برخی تنش‌های منطقه‌ای و همچنین تشدید مجادله میان دو قدرت بزرگ اقتصادی چین و آمریکا در برخی برهه‌های زمانی در سه ماه ابتدایی سال 98 سبب شد تا بیشترین توجه بورس‌بازان به نمادها و گروه‌های کوچک‌تر بازار جلب شده و بیشترین بازدهی نیز از آن این صنایع شد. در مجموع سهام فرابورسی در این دوره در مدار مثبت قرار گرفت که ماحصل آن همان‌طور که گفته شد ثبت بازدهی حدود 32 درصدی در کارنامه بهار و ایستادن در سطح 13/ 2978 واحدی بود.
    کوچک‌ترها؛ در صدر صنایع پربازده فرابورس
    همان‌طور که اشاره شد افت نسبی قیمت‌ها در بازارهای کالایی سبب شد تا عمده نگاه فعالان بازار به سمت نمادها و گروه‌های کوچک بورسی و فرابورسی جلب شود. این شرایط سبب شد تا در بورس تهران شاهد سبقت قابل توجه شاخص هم‌وزن و شاخص کل باشیم. در فرابورسی ایران نیز در سه ماه ابتدای سال 98، بیشترین بازدهی به میزان حدود 199 درصد از آن سیمانی‌ها شد. تک‌نماد صنعت تولید محصولات کامپیوتری الکترونیکی و نوری نیز در این بازه زمانی رده دومین صنایع پربازده را از آن خود کرد و با رشد 175 درصدی همراه شد. انبوه‌سازی‌ها دیگر گروه فرابورسی بودند که با رشد 170 درصدی رتبه سوم را از آن خود کردند. گروه‌های کالامحور اما در زمره صنایع کم‌بازده بهار 98 فرابورس قرار گرفتند. نکته قابل توجه اما این است که در سه ماه ابتدایی سال 98، هیچ صنعتی با زیان مواجه نشد و کمترین بازدهی به میزان 2/ 7 درصد به گروه فلزات اساسی اختصاص پیدا کرد.

    پذیرش و عرضه دور جدید اسناد خزانه
    اوسط خردادماه فرابورس ایران در اطلاعیه جدیدی خبر از پذیرش 5/ 114 میلیون ورقه اسناد خزانه اسلامی در نمادهای «اخزا718»، «اخزا720»، «اخزا721»، «اخزا722» و «اخزا723» جمعا به ارزش 11 هزار و 455 میلیارد تومان داد. اوراقی که یک به یک در آخرین ماه بهار فرابورسی شدند تا مجموع اوراق خزانه موجود در بازار بدهی به 30 سررسید برسد. در این شرایط نگاهی به روند میانگین نرخ سود موثر «اخزا»ها در سه ماه ابتدایی سال 98 خالی از لطف نیست. میانگین نرخ سود موثر این اوراق ابتدای سال 98 در سطح 2/ 22 درصدی قرار داشت و در روندی نزولی تا نیمه فروردین ماه به 1/ 21 درصد کاهش یافت که کف نرخ سود این اوراق در سال 98 نیز به شمار می‌رود. پس از آن در روند صعودی نرخ سود «اخزا»ها به حدود 24 درصد در اوایل اردیبهشت ماه افزایش یافت. دوره‌ای که بورس تهران توانست با صعود‌های متوالی خود پس از قرارگرفتن در ابرکانال 200 هزار واحدی، کانال 224 هزار واحدی را از آن خود کند. شرایطی که کوچ نسبی نقدینگی از بازار بدهی به سمت بازار سهام و افت قیمت اسناد خزانه را به دنبال داشت تا شاهد اوج‌گیری نرخ سود این اوراق باشیم. پس از آن بازدهی «اخزا»ها نوسانات کوچکی را در مسیر نزولی دنبال کرد و در نهایت معاملات این اوراق در آخرین روز خردادماه با ثبت سود 2/ 22 درصدی پایان یافت.

      نگاهی به جزئیات بازار
    در 56 روز معاملاتی اولین فصل از سال جاری فرابورس ایران به‌طور میانگین روزانه تعداد یک میلیارد و 381 میلیون ورقه به ارزش 635 میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت. بررسی نوسان‌های شاخص فرابورس در این فصل حکایت از رشد بیش از 720 واحدی این نماگر دارد. میانگین روزانه حجم و ارزش معاملات نیز نسبت به سه ماه پایانی سال 97 به ترتیب با افزایش 63 و 19 درصدی همراه شد.  آیفکس در این فصل افت و خیزهای کم‌نوسانی را تجربه کرد. بیشترین میزان رشد شاخص در این فصل صعود 72 واحدی شاخص در هفتمین روز خرداد بود. 22 اردیبهشت اما این بازار شاهد افت چشمگیری به میزان 95 واحد بود. در حال حاضر قله تاریخی شاخص کل فرابورس در سطح 3034 واحدی قرار دارد که در 28 خردادماه به ثبت رسیده است. در کنار رشد شاخص فرابورس در اولین فصل از سال جاری، ارزش بازار نیز با رشد بیش از 24 درصدی (معادل 60 هزار و 798 میلیارد تومان) همراه شد و به 318 هزار میلیارد تومان رسید.  در مجموع بهار 98 نیز تعداد 100 میلیارد و 845 میلیون ورقه بهادار در 10 میلیون و 755 هزار نوبت معاملاتی در تمامی بازارهای فرابورس مورد معامله قرار گرفت که ارزش این حجم از دادوستدها به 37 هزار و 105 میلیارد تومان رسید. به این ترتیب با ثبت این میزان معامله در فصل بهار، شاهد رشد 232 درصدی ارزش معاملات نسبت به بهار 97 بودیم. حجم معاملات نیز در این بازه زمانی با افزایش 523 درصدی همراه شد.  بازارهای اول، دوم و پایه (بازارهای خرد) نیز به‌ترتیب معامله 7، 42 و 50 میلیارد سهم به ارزش 2749، 12804 و 10921 میلیارد تومان را تجربه کردند. همچنین طی معاملات اولین فصل از سال جاری در بازار ابزارهای نوین مالی تعداد یک میلیارد و 836 میلیون ورقه بهادار به ارزش 10 هزار و 617 میلیارد تومان دادوستد شد که مرتبط با معاملات اوراق بدهی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق تسهیلات مسکن بود. دادوستد بیش از 86 میلیون ورقه اوراق بدهی به ارزش 7 هزار و 424 میلیارد تومان، یک میلیارد و 746 میلیون ورقه در ETFها (صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله) به ارزش 3 هزار میلیارد تومان و 4 میلیون ورقه تسهیلات مسکن به ارزش 197میلیارد تومان نتیجه معاملات انجام شده در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس در سه ماه منتهی به 30 خرداد 97 بود.

    کف تاریخی «تسه»ها شکسته شد
    اوراق تسهیلات مسکن اسفند96 (تسه9612) پس از شکستن کف تاریخی در خردادماه، با ثبت کاهش 18 درصدی، معاملات فصل بهار را به پایان رساند. این موج نزولی تقریبا در تمامی سررسیدهای اوراق تسهیلات مسکن مشاهده شد. شرایطی که سبب تنزل میانگین قیمتی آنها به کانال 44 هزار تومانی شد. به نظر می‌رسد در حالی که سررسیدهای وام مسکن از حیث عملکرد شرایط بسیار ضعیف‌تری نسبت به بازارهای مالی رقیب داشته‌اند، قدرت نقدشوندگی کم این اوراق نیز از جذابیت آنها برای معامله‌گران کاسته است.

    برچسب ها