عصر خودرو

چرا برگزاری مجامع بانکی به دقیقه ۹۰ کشیده شد؟

عصر بازار: حدود ۸۰ درصد بانک‌های فعال در بورس و فرابورس، مجامع عادی سالیانه خود را در سه روز پایانی فصل مجامع برگزار خواهند کرد.گروهی که مبهم‌ترین وضعیت را در فصل مجامع داشتند.

چرا برگزاری مجامع بانکی به دقیقه ۹۰ کشیده شد؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، فصل مجامع سالیانه شرکت‌هایی که سال مالی آنها منتهی به 29 اسفند است رو به اتمام است و فقط دو روز تا پایان این مهلت باقی مانده است. در واقع، شرکت‌های عضو سازمان بورس اوراق بهادار موظفند تا حداکثر چهار ماه پس از پایان سال مالی، مجمع سالیانه خود را برگزار کنند. وضعیت رکودی در اقتصاد کشورمان سبب شده است تا به طور کلی، مجامع شرکت‌ها در سال جاری وضعیت مطلوبی نداشته باشد. در این میان به گزارش اقتصادنیوز، گروه بانکی مبهم‌ترین وضعیت را در فصل مجامع داشتند.

    چندی پیش، فرهاد نیلی، رئیس پژوهشکده پولی و بانکی اظهار کرد بانک مرکزی نباید به بانک‌های زیان‌ده اجازه برگزاری مجمع و تقسیم سود می‌‌داد. این اظهارات در شرایطی بیان شد که سال گذشته متوسط تقسیم سود نقدی گروه بانکی در بورس تهران حدود 70 درصد بود. یعنی بانک‌ها از کل سود (EPS) محقق‌شده به طور متوسط 70 درصد آن را به صورت نقدی میان سهامداران خود تقسیم کردند. 

    در سال جاری اما، با توجه به افزایش بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی و وضعیت نامطلوب بدهی‌های آنها، بسیاری از کارشناسان پرداخت سود نقدی بالا را ریسکی جدی برای بانک‌ها به حساب می‌آورند. 

    سه مجمع برگزارشده در گروه بانکی
    این موضوع تا جایی پیش رفت که برخی حتی نسبت به برگزاری مجامع سالیانه بانک‌ها نگران شدند. با این حال، همانطور که مقامات بانک مرکزی نیز اشاره کرده بودند، بانک‌ها مجامع خود را برگزار خواهند کرد. به گزارش اقتصادنیوز، تا کنون فقط سه بانک از 16 بانک فعال در بورس و فرابورس تهران (به جز بازار پایه) مجمع خود را برگزار کردند. در این میان، بانک گردشگری که سال مالی آن پایان آذر ماه است، مجمع خود را در 31 فروردین 94 برگزار کرد و در آن تصمیمی برای تقسیم سود گرفته نشد. 

    بنابراین، قرار است در مجمعی مجزا، برای پرداخت سود نقدی (DPS) تصمیم‌گیری شود. هفته گذشته اما، دو بانک اقتصادنوین و خاورمیانه مجامع سالیانه خود را برگزار کردند و به ترتیب با تقسیم سود 220 و 160 ریالی (معادل 81 و 74 درصد کل سود محقق‌شده) پرونده سال 93 را بستند. 

    رویکرد متفاوت هیات مدیره بانک‌ها در مجامع پیش رو
    این در شرایطی است که سایر بانک‌های فعال در بازار سهام، مجامع خود را به روزهای پایانی تیر ماه موکول کرده‌اند. به این ترتیب، بانک سینا امروز مجمع خود را برگزار می‌کند و از 12 بانک باقی مانده، چهار بانک فردا و هشت بانک پس‌فردا (31 تیر) مجمع سالیانه خود را برگزار می‌کنند که اطلاعات مربوط به آنها را در جدول ذیل مشاهده می‌کنید. 

    در این میان، برخی بانک‌ها نظیر صادرات و پارسیان قرار است سودهای نقدی اندکی (معادل 10 درصد قانون تجارت) را میان سهامداران خود تقسیم کنند. به عنوان مثال، بانک پارسیان در آخرین اطلاعیه‌های منتشرشده در سایت کدال، علت این امر را محدودیت‌های اعمال‌شده توسط بانک مرکزی جهت پرداخت سود اعلام کرده است. 

    همچنین، برخی بانک‌های دیگر نظیر تجارت، دی، پاسارگاد، پست بانک، سرمایه، کارآفرین و ایران‌زمین پیشنهادی درباره میزان تقسیم سود ارائه نکرده‌اند. با این وجود، برخی بانک‌ها مثل بانک حکمت ایرانیان، انصار و سینا تمایل دارند سودهای نقدی بیش از 50 درصدی را پرداخت کنند. بنابراین، مجامع بانکی پیش رو بسیار مهم و مورد توجه فعالان بازار سهام خواهد بود تا مشخص شود در این مجامع مشکلات و معضلات این بخش از اقتصاد کشورمان چگونه تشریح می‌شود و راهکارهای خروج از این وضعیت مبهم چگونه خواهد بود. 

    سرعت بالا در پرداخت سودهای نقدی
    نکته قابل توجه دیگر آنکه بر اساس بررسی‌های اقتصادنیوز، عمده بانک‌ها زمان پرداخت سودهای نقدی را بسیار نزدیک پیش‌بینی کرده‌‌اند. در جدول ذیل، زمان‌ها مربوط به سهامداران حقیقی است که شرایط دریافت سود نقدی در کوتاه‌ترین زمان ممکن را دارند. 

    به این ترتیب، به جز بانک پاسارگاد که فقط اشاره کرده است حداکثر زمان پرداخت سودهای نقدی پایان اسفند است، سایر بانک‌هایی که زمان پرداخت سود نقدی را اعلام کردند، عموما در مدت کوتاهی این عمل را انجام خواهند داد. امید است پرداخت سودها به صورت نقدی انجام شود و افزایش سرمایه (از محل مطالبات سهامداران) جایگزین پرداخت نقدی نشود. 

    در واقع، بسیاری از بانک‌ها در قیمت‌هایی نزدیک به قیمت اسمی (100 تومان) معامله می‌شوند و در نتیجه افزایش سرمایه آنها می‌تواند قیمت‌ها به کمتر از قیمت اسمی برساند و جذابیت حق تقدم‌های در اختیار سهامداران را از بین ببرد. همچنین، زمان‌بر بودن فرآیند افزایش سرمایه سبب بلوکه شدن ضمنی سرمایه سهامداران می‌شود.

    جدول تاریخ مجامع و زمان‌بندی پرداخت سود بانک‌ها

    نماد

    بازار

    سال مالی

    تاریخ مجمع

    میزان تقسیم سود نقدی*(DPS/EPS)

    زمان پرداخت سود

    وبملت**

    بورس

    29 اسفند

    31 تیر

    ---

    01 مرداد

    وبصادر

    بورس

    29 اسفند

    31 تیر

    10%

    01 مرداد

    وتجارت

    بورس

    29 اسفند

    30 تیر

    ---

    31 تیر

    دی

    فرابورس

    29 اسفند

    30 تیر

    ---

    15 آبان

    حکمت

    فرابورس

    29 اسفند

    30 تیر

    50%

    01 شهریور

    وانصار

    بورس

    29 اسفند

    31 تیر

    70%

    05 مرداد

    وپاسار

    بورس

    29 اسفند

    31 تیر

    ---

    29 اسفند

    وپست

    بورس

    29 اسفند

    31تیر

    ---

    ---

    وپارس

    بورس

    29 اسفند

    31 تیر

    10%

    31 مرداد

    وگردش***

    فرابورس

    30 آذر

    31 فروردین

    ---

    ---

    وسینا

    بورس

    29 اسفند

    29 تیر

    85%

    14 مرداد

    سمایه

    فرابورس

    29 اسفند

    31 تیر

    ---

    ---

    ونوین

    بورس

    29 اسفند

    24 تیر

    81%

    15 مرداد

    وکار

    بورس

    29 اسفند

    30 تیر

    ---

    06 مرداد

    وزمین

    فرابورس

    29 اسفند

    31 تیر

    ---

    ---

    وخاور

    بورس

    29 اسفند

    24 تیر

    74%

    01 مرداد

     


     * برای شرکت‌هایی که مجمع عمومی آنها هنوز برگزار نشده است، میزان سود نقدی بر اساس پیشنهاد هیات مدیره در نظر گرفته شده است. 

    ** شرکت‌هایی که میزان سود نقدی یا زمان پرداخت سود آنها با «---» نشان داده شده است به معنای عدم پرداخت سود نقدی نیست، بلکه اطلاعات قابل استخراجی در این باره در سایت کدال وجود نداشته است. 

    *** سود نقدی این نماد در مجمع عمومی عادی سالیانه تعیین نشد و قرار است در یک مجمع مجزا برای آن تصمیم‌گیری شود که هنوز اطلاعاتی در این خصوص منتشر نشده است.

    برچسب ها