عصر خودرو

نفت اوپک هم در اثر حادثه دریای عمان نیم دلار گران شد

عصر بازار- سبد نفتی اوپک پنج‌شنبه گذشته همزمان با حادثه نفتکش‌ها در دریای عمان با ۵۰ سنت افزایش ۶۱.۵۱ دلار در هر بشکه معامله شد.

نفت اوپک هم در اثر حادثه دریای عمان نیم دلار گران شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام، اوپک، در آخرین به‌روز رسانی سایت خود اعلام کرد، هر بشکه سبد نفتی این سازمان پنج شنبه گذشته با 50 سنت افزایش 61.51 دلار در هر بشکه فروخته شد.

    سبد نفتی اوپک روز چهارشنبه 12 ژوئن (22 خرداد) 61.01 دلار در هر بشکه معامله شده بود.

    به این ترتیب، قیمت سبد نفتی اوپک فاصله خود را با بالاترین قیمت این نوع نفت که در 25 آوریل رقم خورده بود، کمتر کرد و این فاصله قیمتی به 12.53 دلار رسید.

    بالاترین قیمتی که برای سبد نفتی اوپک در سال 2019 ثبت شده برابر با 74.04 دلار در هر بشکه است که در 11 آوریل رقم خورد؛ کمترین قیمت این نوع نفت نیز به دوم ژانویه (12 دی) بازمی‌گردد.

    سبد نفتی اوپک سال 2019 را با 52.14 دلار در هر بشکه آغاز کرد که پایین‌ترین قیمت این نوع نفت از ابتدای سال جدید به شمار می‌رود.

    قیمت نفت در روز پنج شنبه به علت حادثه برای دو نفتکش‌ در دریای عمان که نگرانی در مورد اختلال در عرضه نفت را تقویت کرد، حدود 4.5 درصد افزایش یافت.

    قیمت نفت در روز جمعه، آخرین روز کاری بازارهای جهانی به علت حادثه نفتکش‌ها در دریای عمان که نگرانی در مورد اختلال در عرضه نفت را تقویت کرد، حدود یک درصد افزایش یافت اما متوسط قیمت‌ها طی هفته گذشته به علت نگرانی از کاهش تقاضا برای نفت در اثر اختلافات تجاری کاهش یافت.

    هر بشکه نفت برنت با 70 سنت افزایش 62.01 دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با 23 سنت افزایش 52.51 دلار معامله شد.

    قیمت نفت برنت طی هفته گذشته حدود 2 درصد و نفت خام امریکا تقریبا 3 درصد کاهش یافتند. نفت برنت چهارمین هفته متوالی کاهشی را ثبت کرد.

    این دومین باری است که در یک ماه گذشته، نفتکش ها در مهم ترین منطقه عرضه نفت و در میانه افزایش تنش های میان آمریکا و ایران، دچار سانحه می شوند.

    جزئیات حادثه

    منابع خبری صبح روز پنجشنبه (23 خرداد/ 13 ژوئن) گزارش‌هایی از وقوع انفجار در دو نفتکش در دریای عمان منتشر شد که ادعا شده «هدف حمله قرار گرفته‌اند».

    جزئیات منتشر شده از این حادثه، حاکی است نفت‌کش «فرونت التر» با پرچم جزایر مارشال و «کُکوکا کوریجس» با پرچم پاناما به ترتیب حامل محموله‌های «اتانول» و «متانول» بوده‌اند.

    نفتکش اول مدتی پس از بارگیری در بندر ابوظبی دچار سانحه شده و کشتی دوم از «الجبیل» عربستان راهی سنگاپور بوده است.

    وزارت تجارت ژاپن اعلام کرد، یکی از نفتکش‌های حادثه‌دیده در دریای عمان حامل «محموله متعلق به ژاپن» بوده‌اند. این حادثه همزمان با سفر «آبه شینزو»، نخست‌وزیر ژاپن به تهران رخ داده است.

    از طرفی روزنامه ژاپنی نیکی نیز به نقل از الکساندر نوآک، وزیر انرژی روسیه نوشته است، اوپک و دیگر تولیدکنندگان نفت از جمله روسیه در حال انجام مذاکرات نهایی برای رسیدن به یک توافق هستند که ممکن است در ابتدای ماه جولای به امضا برسد تا در زمینه عرضه نفت برای طولانی مدت با یکدیگر همکاری کنند.

    بنابر این گزارش، نوآک به نیکی گفته، این مذاکرات با اوپک برای تغییر تاریخ نشست از 25 و 26 ژوئن به اوایل ماه جولای نزدیک نهایی شدن است.

    سبد نفتی اوپک متشکل از نفت سنگین ایران، نفت سبک عربستان، نفت سبک بصره عراق، نفت صحرای الجزایر، نفت اورینت اکوادور، نفت صادراتی کویت، سیدر لیبی، بونی لایت نیجریه، نفت موربان امارات، مارین قطر، مِرِی ونزوئلا، گیراسول آنگولا، رابی لایت گابن، نفت دجنو کنگو و نفت زفیرو گینه است.

    برچسب ها