عصر خودرو

بورس تهران در وضعیت قرمز

عصر بازار: بورس تهران در دومین روز معاملاتی پس از توافق نیز با کاهش حدود یک درصد از شاخص همراه بود و این کاهش باعث تعجب بسیاری از سرمایه‌گذاران از روند خلاف جهت بازار ها پس از توافق شد.

بورس تهران در وضعیت قرمز
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، در بررسی این روند به دو علت اصلی خواهیم رسید:

    1.عرضه بیش از حد برخی حقوقی ها در اولین روز معاملاتی پس از توافق

    2.ادامه مناقشات سیاسی کشور های دخیل در توافق از دلایل کاهش شاخص در دومین روز معاملاتی پس از توافق

    به طور نسبی می‌توان بیان کرد که دلیل اصلی کاهش شاخص عرضه بیش از حد حقوقی ها در روز نخست معاملاتی پس از توافق بود. کاهش یک درصدی شاخص در روز نخست جو روانی بسیار نامناسبی را در بین سرمایه‌گذاران ایجاد و آن ها را به فروش ترغیب نمود.

    نکته قابل توجه در امروز تغییر رویه سهامداران بود. در بازار امروز دلیل اصلی کاهش شاخص، عرضه سهامداران حقیقی بود و در سمت تقاضا نیز سهامداران حقوقی نقشی فعال داشتند و درصدی بالایی از معاملات را به خود اختصاص دادند.

    غالب گروه های بورسی امروز منفی بودند و تنها گروه مثبت، گروه غذایی بوده که علامتی از نا اطمینانی سهامدران به توافق و وضعیت سیاسی کشور می‌باشد. این وضعیت کماکان ادامه پیدا خواهد کرد و راه های نجات از این وضع می‌تواند از راه تثبیت توافق توسط مجلس ایران و کنگره آمریکا و کاهش مناقشات سیاسی بین کشور های درگیر توافق تامین گردد، زیرا انعکاس این توافق در صورت های مالی تا انتهای سال میسر نخواهد بود.

    گروه های پتروشیمی و بانک و خودرو که گروه های رهبر بازار هستند نا مناسب ترین وضع را در بازار داشتند و عامل اصلی کاهش شاخص به دلیل سهم بازاری بالا در بازار بودند. گروه پالایشگاه هم که سهم بازار بسیار بالایی دارد، با کاهش 4.2 درصدی ارزش جالب توجه بود. بیشترین کاهش در گروه استخراج ذغال سنگ بود که با کاهش 5 درصدی سهامداران خود را نا امید ساخت.

    با تعاریف فوق می‌توان گفت که بازار دقیقا در جهت مخاف توافق در حرکت است و با بررسی گروه های مختلف به این نتیجه می‌رسیم که بازار به توافق اطمینان ندارد و آن را نپذیرفته است. گروه هایی که از توافق منتفع خواهند بود در حال کاهش شدید هستند و ریسک سیتماتیک سیاسی در حال کاهش نبوده، بلکه در حال افزوده شدن بر آن است.

    با بررسی بازار امروز به این نتیجه نیز خواهیم رسید که حقوقی های بازار که در روز نخست پس از توافق عرضه شدیدی داشتند، این روند را حفظ نکرده و به جمع خریداران گروه های نفع برنده از تحریم پیوسته اند و از جو روانی حقیقی ها که به متغیر ها بسیار حساس هستند، استفاده خواهند کرد.

    برچسب ها