عصر خودرو

شرایط پایان رکود و هدایت نقدینگی به بورس

عصر بازار: یک کارشناس اقتصادی در یادداشتی ضمن بر شمردن شرایط خروج از رکود مثل واگذاری تصدی ها، تک نرخی کردن ارز و کاهش ریسک سرمایه‌گذاری، خواستار اجرای سیاست هدایت نقدینگی به سمت بورس شد.

شرایط پایان رکود و هدایت نقدینگی به بورس
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، طی یک دهه گذشته امواج خروشان تحریم‌ها اگر چه با ارتفاع بیشتری بر ساحل و بدنه اقتصاد کشور بر خورد کرد، اما قفل شدن نقدینگی در حوزه املاک و مستغلات، تحت تاثیر قرار گرفتن بازار نفتی، واردات بی رویه کالا و بدهکاری دولت به پیمانکاران و استقراض از سیستم بانکی و غیره؛ سایه رکود و رخوت را بر سر بازار سرمایه و بورس کشور بیش از پیش سنگین تر کرد.

    اکنون که  موضوع تحریم ها و مسائل حاشیه ای آن حل (یا در شرف حل شدن است ) از اهم وظایف دولت در پسا تحریم ساماندهی بازار سرمایه و بورس است که به عنوان پیش نیاز باید هم سرعت و هم تدبیر را در اتخاذ تصمیمات مهم اقتصادی برای این دوران خاص و خطیر مورد نظر قرار دهد. دولت مناسبت دارد تا از تجربه کشورهای رها شده از بند تحریم  مانند کوبا ، آفریقای جنوبی ، برمه (میانمار) و سایر کشورها نیز نهایت بهره برداری را نموده ، زمینه حضور سرمایه گذاران خارجی را فراهم آورد و نسبت به ایجاد زیر ساخت جدید همراه با  تغییر و تحولات اساسی حرکت ، پروژه های تعطیل شده را فعال ، در واگذاری تصدی‌ها به بخش خصوصی (واقعی) تسریع ، ریسک های سرمایه گذاری را کاهش  و در سیاست های پولی تجدید نظر و برای در آمدهای ارزی نیز تصمیمات مناسب تر و سنجیده تر اتخاذ و حتی مقوله تک نرخی شدن ارز را نیز مورد ارزیابی جدی تر قرار دهد.

    نگاه مشوقانه  به صادرات غیر نفتی به عنوان محرک های شکل گیری ، رکود بازار سرمایه ناشی از تحمیل ریسک تحریم ها، رکود اقتصادی و کمبود نقدینگی را گشایش و قیمت سهام را که به عنوان متغیرهای انتظاری و از منظر تحلیل تکنیکالی که برای خرید مناسب هستند، را هدایت و از رکود (همراه با مدیریت زمان ) خارج نماید.

    در این صورت کلیه زمینه‌های فوق خود بستری برای افزایش رونق بازار سرمایه را شکل خواهد داد که در این حالت شاهد رونق بخش های اقتصادی وابسته به بورس و به ویژه بخش صنعت خواهیم بود .

    با این اوصاف پیش بینی می شود، در مرحله اول ؛ نقدینگی به بازار سرمایه هدایت و شاهد رشد حجم معاملات و افزایش سطوح قیمت در اغلب سهم ها در بازار باشیم . در مرحله دوم ؛ افزایش عرضه را متاثر از بازدهی بالا شاهد باشیم و رسیدن به سطحی از مقاومت و جدا شدن از مسیر سهام صنایع و شرکتهایی که خروج از تحریم ، اثر مستقیم بر روی سود آوری آنها خواهد داشت .

    و در مرحله سوم و آخر ؛شاهد رشد و شکوفایی شرکت هایی خواهیم بود که با وقفه معنی داری از برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی برای خود سود دست و پا می کنند .

    نتیجه اینکه در یک نگاه و در یک دیدگاه کلی می توان این گونه ارزیابی نمود که در پسا تحریم ، بازار سرمایه با ورود نقدینگی ناشی از مراحل فوق  فوق رونق خود را باز خواهد یافت که البته عنصر زمان در این مقوله بسیار حیاتی خواهد بود .

    حمید رضا رسول اف/ کارشناس بورس

    برچسب ها