عصر خودرو

مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی:

سهام «ایران خودرو» و «سایپا» بلوکی، یکجا و نقدی واگذار می‌شود

عصر بازار-یک مقام مسئول در سازمان خصوصی‎سازی با بیان اینکه به زودی باقیمانده سهام دولت در ۱۸ شرکت از جمله ۲ خودروساز بزرگ، ۶ پالایشگاه، ۲ شرکت بیمه‌ای و ۳ بانک (تجارت، ملت و صادرات) توسط سازمان خصوصی‌سازی عرضه خواهد شد، گفت: باقیمانده سهام دولتی در شرکت‌های «ایران خودرو» و «سایپا» تا پایان سال جاری عرضه می‌شوند.

سهام «ایران خودرو» و «سایپا» بلوکی، یکجا و نقدی واگذار می‌شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، سید جعفر سبحانی با اشاره به اینکه تاریخ عرضه این سهم‌ها هنوز به طور دقیق مشخص نشده است، افزود: سهام دولتی این 18 شرکت از جمله سهام ایران خودرو و سایپا، به صورت «بلوکی»، یکجا و نقدی عرضه می‌شوند و قطعا سهام به صورت «خرد» عرضه نخواهد شد.

    وی بیان کرد: با توجه به اینکه حجم واگذاری‌ها در این 18 شرکت، حدود 53 هزار میلیارد تومان است، خصوصی‌سازی قصد ندارد که تمام شرکت‌ها را یک جا عرضه کند و این واگذاری‌ها در چند نوبت انجام می‌شود. به این ترتیب، اکنون و در نوبت اول، اطلاعیه عرضه سه شرکت بیمه البرز و پالایشگاه‌های لاوان و شیراز توسط بورس منتشر شده است.
    این مقام مسئول در سازمان خصوصی‎سازی، اولویت عرضه‌ها را بر اساس شفاف بودن صورت‌های مالی و مشکلات کمتر در بدهی‌ها و اسناد دارایی‌ها اعلام کرد.
    به گفته مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی، سهام دولتی شرکت‌های پالایشگاه نفت لاوان، شیراز، اصفهان، تهران، بندرعباس و تبریز، بانک‌های تجارت، ملت و صادرات ایران و دو شرکت بیمه‌ای شامل بیمه البرز و بیمه اتکایی امین و همچنین هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس، شرکت‌های ملی صنایع مس ایران و فولاد مبارکه اصفهان، ایران خودرو و سایپا و نیز شرکت‌های کشت و صنعت و دامپروری پارس و سرمایه‌گذاری ملی ایران بر اساس مصوبه هیأت واگذاری خواهند شد.
    با توجه به دستورالعمل قیمت‌گذاری، قیمت عرضه سهام این شرکت‌ها در بورس و فرابورس به این صورت است که قیمت تابلو در روز قبل از عرضه را در نظر می‌گیرند و این قیمت را به علاوه 20 درصد می‌کنند؛ به شرطی که این قیمت از قیمت پایه‌ای که مد نظر هیأت واگذاری است، پایین‌تر نباشد روی تابلو خواهد رفت.


    مطابق ماده 40 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی هیأت واگذاری دارای اختیارات لازم برای تصمیم‌گیری نسبت به قیمت‌گذاری و سایر شرایط واگذاری سهام دولت بوده و ترکیب این هیأت عبارت است از وزیر امور اقتصادی و دارایی (رئیس هیأت)، وزیر دادگستری، رئیس اتاق تعاون ایران، رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران و همچنین دو نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر این هیأت هستند.

    برچسب ها