عصر خودرو

روزهای تعیین‌کننده بورس در هفته جاری

کاهش ۶۷۹ واحدی شاخص‌ کل بورس

عصر بازار: بورس تهران در نخستین روز کاری هفته جاری با اُفت نسبی قیمت سهام در اغلب نمادهای معاملاتی و کاهش ۶۷۹ واحد مواجه بود. این درحالی است که در برخی نمادهای پراقبال بازار صف‌های فروش پایداری نیز شکل گرفت.

کاهش ۶۷۹ واحدی شاخص‌ کل بورس
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات امروز دوشنبه، 29 تیرماه 94 با اُفت 679 واحدی با رقم 68 هزار و 148 واحد دست یافت.

    شاخص قیمت وزنی نیز در این بازار با 278 واحد، کاهش عدد 27 هزار و 977 واحد را برای خود ثبت کرد. همچنین شاخص سهام آزاد شناور در پایان معاملات امروز با 886 واحد اُفت، رقم 77 هزار و 780 واحد را تجربه کرد و در عین حال شاخص بازار اول نیز با 467 کاهش، به رقم 48 هزار و 861 واحد ایستاد. شاخص بازار دوم نیز با هزار و 543 واحد کاهش، عدد 142 هزار و 525 واحد را ثبت کرد.

    شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز با 10 واحد ریزش در محدوده 800 واحدی جای گرفت.

    براساس این گزارش در پایان معاملات امروز ارزش کل معاملات بورس تهران به بیش از 120 میلیارد و 922 میلیون تومان بالغ شد که ناشی از دست به‌دست شدن 545 میلیون و 696 هزار و 349 سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 37 هزار و 563 نوبت دادوستد بود.

    طی معاملات امروز 3 نماد معاملاتی شرکت‌های کشتیرانی ج.ا.ا با 104 واحد، پالایش نفت بندرعباس با 86 واحد؛ سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تأمین با 66 واحد کاهش بیش‌ترین تأثیر منفی را در محاسبه شاخص کل بورس برجای گذاشته‌اند. در عین حال نماد معاملاتی شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 14 واحد، تجارت الکترونیک پارسیان با 6 واحد و تایدواتر خاورمیانه با 5 واحد افزایش بیش‌ترین تأثیر مثبت را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند.

    بر اساس این گزارش، طی معاملات امروز ناظر بازار سهام اقدام به توقف نماد معاملاتی شرکت‌های سیمان لار سبزوار، گروه مپنا، پالایش نفت تهران، بانک سرمایه، سیمان باقران، فارسیت درود، سرمایه‌گذاری چشم‌انداز توسعه شمال، جوش و اکسیژن ایران، بانک پارسیان، سایپا، داروپخش، کمباین‌سازی ایران، سرمایه‌گذاری صنعت نفت، پارس الکتریک، داروسازی کوثر، ‌مهندسی نصیرماشین، پالایش نفت بندرعباس، بانک انصار، بهنوش ایران، بانک پاسارگاد، بانک ملت، بانک صادرات، سیمان کردستان، پالایش نفت اصفهان، تولیدی و صنعتی آبگینه، سیمان مجد خواص، بانک آینده، عمران و توسعه شاهد، تهیه و تولید خاک نسوز استقلال آباده، صنایع پتروشیمی زنجان، بانک قوامین، کف (داروگر)، پست بانک، بانک مهر اقتصاد، بیمه تعاون، سرمایه‌گذاری پارس آریان، پتروشیمی اصفهان، شرکت اعتباری عسکریه، پالایش نفت تبریز، قند نیشابور، صنایع آذرآب و سیمان خزر کرد و درعین حال نماد معاملاتی شرکت‌های گروه صنعتی سپاهان، لوله و ماشین‌سازی ایران، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، سیمان تهران، صنعتی آما، صنعتی و سرمایه‌گذاری سپنتا، نورد و تولید قطعات فولادی، حمل‌ونقل پتروشیمی، تایدواتر خاورمیانه، پارس پامچال، نفت سپاهان، ماشین‌سازی نیرومحرکه، حمل‌ونقل بین‌المللی خلیج فارس، زامیاد، فنرسازی زر، موتوژن، سرمایه‌گذاری شاهد و بازگشایی شدند.

    بنابر این گزارش ، طی معاملات امروز بازار سهام عمده معاملات سهام در حالت سکون و انتظار قرار داشت. اگرچه ارزش معاملات بازار از 120 میلیارد تومان عبور کرد؛ اما در اغلب نمادهای معاملاتی، انجام معاملات کُد به کُد میان حقوقی‌ها در دستور کار بود. طی معاملات امروز در نماد معاملاتی بانک پاسارگاد 6.5 میلیون سهم از کُد سهامدار حقوقی به کُد معاملاتی شرکت‌های تابعه جا‌به‌جا شد. همچنین در نماد معاملاتی بیمه پاسارگاد بیش از 8 میلیون و 748 هزار سهم میان حقوقی این سهم کُد به کُد شد. در تاپیکو نیز به میزان 10 میلیون سهم، میتکو 13.5 میلیون سهم، بانک گردشگری 100 میلیون سهم، میان کُدهای معاملاتی سهامداران عمده این شرکت‌ها جا‌به‌جا شد. این درحالی است که در نماد معالاتی بانک آینده تعداد 279 میلیون و 473 هزار و 544 سهم در آستانه برگزاری مجمع عادی‌ سالیانه سهامداران از کُد حقوقی به یک شخص حقیقی واگذار شد.

    بر اساس این گزارش، بازار سهام امروز در شرایطی که به شدت به دنبال ارزیابی آثار اخبار پیرامونی اثرگذار خود بود، ترجیح داد تا در انتظار مشخص شدن ابعاد مختلف اخبار سیاسی و نیز خبرهای بنیادی تأثیرگذار بر صنایع پیشرو از جمله پتروشیمی‌ها و معدنی‌ها در حالت انتظار به تابلوی معاملات بورس خیره شوند.

    به نظر می‌رسد بورس برای خروج از کانال رکود یک‌سال و نیم اخیر خود تلاش زیادی می‌کند تا از محدود مقاومتی فعلی عبور کند، اما این اتفاق هنوز رخ نداده و در این محدوده شاخص درجا می‌زند. در عین حال امروز به نظر می‌رسید خرید زیرپوستی حقوقی‌ها بر حجم فروش آنها نسبت به روزهای گذشته غلبه دارد.

    به نظر می‌رسد طی روزهای آینده موضوع اصلاح پرتفوی در روزهای آینده از سوی حقیقی و حقوقی درحالی دنبال شود که همزمان با بازگشت شرکت‌های بزرگ از مجامع عادی سالیانه و مشخص شدن میزان سود نقدی تقسیمی شرکت‌ها، انگیزه دوباره‌ای برای رشد قیمت سهام به‌وجود آید.

    برچسب ها