عصر خودرو

عرضه ۹ فرآورده‌ هیدروکربوری جدید در بورس انرژی ایران

عصر بازار- به گفته مدیر عامل بورس انرژی، طی خرداد ۱۳۹۸ در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران ۱۸۳ هزار تن انواع فرآورده‌ هیدروکربوری به ارزش قریب به ۱۰ هزار میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت.

عرضه ۹ فرآورده‌ هیدروکربوری جدید در بورس انرژی ایران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، سید علی حسینی مدیر عامل بورس انرژی ایران افزود: بیش از 183 هزار تن انواع فرآورده‌های هیدروکربوری به ارزش قریب به 10 هزار میلیارد ریال طی ماه خرداد 1398 در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران مورد معامله قرار گرفت.

    وی افزود:بیش از 119 هزار تن از محصولات معامله شده در رینگ داخلی و بیش از 63 هزار تن در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی مورد داد و ستد قرار گرفت. همچنین ارزش ریالی معاملات در رینگ داخلی بیش از 5,920 میلیارد ریال و در رینگ بین‌الملل بیش از 3,570 میلیارد ریال بوده است.

    به گفته مدیر عامل بورس انرژی، این درحالی است که فعالیت عرضه کنندگان و میزان عرضه‌های صورت گرفته توسط آنها نقش مهمی در توسعه و رونق معاملات بورس انرژی ایران داشته است. در حقیقت، پنج عرضه‌کننده بزرگ در بازار فیزیکی فرآورده‌های هیدروکربوری که بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داده‌اند، عبارتند از:  شرکت پالایش نفت لاوان، شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس، شرکت پالایش نفت تبریز، شرکت پالایش نفت اصفهان و شرکت پالایش نفت تهران. این شرکتها به ترتیب 16، 12، 10، 9 و 6 درصد از ارزش معاملات انجام شده در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران را طی خردادماه 98 از آن خود کرده‌اند.

    حسینی در مورد میزان معامله کالاهای عرضه شده در بازار فیزیکی بورس انرژی نیز اظهار داشت: بیشترین حجم معاملات کالاها طی ماه جاری مربوط به کالاهای حلّال 402، نفتای سنگین، متانول، گازمایع و آیزوریسایکل ( در مجموع 68 درصد) و بیشترین ارزش معاملات مربوط به حلال 402، نفتای سنگین، گازمایع، آیزوریسایکل و متانول (در مجموع 67 درصد) بوده است.

    به گفته مدیر عامل بورس انرژی ایران، توسعه پذیرش و عرضه انواع حامل های انرژی توسط عرضه کنندگان مختلف در بورس انرژی به طوری بوده است که فقط در خرداد ماه سال جاری شاهد عرضه 9 کالا و برای نخستین بار در بازار فیزیکی بوده‌ایم. این عرضه ها شامل: رافینت پتروشیمی بیستون، بلندینگ نفتا پالایش نفت بندرعباس، نفت سفید شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در رینگ بین الملل از انبار نفت کرمان به مقصد پاکستان، نفت گاز (گازوئیل) شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در رینگ بین الملل از انبار نفت کرمان به مقصد پاکستان، نفت سفید شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در رینگ بین الملل از انبار نفت تبریز به مقصد عراق، متانول شرکت متانول کاوه، برش سنگین حاصل از پالایشگاه نفت و پتروشیمی به جز بنزین و گازوئیل پتروشیمی بیستون، رافینت شرکت پتروشیمی نوری و برش سبک شرکت پتروشیمی نوری هستند.

    به گفته حسینی، از میان نخستین عرضه‌های صورت گرفته، 4 عرضه به طور موفقیت آمیز منجر به معامله شده است. رافینت پتروشیمی بیستون، بلندینگ نفتا پالایش نفت بندرعباس، متانول شرکت متانول کاوه و برش سنگین حاصل از پالایشگاه نفت و پتروشیمی به جز بنزین و گازوئیل پتروشیمی بیستون، چهار عرضه‌ای هستند که در خردادماه مورد دادوستد قرار گرفتند.

    مدیر عامل بورس انرژی در پایان گفت: یکی از نکات حائز اهمیت، تداوم معامله اوراق سلف موازی استاندارد منتشرشده در بازار مشتقه فرآورده‌های هیدروکربوری بورس انرژی ایران است. به عبارت دیگر، طی ماه جاری، اوراق سلف موازی استاندارد نفت خام که به نمایندگی از طرف دولت در بازار مشتقه بورس انرژی عرضه شد، در نمادهای سنفت 982، 983 و 984  به ارزشی بالغ بر 528 میلیارد ریال و تعداد 60،635 اوراق در بازار ثانویه مورد معامله قرار گرفت. امید است با تداوم رونق معاملات در بورس انرژی ایران شاهد عرضه بیشتر حامل‌های انرژی باشیم.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو