عصر خودرو

سایت نزدیک به قطر:

بازنده اول و آخر تنش‌های منطقه عرب‌ها هستند

عصر بازار- وبگاه خبری الخلیج اونلاین نوشت، کشورهای عربی، بخصوص عربستان و امارات بر سر ثبات و آینده خود قمار می‌کنند و بازنده اول و آخر تنش‌های جاری اعضای شورای همکاری خلیج (فارس) هستند.

بازنده اول و آخر تنش‌های منطقه عرب‌ها هستند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، وبگاه خبری «الخلیج اونلاین» نزدیک به قطر، تنش‌های کنونی منطقه را به رغم خطر بزرگش، از جانب همه طرف‌ها، کاملا حساب شده توصیف کرد و نوشت، هدف از آن، کشاندن ایران به پای میز مذاکره با آمریکا و انصراف تهران از بسیاری از امتیازهای ژئوسیاسی و هسته‌ای است.

    «انور القاسم» تحلیلگر سیاسی، با بیان مطلب بالا در گفت‌وگو با الخلیج اونلاین افزود: همه آنچه هم اکنون رخ می‌دهد کاملا مشابه چیزی است که در مذاکره آمریکا با چین در ضمن جنگ اقتصادی اتفاق افتاد و واشنگتن در پس مذاکره اهداف خود را دنبال می‌کند.

    وی با بیان اینکه تهران و واشنگتن از سی سال پیش تاکنون در وضعیت نه جنگ، نه صلح، به سر می‌برند، گفت: آمریکا به دنبال تغییر این وضعیت است.

    نویسنده با بیان اینکه «حمله حوثی‌های یمن به کشتی‌های سعودی در دریا و حمله آنها به خاک عربستان تازگی ندارد»، گفت: چیزی که جدید است ،گسترش پایگاه هدف‌گیری مکان‌های حیاتی عربستان است تا ائتلاف سعودی را وادار کند به خواسته حوثی‌ها تن دهد. علاوه بر اینکه پیام‌هایی از ایران به کشورهای ائتلاف محسوب می‌شود، مبنی بر اینکه منافع حیاتی آنها هرگز در سایه ادامه تشدید تنش با تهران در امان نیست.

    القاسم بروز درگیری نظامی مستقیم در منطقه را بعید خواند و گفت: هر جنگی می‌تواند منطقه‌ای و چه بسا بین المللی شود و دنیا توان تحمل هزینه‌های آن را ندارد. تنش آمریکا با چین و روسیه که متحدان ایران شمرده می‌شوند می‌تواند از عوامل بازدارنده جنگ باشد.

    نویسنده درباره اتفاقات دریای عمان و حمله به نفتکش‌ها هم گفت: تحقیقات تاکنون نشان نداده که ایران دست به چنین اقدامات بی سابقه‌ای در منطقه خلیج فارس زده باشد با اینکه تهران از بیست سال پیش تهدید به بستن تنگه هرمز کرده، اما غیر تهدید کاری نکرده است.

    وی اتهام‌های وارده بر ایران را بدون ارزش قانونی خواند و گفت: ایران هم موساد و طرف‌هایی از میان کشورهای عربی خلیج (فارس) را که سوابقی در بحران سازی برای منطقه دارند، متهم می‌کند.

    القاسم بر این باور است لشکرکشی آمریکا به منطقه خلیج فارس هم بیشتر از اینکه با هدف ورود به جنگی گسترده باشد برای ارعاب و کشاندن ایران به پای میز مذاکره است. اروپا و کشورهای دنیا هم نگاه متفاوتی به مناقشه میان ایران و آمریکا دارند و نگاه آمریکا به توافق هسته‌ای را قبول ندارند.

    وی تاکید کرد: مرحله کنونی مرحله تهدید به جنگ برای دستیابی به خواسته‌هاست. اگر جنگ و رویارویی بزرگی رخ دهد بازنده اول و آخر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس هستند و مردم و آینده این کشورها هم اینک در بوته آزمایش است.

    نویسنده با بیان اینکه نادیده گرفتن فاکتور جغرافیایی و منافع مشترک میان ایران و کشورهای عربی حاشیه خلیج (فارس) غیرممکن است، افزود: کشورهای عربی حاشیه خلیج (فارس) و بخصوص عربستان و امارات باید بدانند که فقط بر سر ثبات خود قمار نمی‌کنند بلکه بر سر ثبات منطقه و کشورها و ملت‌های منطقه هم قمار می‌کنند.

    القاسم گفت: انتظار می‌رود تنش کنونی موجب تهدید بازار نفت و قیمت های آن و تهدید دریانوردی در این منطقه حیاتی و بالا رفتن هزینه‌ شرکت‌های تامین امنیت این منطقه شود.

    به عقیده نویسنده آنچه رخ می‌دهد همه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را به تشدید بی سابقه تدابیر امنیتی خود وادار خواهد کرد و بیش از همه کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) متضرر خواهند شد، علاوه بر اینکه زندگی شهروندان در این منطقه را با بیم و بی‌ثباتی مواجه می‌کند و سیاست‌های اقتصادی برای رشد و توسعه را ناکام می‌گذارد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو