عصر خودرو

مدیر سرمایه‌گذاری خبرگان سهام مطرح کرد:

مزیت بازارسرمایه در اجرایی شدن قانون «حداکثر استفاده از توان تولیدی»

عصر بازار- محمد خیری:«بازار سرمایه باید در راستای اجرای قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی به ایجاد سازوکارهایی برای ترغیب شرکت‌ها در استفاده از این مهم بپردازد.»

مزیت بازارسرمایه در اجرایی شدن قانون «حداکثر استفاده از توان تولیدی»
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: فارغ از ریسک‌های سیستماتیکی که با توجه به وضعیت تحریمی و مشکلات موجود در روابط بین‌الملل (مانند بحث فروش صادرات) وجود دارد، ایجاد یک قانون کلی در رابطه با حداکثر استفاده از توان تولید، همچنین مشوق‌ها و تسهیلاتی که در این راستا برای شرکت‌ها ایجاد می شود، مزیت بسیار مثبتی برای بازار سرمایه است.

    وی ادامه داد: در حال حاضر، وضعیت تورمی که در قیمت کالاها و محصولات بورسی وجود دارد، تولید بیشتر را توجیه‌پذیر کرده است؛ در چنین شرایطی وجود قانونی که از طرح‌های توسعه‌ای و افزایش ظرفیت شرکت‌ها حمایت کند، به نفع بازار سرمایه است.

    مدیر سرمایه‌گذاری «خبرگان سهام» تاکید کرد: در شرایط کنونی، بازار سرمایه، تنها بازاری است که به طور نرمال رشد کرده است، به طوریکه حباب قیمتی در آن وجود ندارد. در بررسی شاخص‌های کلی در رابطه با بازارهای حبابی، مشخص شد که همچنان P/E بازار سرمایه پایین و ارزش آن نسبت به تولید ناخالص داخلی همچنان معقول است. همچنین در بررسی ارزش دلاری کل بازار سرمایه نیز این شاخص قابل قبول به نظر می‌رسد. براین اساس، در مجموع این بازار نسبت به بازارهای دیگر هیچگونه حبابی ندارد.

    خیری ادامه داد: در حال حاضر، بسیاری از شرکت‌های بورسی در وضعیت بنیادین خوبی به سر می‌برند و P/E‌های آنها تحلیل مناسبی دارند. در این شرایط وجود یک قانون کلی سبب می‌شود تا تسهیلاتی که بابت افزایش سرمایه شرکت‌ها به جهت افزایش تولید برای آنها ایجاد می‌شود به نفعشان باشد. این اقدام باعث رونق بازار سرمایه، افزایش تولید و افزایش درآمد می‌شود.

    این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: با توجه به افزایش نرخ ارز و به دنبال آن رشد سهام شرکت‌ها، پرداختن به طرح‌های توسعه‌ای توجیه‌پذیر است؛ حتی شرکت‌هایی که بازار فروششان به واسطه رونقی که اکنون ایجاد شده، برای افزایش ظرفیت تولید توجیه پذیر شده‌اند. در نظر داشته باشید که مهمترین مزیت بازار سرمایه برای این قانون موضوع تامین نقدینگی بابت افزایش تولید شرکت هاست.

    وی بازار سرمایه را یکی از ارزانترین و بلند مدت‌ترین راه‌های تامین نقدینگی برای طرح‌های توسعه‌ای شرکت‌های تولیدی (در خصوص افزایش سرمایه شرکت‌ها) دانست و افزود: بازارهای دیگر مانند طلا و خودرو دارای ظرفیت تامین مالی برای شرکت‌ها به این شکل نیستند. از اینرو، بهترین محل تعریف شده در دنیا برای تامین نقدینگی و طرح های توسعه ای، بازار سرمایه است.

    خیری افزود: توجه به بازار سرمایه می‌تواند سبب هدایت نقدینگی از سطح جامعه به این بازار شود و در پیش گرفتن این روند، روشی برای تخصیص بهینه منابع محسوب می شود. یکی از ارکان بازار کارا، توجه به این نکته است که بتوانیم تخصیص منابع انجام دهیم. براین اساس، اجرای قانون ابلاغ شده اخیر، در کنار مشوق‌هایی که برای بازار سرمایه ایجاد می‌کند اقدامی مثبت است.

    مدیر سرمایه‌گذاری «خبرگان سهام» در پایان تاکید کرد: با توجه به فضای کنونی لازم است تا با کمک یکدیگر برای اجرای این قانون تلاش کنیم. از طرفی دیگر باید هماهنگی‌هایی بین قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی شرکت‌ها و مشوق‌هایی مانند تخفیفات و بخشش‌های مالیاتی، افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی و مزایای دیگر در بازار سرمایه برای اجرای بهتر آن مهیا شود.

    برچسب ها