عصر خودرو

چرخش مثبت شاخص سهام

عصر بازار- بازار سهام معاملات اولین روز هفته جاری را در شرایطی آغاز کرد که به نظر می‌رسید اخبار غیر اقتصادی بار دیگر موجی از عرضه را به بازار تحمیل کند. این موج عرضه که در اولین معاملات روز گذشته قیمت‌ها را تحت فشار گذاشته بود رفت رفته و با قدرت‌گیری سمت تقاضا رنگ باخت و در نهایت متوسط قیمت‌ها با رشد مجدد، شاخص کل را به قله مرتفع‌تری در کانال ۲۳۴ هزار واحدی هدایت کردند. همزمان، شاخص هم‌وزن از محل فشار بر سهام شرکت‌های کوچک‌تر برای اولین بار پس از هفت روز کاری دچار افت شد.

چرخش مثبت شاخص سهام
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، نماد معاملاتی شرکت ارتباطات سیار ایران بیشترین اثر مثبت را در پیشروی شاخص به سطوح بالاتر ایفا کرد و 293 واحد به ارتفاع آن افزود. سهام «وبملت» و «رمپنا» نیز از دیگر نمادهای فزاینده بودند که در مجموع موجب افزایش 413 واحدی نماگر اصلی بازار شدند. در مقابل نمادهای فولادی «فخوز» و «فولاد» مجموعا ضمن تاثیر منفی 350 واحدی بر نماگر کل بازار، بیشترین اثر کاهنده را به شاخص کل تحمیل کردند.همزمان که شاخص کل بازار سهام نوسان رفت و برگشتی را از محدوده منفی به مثبت تجربه کرد و حدود 35/ 0 درصد افزایش یافت؛ شاخص کل هم‌وزن با افت 27/ 0 درصدی مواجه شد. دیروز از معدود جلسات معاملاتی سال جاری بود که شاخص کل از شاخص کل‌ هم‌وزن پیشی گرفت؛ هر چند که اختلاف شتاب سرعت آنها در سطح محدودی بود.

    معاملات دیروز کم حجم‌تر و کم‌ ارزش‌تر از آخرین جلسه معاملاتی هفته گذشته رقم خورد. بخش عمده جریان نقدینگی در صنعت خودرو گردش یافت که معادل 229 میلیارد تومان بود. محصولات پتروشیمی و بانک‌ها نیز از دیگر صنایع پرمعامله دیروز شناخته شدند و بالغ بر یک چهارم کل ارزش معاملات خرد را در برگرفتند. عصر چهارشنبه گذشته، تصمیمات کارگروه تنظیم بازار طی جلسه‌ای در رابطه با افزایش قیمت شیر خام و انواع محصولات لبنی، به افزایش نرخ فروش شیر به واحدهای تولیدی انجامید. طبق گزارش مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران، پیشنهاد اتحادیه برای هر کیلوگرم شیر خام بر اساس هزینه‌های تولید 2 هزار و 750 تومان بود. اما در این جلسه، با گزارش سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان مبنی بر اصلاح قیمت شیر خام با مشخصات 2/ 3 درصد چربی و بار میکروبی زیر 100 هزار و تحویل درب دامداری به قیمتی کمتر در سطح 2 هزار و 390 تومان موافقت شد. به این ترتیب روز گذشته شرکت‌های لبنی پذیرفته شده در بورس تهران، از افزایش 19 درصدی قیمت شیر در سامانه کدال خبر دادند که توقف نماد آنها را در خلال معاملات به دنبال داشت.

    شرکت سایپا روز گذشته اطلاعات بااهمیتی در رابطه با واگذاری 100 درصدی سهام و فروش املاک خود منتشر کرد. مطابق این گزارش، گروه خودروسازی سایپا در نظر دارد 100 درصد از سهام شرکت صنایع لنت پارسیان پیشرو را به‌صورت نقد به قیمت پایه نزدیک به 77 میلیارد تومان (ارزش هر سهم 268 تومان) از طریق مزایده عمومی واگذار کند. از دیگر تصمیمات شرکت عنوان شده، فروش تعداد محدودی از املاک متعلق به شرکت‌های زیرمجموعه خود واقع در تهران و سایر استان‌ها، در مجموع به مبلغ نزدیک به هزار و 120 تومان است که در ابتدای تیرماه روی خواهد داد.دیروز شرکت صنعتی کیمیدارو خبر از ثبت افزایش سرمایه 140 درصدی را روی سامانه کدال قرار داد. به این ترتیب سرمایه شرکت مزبور از مبلغ 24 میلیارد تومان به 57 میلیارد و 600 میلیارد تومان افزایش یافت که از محل مطالبات و آورده‌ نقدی میسر شد. همچنین از دیگر اخبار مرتبط با افزایش سرمایه می‌توان به اطلاعات جدیدی که نفت سپاهان در کدال قرار داد اشاره کرد. در این خصوص حسابرس و بازرس قانونی نسبت به گزارش توجیهی هیات‌مدیره مبنی بر لزوم افزایش 471 درصدی سرمایه «شسپا» (از مبلغ 105 میلیارد تومان به 600 میلیارد تومان) از محل سود انباشته به منظور بهبود ساختار مالی، حفظ نقدینگی و جبران مخارج سرمایه گذاری اظهار نظر کرد. همچنین مهلت استفاده شرکت تولید مواد اولیه دارویی البرز بالک از مجوز افزایش سرمایه به مدت 15 روز تمدید شد.

    از دیگر اتفاقات مهم دیروز، عرضه اولیه اسناد خزانه اسلامی در نماد معاملاتی «اخزا721» بود در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس بود. نزدیک به 40 میلیون ورقه تحت نماد معاملاتی مزبور با سررسید 28 مهر سال 1400 با قیمت پایه 100 هزار تومان عرضه شد که قیمت آن در معاملات اولیه معادل رقم 60 هزار و 154 تومان کشف شد. نرخ سود مؤثر برای این اوراق نیز در اولین روز معاملاتی روی عدد 1/ 24 درصد قرار گرفت. امروز(یکشنبه) نیز بازار ابزارهای نوین مالی میزبان تقریبا 20‌میلیون ورقه اسناد خزانه جدیدی خواهد بود که با سررسید 28 تیر سال 1400 و نماد معاملاتی «اخزا722» عرضه می‌شود.به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بانک مرکزی طی بخشنامه‌ای خطاب به مدیران عامل بانک‌ها و موسسات اعتباری اعلام کرد: شناسایی درآمد موسسات اعتباری پس از تصویب شورای پول و اعتبار به شبکه بانکی ابلاغ شد. طبق اعلام قبلی تدوین دستورالعمل مذکور با هدف استفاده صحیح از مبنای روش تعهدی، شناسایی صحیح درآمدها و منطبق با قانون عملیات بانکی بدون ربا و در چارچوب عقود اسلامی که نهایتا از مدیریت سود، هموارسازی سود، انتقال درآمدهای آتی به سال جاری و بالعکس، شناسایی سودهای موهوم و نهایتا ارائه اطلاعات غیر واقعی به ذی‌نفعان و گمراه کردن آنها از عملکرد واقعی موسسات اعتباری جلوگیری کند، انجام پذیرفت.سرانجام در انتهای روز معاملاتی گذشته، بالغ بر 4 میلیارد و 730 میلیون سهم به ارزش حدود یک میلیارد و 862 میلیون تومان در بورس تهران دست به دست شد. همزمان (با احتساب اوراق مشارکت و معاملات بلوکی) افزون بر یک میلیارد و 600 میلیون ورقه به ارزش نزدیک به 756 میلیارد تومان در بازارهای چندگانه فرابورس ایران معامله شد. هر دو آمار حاکی از کاهش تقریبا 18 درصدی حجم و جریان نقدینگی در بازار سهام است.


     

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو