عصر خودرو

انتقاد تعاون‌گران از افزایش هزینه تولید

قیمت‌گذاری دولتی ۲۵ قلم کالای اساسی

عصر بازار- یک کارشناس سازمان حمایت در جمع تعاون‌گران بر اساس گروه‌بندی کالایی ۲۵ قلم کالای اساسی که ارز رسمی دریافت می‌کنند، مشمول قیمت‌گذاری می‌شوند.

انتقاد تعاون‌گران از افزایش هزینه تولید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، جلسه هم‌اندیشی بین اعضا و روسای اتحادیه‌های کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران و مدیران سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، امروز در محل اتاق تعاون برگزار شد.

    در این مراسم امامی از کارشناسان سازمان حمایت مصرف‌کنندگان گفت: بر اساس مصوبه هیأت وزیران در 10 شهریور 97 تعیین قیمت کالاها و خدمات مربوط به گروه کالاهای اساسی که ارز دولتی دریافت می‌کند و 25 قلم کالا را در برمی‌گیرد، مشمول قیمت‌گذاری می‌شود.

    وی گفت: سازمان حمایت مصرف کنندگان دخالتی در این زمینه ندارد که چه فرد یا گروهی چه کالاهایی را وارد کنند یا وارد نکند، بلکه این 25 قلم کالای اساسی، مانند داروهای دامی و نهاده‌های تولید دام و طیور و سایر کالاهای اساسی به خاطر این‌که ارز رسمی دریافت می‌کنند، مشمول قیمت‌گذاری می‌شوند و باید واردکننده اسناد و مدارک ارائه کند و سازمان حمایت هم بر اساس اسناد این کالاها را قیمت‌گذاری کند، البته در این بین هزینه انتقال ارز که مستند باشد، را نیز می‌پذیریم.

    در این جلسه ارسلان قاسمی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون گفت: هزینه انتقال ارز برای واردات و صادرات قبلاً حدود 6-5 درصد بود، اکنون این هزینه به 16 تا 17 درصد رسیده است درحالی‌که سازمان حمایت می‌گوید فقط 12 درصد هزینه نقل و انتقال ارز را می پذیرد، آن هم به شرطی که از کانال صرافی بانک‌ها منتقل شده باشد.

    امامی کارشناس سازمان حمایت نیز در پاسخ گفت: قطعا پیگیری می‌کنیم که واردکننده کالای اساسی و نهاده‌های دامی مشمول ضرر نشود.

    وی گفت: بر اساس بند ج مصوبه هیأت وزیران سایر کالاها و خدمات به غیر از کالای اساسی توسط خود واحد تولیدکننده قیمت‌گذاری می‌شود، اما اگر افزایش قیمت غیرمتعارف در مورد یک کالا باشد، سازمان حمایت و سازمان صمت اسناد و مدارک از تولیدکننده می‌خواهد.

    امامی گفت: قبول داریم قیمت مواد اولیه نوسان پیدا می‌کند و یک تولیدکننده ممکن است 20 تا 100 قلم کالاهای واسطه‌ای و مواد اولیه برای تولید نیاز داشته باشد که قیمت آنها در نوسان بوده است و اگر شکایتی از سوی مصرف‌کننده به تولیدکننده صورت گیرد، این‌گونه نیست که سازمان حمایت بر مبنای هزینه‌های دولتی قیمت یک کالا را بررسی کند، بلکه بر اساس فاکتور به هزینه‌های تولیدکننده رسیدگی می‌کند.

    این کارشناس سازمان حمایت تصریح‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌:‌‌‌‌‌‌‌‌ در مورد روغن نباتی و نهاده‌های دامی برمبنای قیمت واردکننده که با ارز رسمی اقدام کرده است، تصمیم‌گیری می‌شود و قیمت این کالاها بر روی سامانه 124 قرار داده می‌شود.

    آزاد رئیس اتحادیه دامداران همدان گفت: دولت قیمت سبوس را 840 تومان تعیین کرده است.

    امامی نیز در پاسخ گفت: سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قیمت‌گذاری را طوری انجام می‌دهد که 70 درصد تولیدکنندگان از این قیمت‌گذاری منتفع شوند. در بحث نرخ‌گذاری شیرخام مصوبه دولت بر اساس بررسی هزینه دامداران که شامل 70 درصد تولیدکنندگان می‌شود، تصمیم می‌گیرد.

    وی گفت: برای نظارت بر قیمت کالاها سازمان‌های صنعت استان‌ها از بازرسان خود برای پایش بازار استفاده می‌کنند تا این‌که سال 94 با همه انجمن‌های صنفی تفاهم‌نامه‌ای برای نظارت بر بازار داشتیم که کالاهایی که ارز دریافت نمی‌کنند، خود اتحادیه‌ها قیمت‌گذاری کنند.

    در ادامه مصوبه در بند و می‌گوید؛ برای کنترل بازار باید قیمت‌ها را در سامانه 124 قرار دهند تا این‌که قیمت‌گذاری‌ها به صورت نامتعارف نباشد.

    * قیمت گلوتن ظرف 2 هفته آینده اعلام می‌شود

    امامی در پاسخ به انتقاد یکی از مدیران اتحادیه‌ها مبنی بر افزایش قیمت گلوتن گفت: این ماده از مواد اصلی برای انجمن فراورده‌های گوشت و ماکارونی به شمار می‌رود و اگر کسی در این زمینه تخلف کرده، طبق قانون باید با او برخورد شود و قیمت نهایی گلوتن برای سال 98 ظرف یکی دو هفته آینده اعلام می‌شود.

    کارشناس سازمان حمایت در مورد قیمت مرغ افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: باید برای قیمت‌گذاری مرغ اسناد و مدارک ارائه شود. تاکنون چندین جلسه بر مبنای صورتجلسه بازار تنظیم شده که در آن قیمت مصرف‌کننده مرغ کیلویی 11 هزار و 500 تومان تعیین شده است، اما مشکل این است که برای بررسی قیمت تمام‌شده تولید مرغداران هیچ کس در صنعت مرغداری وجود ندارد که صورت‌های مالی شرکت به صورت حسابرسی‌شده باشد، البته فاکتور خرید ارائه می‌کنند و برمبنای آن بررسی می‌کنیم، اما صورت مالی حسابرسی‌شده ندارند.

    * انتفاع 70 درصد تولید کنندگان از قیمت‌گذاری دولت

    وی در مورد قیمت‌گذاری شیرخام گفت: قیمت تعیین شده و در سامانه 124 وجود دارد و به گونه‌ای تعیین شده که 70 درصد دامداران و تولیدکنندگان شیرخام از آن منتفع شوند.

    در این جلسه منصوری از اتحادیه مرغداران گفت: ما از نزدیک با سازمان حمایت در تعامل هستیم و هیچ کس مخالف ارائه اسناد و مدارک نیست، اما نمی‌توانید دست روی دست بگذارید که مرغدار برای شما اسناد بیاورد، بلکه باید مانند یک کارآگاه اسناد هزینه تولید را پیدا کنید و رصد کردن قیمت در بازار هم کار راحتی است.

    وی گفت: در جلسات تصمیم‌گیری برای قیمت مرغ باید تولیدکننده هم باشد که اسناد و مدارک برای هزینه تولیدش ارائه کند.

    امامی همچنین در پاسخ به وی گفت: سازمان حمایت در مورد قیمت‌گذاری کالا مستندات دارد و سازمان بازرسی هم بالای سر سازمان حمایت قرار دارد؛ مثلاً 9 میلیون تن گندم و 7.5 میلیون تن آرد در کشور وجود دارد که اگر یک ریال هم قیمت آن تغییر کند عدد بسیار بزرگی خواهد بود؛ بنابراین برای این‌که قیمت‌ها واقعی‌تر باشد باید هزینه تولید مستند باشد.

    در این جلسه همچنین بداقی از اعضای کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون گفت:‌دولت هر وقت نیازمند است بخش تعاون برای تأمین و توزیع کالا مانند توزیع کالاهای اساسی و گوشت به کمک دولت می‌آید.

    وی گفت: اتحادیه‌های مهم مانند اسکاد، کارکنان دولت، امکان، اتحادیه کارگران، شمس، اتحادیه کارکنان نیروی هوای، اتحادیه مصرف سپه و اتحادیه اتکا برای کارکنان ارتش، همواره به مردم خدمت می‌کنند.

    * مشکل با قیمت‌گذاری سامانه 124

    همچنین حسین‌زاده از انجمن فرآورده‌های گوشتی گفت: ما با سامانه 124 برای قیمت‌گذاری مشکل داریم که وقتی قیمت در آن اعلام می‌شود، اما قیمت واقعی در بازار نوسان می‌کند و ما نمی‌توانیم این تفاوت قیمت را جبران کنیم، چون سازمان حمایت ما را جریمه می‌کند.

    حسین‌زاده افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: ماده اولیه گلوتن از کیلویی 4500 به حدود 17 تا 18 هزار تومان رسیده است.

    همچنین کاکاوند مدیرعامل اتحادیه صادرات آبزیان در این جلسه گفت: دستورالعمل‌های سخت برای تولید و صادرات به کار نمی‌آید و دولت بخش تعاون را به بازی نگرفته است. وقتش رسیده است که تعاون جدی گرفته شود.

    وی همچنین با اشاره به واردات کالاهای اساسی گفت: عدم نظارت بر قیمت کالاهای وارداتی به مصرف‌کننده فشار وارد می‌کند و برای توزیع این کالاها آن را در اختیار تعاونی‌های توزیعی قرار دهید.

    کاکاوند افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: تا دلتان بخواهد در کشور دلال داریم. ابزار تنظیم بازار می‌تواند همین اتحادیه‌های توزیع‌کننده در بخش تعاون باشد.

    * ضرر صادر کننده از تغییر یک شبه قوانین صادرات

    وی همچنین با انتقاد از تغییر یک‌شبه قوانین گفت: مرغداران کلی زحمت می‌کشند تا بتوانند محصول خود را صادر کنند،‌ اما یک روز می‌گویند به دلیل بازار داخلی صادرات ممنوع شده و وقتی صادرات آزاد می‌شود، بازار عراق یک‌شبه می‌گوید مرغ شما مشکوک به آنفلوآنزا شده است و محموله را برمی‌گرداند؛ بنابراین باید بازار صادراتی از یک تعادل و ثبات برقرار باشد.

    همچنین آزاد مدیرعامل اتحادیه صنعت دامپروان استان همدان گفت: دامداران از نحوه تعیین قیمت شیر ضربه خورده‌اند. در این زمینه سازمان حمایت و سازمان صمت تصمیم‌گیری می‌کنند. در مورد قیمت‌گذاری اسپرم وارداتی گاو، دولت ورود می‌کند، اما اگر محصول نهایی فقط 5 تومان گران شود، تعزیرات ورود می‌کند درحالی‌که سایر هزینه‌های تولید مثل کرایه حمل و نقل دو برابر می‌شود.

    آزاد گفت: قیمت مکمل‌های غذایی از کیلویی 900 هزار تومان به 3 میلیون تومان افزایش یافته است و ما چگونه هزینه تولید را کنترل کنیم.

    منصوری رئیس اتحادیه سراسری صنعت مرغ نیز گفت: در این جلسات موضوعات مرتب تکرار می‌شود و نتیجه‌ای ندارد و ما انتظار داریم سازمان حمایت نسبت به تولیدکننده تغییر رویه بدهد و نمی‌توان به سبک و سیاق گذشته مدیریت کرد.

    وی گفت: قیمت تمام‌شده مرغ برای تولیدکننده مرتب افزایش می‌یابد. باید برای ما تعیین تکلیف شود که مرغ بر اساس مکانیسم بازار آزاد و یا بازار دولتی تعیین می‌شود، درحالی‌که در همه دنیا عرضه و تقاضا یک ابزار مهم برای تعیین قیمت است.

    منصوری گفت: دولت به ما می‌گوید قیمت مرغ زنده کیلویی 9062 تومان باشد، در حالی‌که قیمت نهاده‌های تولید تغییر پیدا می‌کند و در جلسات کارشناسی می‌گویند 8850 تومان و درنهایت قیمت مرغ زنده 8600 تومان تعیین می‌شود که زیان هنگفتی برای مرغداران به همراه دارد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو