عصر خودرو

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران مطرح کرد:

کاهش نوسانات ارزی در سال ۹۸

بازار به ثبات می‌رسد

عصر بازار- مدیرعامل بانک توسعه صادرات، سال ۹۸ را سال کاهش نوسانات و ثبات بازار ارز پیش‌بینی کرد.

کاهش نوسانات ارزی در سال ۹۸
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، علی صالح آبادی درباره تحلیل وضعیت بازار ارز کشور، اظهار داشت: از آنجایی که بازار ارز سال 97 را با نوسان و جهش قیمتی پشت سر گذاشت، پیش بینی من از این بازار در سال جاری، بازاری با نوسان کمتر و به دور از هیجانات لحظه ای است.

    وی افزود: نکته دوم بحث خروج آمریکا از برجام بود که به دلیل اینکه اقدامی غیر منتظره و کمتر پیش بینی شده بود، موجب شوک در بازار و برهم خوردن جو روانی حاکم بود که خوشبختانه این شرایط پشت سر گذاشته شد.

    مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران با تاکید بر اینکه با گذشت این دوره، سیاست‌های ارزی متناسب با این شرایط تدوین شد، ادامه داد: البته باید به این نکته هم توجه داشت که 97 سالی بود که بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها در حال تهیه و تنظیم بود که خود موجب بلاتکلیفی در بازار شده بود.

    صالح‌آبادی در ادامه افزود: از آنجایی که روند به سمت عرضه کمتر، کنترل تقاضا و همچنین ممنوعیت برخی کالاها بود باید بخشنامه‌ها و دستورالعمل های جدید متناسب با این شرایط تدوین میشد که هم زمان‌بر بود و هم به دلیل عدم شفافیت مقررات، سوالات و ابهامات متعددی ایجاد شده بود که به مرور زمان رفع شد.

    اتصال سامانه‌ها در سال 97

    وی با تاکید بر اهمیت اتصال سامانه‌ها در کشور، گفت: اتفاق دیگری که سال گذشته رخ داد و در سال جدید شاهد نتایج آن هستیم، اتصال سامانه‌های بانک مرکزی، گمرک، سازمان توسعه تجارت و ... به یکدیگر است که موجب یکپارچگی این سامانه‌ها شد.

    به گفته مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران، لزوم بازگشت ارز حاصل از صادرات یکی دیگر از اقدامات بسیار خوب در سال 97 است، زیرا اگر صادرکننده‌ای ارز حاصل از صادرات خود را بازنگرداند، مشمول برخی مقررات می‌شود و در صورت ادامه این روند، به مراجع قضایی معرفی خواهد شد.

    صالح آبادی با تاکید بر اینکه در نهایت تمام این اتفاق‌ها موجب نظم دهی عرضه ارز غیر نفتی می شود، گفت: همانطور که پیش از این هم گفته شده بود، به دلیل اینکه میزان صادرات غیر نفتی کشور معادل میزان واردات کشور است البته با حذف واردات برخی کالاهای لوکس که خیلی ضرورتی ندارد و ممنوع اعلام شده، با صادرات غیرنفتی کل واردات کشور تامین می شود و مشکلی از این جهت وجود ندارد.

    تقویت بخش ریالی سیستم بانکی در سال گذشته

    این عضو شورای فقهی بانک مرکزی، تقویت بخش ریالی سیستم بانکی را در دیگر عامل مهم در ایجاد ثبات در بازار ارز، عنوان کرد و افزود: اتفاق دیگری که به نظر من سال گذشته رخ داد و مهم بود تعیین تکلیف برخی موارد و بخش نامه ها در حوزه ریالی سیستم بانکی بود. به عنوان مثال در گذشته چک های تضمینی بانک ها با شرایط و قوانین متفاوتی دست به دست می چرخید، اما در حال حاضر غیر قابل انتقال است و این چک ها که ابزار و عاملی برای پولشویی بود سر و سامان یافته است.

    به گفته وی، با این اقدامات چرخش پول در کشور تا حدودی منظم و باعث شد افرادی که با استفاده از ریال باعث ایجاد نوسان در بازار ارز بودند تا حدودی سروسامان یابد. صالح آبادی افزود: همچنین به نظر من اتفاقی که سال گذشته رخ داد اتصال سامانه سنا و کد ملی در صرافی ها بود زیرا پیش از اینکه این اتصال نبود محدودیتی برای خرید وجود نداشت، اما با اتصال این دو سامانه به یکدیگر هر فرد با یک کد ملی تنها امکان خرید 2000 دلار اسکناس امکان دارد و علاوه بر این سئرده‌گذاری ارزی در بانک‌ها تسهیل شد که به نظرم این اقدام هم در سر و سامان یافتن بازار ارز مفید بود.

    مدیرعامل بانک توسعه صادرات شفافیت و تعیین تکلیف نقش صرافان را یکی دیگر از موارد مهم در جلوگیری از تنش در بازار ارز و ایجاد ثبات عنوان کرد و ادامه داد: نقش صرافی ها در سال گذشته تا حدودی مبهم بود، اما اکنون وظیفه و نقش آن در بازار و اقتصاد کشور شفاف مشخص شده است.

    وی در ادامه تاکید کرد: به نظر من سال گذشته سالی بود که تمامی این اتفاق ها رخ داد و با نظم و انتظام یافتن بازار ارز فعالیت صرافان اتفاق افتاده و تحلیل من این است که امسال سال ثبات است، مگر اینکه اتفاقی خارج از کنترل رخ دهد که اثرات واقعی غیر قابل پیش بینی داشته باشد زیرا همانطور که اخیراً شاهد بودیم با تحریم شرکت های پتروشیمی نه ‌تنها تاثیر منفی در بازار ارز نداشت بلکه روند کاهشی بازار نیز ادامه داشت.

    صالح آبادی در پایان بر تاثیر تشکیل بازار متشکل ارزی نیز تاکید کرد و گفت: نکته دیگر اینکه با آغاز به کار بازار متشکل ارزی به دلیل نزدیکی به نرخ سنا و تعادل در عرضه و تقاضا، به طور حتم با ثبات و کاهش نوسانات مواجه خواهیم بود.

    برچسب ها